23 januari 2024

VALSINGER: Storheten med ”Yes, And?”

25 år efter sin första Billboardetta, ”…Baby One More time” med Britney Spears, slår Max Martin till med sin 26:e topplacering på listan. Det är inget annat än remarkabelt. Nya ettan Yes, And? är dessutom rakt igenom ljuvlig. MI:s Christel Valsinger förklarar varför.

Som vi skriver om här, har Max Martin nu alltså nytt rekord på Billboard Hot 100, genom att vara producent på flest ettor på Billboard Hot 100 någonsin. Tidigare rekordhållaren, George Martin, fick 19 av sina 23 USA-ettor med The Beatles, under åren 1964-1970. (Den sista blev med Elton John: Candle In The Wind 1997). Max Martin har prickat in flest ettor med Katy Perry, men också med en rad andra artister så som Taylor Swift, Pink, The Weeknd och BTS/Coldplay.

Som låtskrivare är han dock ”bara” den andra mest framgångsrika på listan, efter Paul McCartney. Han delar andraplatsen med John Lennon.

Det finns mycket skrivet och berättat om Max Martin, även om han inte låter sig intervjuas så ofta, så jag lämnar analysen av hans popgeni för nu, för att istället säga någon om den senaste framgången, Yes, And?, skriven och producerad av Ariana Grande, Max Martin och Ilya Salmanzadeh.

Yes, And? kom nämligen som en räddning – precis när januari höll på att suga musten ur mig – med ett ljus och en lätthet som som gav ny, välbehövlig kraft. Med det samtida favorittemat ”self-care” i fräscha nya kläder – men med en touch av second hand, för ja, det mest utmärkande i låtbygget är såklart flirten med Madonnas 90-talsepos Vogue. Hur de maffiga beatsen har det där lilla släpet som skapar ett oemotståndligt sväng. Men Yes, And? är så mycket mer.

Det handlar om Arianas mjuka sätt att sjunga texten och melodin i refrängen. Som en person som står helt stilla i en storm. Istället för att ta i från tårna tvingar hon till sig respekt med len stämma. Hon behöver inte skrika för att få fram orden: ”Yes, and? Say that shit with your chest”. 

Förtjänsten är säkert såväl Max Martin och Ilyas som Ariana Grandes – hon är själv medproducent och på hennes sociala kanaler kan man se mysiga små videoklipp av henne i studion när hon editerar vokaler.

I musikvideon av Christian Breslauer matchas mjukheten i sången av den ballettinspirerade dansen med långsamma utdragna rörelser, som snabbt har lett till drösvis av tutorials och fan-tolkningar på olika videoplattformar. Videon riktar sig till henne kritiker – inget nytt tema för en popartist – och koreografin (av Will Loftis) innehåller vinkningar till Paula Abduls video till Cold Hearted.

Allt med Yes, And? känns både nytt och lite bekant. Och däri ligger attraktionskraften.  

Anmärkningsvärt är också låtens långa introt. Det dröjer 48 sekunder innan sången kommer in. Ser vi ett skifte bort från den logik som sagt att publiken är för rastlös för långa låtstarter? Eller är det bara superstjärnor som kan unna sig intron? Det återstår att se. Kaxigt är det i alla fall.

Christel Valsinger

Fotnot: Britney Spears One more time, skriven av Max Martin och producerad av Martin och Rami Yacoub, gick upp i topp på Billboard Hot 100 den 30 januari 2009.

 

Vill du få de viktigaste nyheterna för svensk musikbransch i din mailbox varje vecka? Prenumerera på Musikindustrins nyhetsbrev här.