16 september 2025

NYLIN Expertis kommer med åldern?

”Med ålderdomen kommer vishet” sägs det i bibeln. En studie vid Göteborgs universitet visar att detta åtminstone tycks stämma i hur vi själva ser på vår egen musiksmak. 

Musiksmaken förändras med åldern och blir både smalare och mer nostalgibetonad. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet som rapporterades om i veckan.

Vid första anblick kan sådan här forskning tyckas som att forska i om vatten är fuktigt. Resultatet känns så uppenbart på förhand.

Men jag gav ändå studien en chans. Med streaming och allmänt ökat brus är det självklart intressant att få vetenskaplig bekräftelse på något som kan tyckas självklart.

Studien, som genomförts i samarbete mellan Göteborgs Universitet och Jönköping Universitet i Sverige, respektive Primorska-universitet i Slovenien, bygger på att man analyserat data från musiktjänsten Last.fm, med över 542 miljoner lyssningar från 40 000 användare under 15 års tid.

Resultaten visar, föga överraskande, att äldre i större utsträckning återvänder till redan välkända akter och genrer och blir mindre nyfikna på ny musik.

– Jag skulle inte säga att man blir tråkigare, utan jag skulle vilja säga att man blir mer en expert på sitt egna musiklyssnande, säger Alan Said, lektor i datavetenskap vid Göteborgs universitet och en av forskarna bakom studien, ett pressmeddelande.

Så långt allt förväntat väl utan skrällar, även om basen i just last-fm-användare kunde tyda på att man framförallt nått nyfiknare musiklyssnare än genomsnittet.

Mina frågetecken kommer snarare när Alan Said i sina slutsatser tycker att studien borde vara en ögonöppnare för Spotify och andra. Han säger vidare i pressmeddelandet:

”En tjänst som rekommenderar samma typ av musik på samma sätt till alla riskerar att missa vad olika grupper faktiskt vill ha. Yngre lyssnare kan gynnas av rekommendationer som blandar de senaste hitsen med förslag på äldre musik de ännu inte upptäckt. Medelålders lyssnare uppskattar en balans mellan nytt och bekant, medan äldre vill ha mer skräddarsydda rekommendationer som speglar deras personliga smak och nostalgiska återhöranden”.

Hoppsan. Det går att anklaga streamingtjänsterna för mycket – allt från  mager ersättning till att inte ha koll på AI-floden till att i Spotify alltmer styra bort från musiken. Men just anpassningen till olika målgrupper är inte högt på önskelistan i vad tjänsterna bör göra. Det har varit fokus i minst tio år, algoritmerna sliter dygnet runt för att pricka rätt med just mig med just min musiksmak.

Där ser det nuförtiden klart bra ut. Jag kan gå genom Discover Weekly, Aktuellt-playlists, diverse mixar som föreslås, och så vidare. I 95 fall av 100 ser det mycket rimligt ut, möjligen snävar det ytterligare åt min nostalgi, med där finns sällan andra stora frågetecken.

Om Spotify och andra har en utmaning i den mogna generationen, ”vanligt äldre folk” om man vill, är det fortsatt själva användarvänligheten. För de som knappt vet hur man tar appar till en mobil blir det en djungel av förslag som i grunden kommer ur att tjänsterna har fokus på de unga åldersgrupperna.

Vad skulle hända med den äldre publikens lyssnande över tiden om Spotify & co införde hemsidor a la basala Doro-mobiler?

Det kan vara värt en ny studie för Alan Said och hans team. Jag gissar att ämnet däremot inte är någon  större prioritet hos Spotify.

*

Deezer meddelar att av de 90 000 spår som läggs upp varje dag är nu 28% AI-genererade. Deezer är fortfarande enda tjänsten som AI-taggar.

*

Warners köp av Hov1-katalogen kan mycket väl vara startskottet för ett dominant inslag i branschen.

*

K-Pop var man än lyssnar. Och då har inte ens någon av genren giganter varit här.

*

Förra veckan hyllades Live at Heart i Örebro här i spalten. I veckan kom nyheten att lillebror/storasyster Folk at Heart lägger ner, mycket tråkigt.

*

Farväl, Tomas ”Tompa” Lindberg i At The Gates. Lindberg blev 52 år.

Lars Nylin