En fjärdeplats när man går för vinst kan tyckas snöpligt. Men KAJ har gjort musiksverige roligare och mer intressant under våren, skriver MI:s Christel Valsinger.
”Ett litet fönster bör kanske ändå hållas öppet för Österrikes bidrag” skrev jag i en krönika dagarna före finalen i ESC för att gardera mig. En vinst för KAJ såg ju ut att ligga väldigt nära till hands. Men nu vet vi att det där fönstret inte bara behövde hållas öppet för Österrike (1:a) utan även Israel (2:a) och Estland (3:a) . Att vadslagningsfirmorna tippade Bara bada bastu som etta och att de haft rätt vinnare i topp fyra gånger av fem de senaste åren spelade ingen roll. Statistik schmatistik. Nu är det fyra gånger av sex.
Inte bara oddsen gav missvisande utslag. I början av maj fick jag mail från en mediebyrå med förutsägelser framtagna av en ”superdator” som utsåg Danmark till den mest troliga vinnaren av ESC 2025. Detta baserat på statistiska faktorer som att vinnaren oftast är kvinna, soloartist, tävlar med en poplåt och sjunger på engelska om kärlek.
Danmark slutade på plats 23.
Det är svårt att förutse framtiden med hjälp av enbart dåtiden. Eller Spotify-streams – som ju också var en faktor som talade till KAJ:s fördel.
Men KAJ:s vinst i Melodifestivalen och efterföljande svenska genombrott tillhör ändå det roligaste som hänt under våren.
Idén om hur en svensk Mellovinnare på 20-talet ska låta har luckrats upp. Visst har vi älskat Loreens Tattoo och Cornelia Jacobs Hold Me Closer. Fantastiska bidrag och framträdanden, inget snack om saken. Men förväntningarna på att Sveriges roll i ESC är att bidra med snygg pop varje år har kanske blivit lite begränsande? Nu sitter Mellokostymen lite lösare – ja den kan ju till och med vara brun (i den opolitiska meningen).
KAJ:s succé har öppnat fönster även utanför Melodifestivalen. Visat att humor kan förena över alla gränser. Visst är vass och provokativ humor ett effektivt grepp för t ex samhällskritik, men snällt och småtöntigt skojande har också sina stunder. Själv är jag ganska trött på humor som ska vara edgy och ha attityd.
Och nog är väl också texten i Bara bada bastu en drift med Melodifestivalen och svenskar i någon mån? Att bara använda finska ord som svenskar kan? ”Yxi, kaxi, kolme”, ”sauna” ”ei saa peittää”. Låta oss skratta åt det mest finska vi vet – bastu? Mycket finurligt.
Vi som har läst och lyssnat på poddar och inslag om trion under våren har ju också lärt oss att KAJ har en lång historia. Att de gjort musikalerna Gambämark, om en fiktiv by som jobbar under parollen ”allt var bättre förr ” och Botnia Paradise, om ”Östersjöns billigaste kryssningsfartyg”, som helt saknar säkerhetsutrustning. Det är inte som att det saknas samhällsförankring i deras skapande.
Plötsligt har vi fått syn på Österbotten också. Visserligen av många svenska musikfans redan förknippat med artister som Iiris Viljanen och Vasas flora och fauna. Men känns det inte ännu mer som att vi fått nya kompisar nu? Och lite pinsamt att man inte har haft bättre koll på finlandssvensk kultur?
KAJ gjorde helt klart den här våren både roligare och intressantare. Tack för det.
Christel Valsinger