6 februari 2023

JOHANSSON om Universal/TIDAL, MLC, Playlist AI mm

Universal Music Group och TIDAL inleder samarbete, vad skulle det kunna innebära för streamingekonomin? MLC redovisar stora summor som de inte vet vart de ska fördela, och Storbritannien ger skydd för AI-användning av upphovsrättsskyddat material. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

PlaylistAI heter en ny app som använder sig av samma teknologi som ChatGPT, men för att skapa spellistor på Spotify och Apple Music. Det handlar alltså om ”text-to-playlist”, där du anger med en textsträng vad det är du vill lyssna på.

T.ex. ”lugn popmusik från 1980-talet”, eller ”glad städmusik i genrerna pop och jazz”, men även för situationer och kontexter som t.ex. ”sitter och läser en bok en regnig eftermiddag i Göteborg” eller ”förfest med kompisgänget innan vi ska gå på konsert med artist x”, eller vadhelst annat du kan tänka dig.

PlaylistAI bygger vidare på exakt samma OpenAI-teknik som ChatGPT är byggd på, och fungerar alltså som en form av AI-redaktör för spellistor. Det går även att ladda upp bilder som används för att skapa spellistor, som t.ex. festivalaffischer, men det går också att använda sig av länkar till videor.

Än så länge finns appen bara till iOS, är gratis att ladda ned, men kostar 2,99 dollar i Pro-versionen.

www.lineup.supply

—–

Universal Music Group och TIDAL har inlett ett nytt samarbete som syftar till att skapa nya fördelningsmodeller från streaming till artister. I ett pressmeddelande skriver UMG bl a:

”The two companies will work together to explore an innovative new economic model for music streaming that might better reward the value provided by artists and more closely reflect the engagement of TIDAL subscribers with those artists and music they love.”

Det nya samarbetet kommer ett par veckor efter att Lucian Grainge, CEO för UMG, skickat ut ett meddelande till personal om att 2023 kommer bli ett år när man ska försöka introducera en ”artist-centric” modell.

Fram till nu har det inte riktigt stått klart vad Grainge menade med en sådan artistcentrerad modell, men partnerskapet med TIDAL signalerar att det kanske framför allt handlar om att skapa en monetär direktlänk mellan fans och artister, parallellt med det befintliga royalty-systemet.

Sedan ca ett år tillbaka har Tidal en funktion knuten till sin dyraste prenumeration, Tidal HiFi Plus, som kostar 199 kr/mån, där 10 procent av abonnemangspengen går direkt till den artist som en specifik användare lyssnat mest på under den månaden.

För artister är det en opt in om man vill vara med på den här modellen. Intäkterna ackumuleras, och när man har nått 50 dollar betalas pengen ut direkt till artisten. Användare kan sedan se i efterhand vilken artist det är som har fått den här bonusen från deras abonnemang.

Huruvida det är en vidareutveckling av den modellen som UMG siktar mot, är inte avslöjat än så länge, samarbetet handlar trots allt om att göra ”research” och utvärdera olika modeller under 2023. Troligt är väl ändå att det kommer att handla om någon variant där användare och fans får större möjlighet att kunna ge ekonomisk kompensation till de artister de älskar, utan att för den skull helt förändra den grundläggande modell som hela royalty-ekonomin bygger på idag.

En väg skulle t ex kunna vara att införa en form av Patreon-liknande funktion, så att fans kan ha ett nischat artistabonnemang istället för de vanliga flat-all-you-can-eat-abonnemangen. En annan variant skulle kunna vara att introducera en valmöjlighet för fans att själva styra över hur deras 10 procent ska fördelas.

Michael Nash, Chief Digital Officer på Universal Music Group, kommenterar nyheten:

– As the digital landscape continues to evolve, it’s become increasingly clear that music streaming’s economic model needs innovation to ensure a vibrant and sustainable future. Tidal’s embrace of this transformational opportunity is especially exciting because the music ecosystem can work better – for every type of artist and fan – but only through dedicated, thoughtful collaboration. Built on deeply held, shared principles about the value of artistry and the importance of the artist-fan relationship, this strategic initiative will explore how to enhance and advance the model in keeping with our collective objectives.

SoundCloud blev ju den första streamingtjänsten att på allvar introducera en s.k. user-centric fördelningsmodell i mars 2021, som kallas Fan-Powered Royalty. Även Deezer har pratat mycket om en sådan modell under flera års tid, men för Deezer är det fortfarande mer av en parallell lösning som man utvärderar.

I augusti 2022 bestämde sig Warner Music Group för att inleda ett samarbete med SoundCloud kring FPR, och nu väljer UMG alltså Tidal för sitt utvecklingsarbete. Vilken streamingplattform kommer Sony välja? Eller Merlin/Impala?

En undersökning som undertecknad gjorde tillsammans med International Artist Organisation under 2022, visar att en mycket tydlig majoritet av artister i de länder som ingick i undersökningen förespråkar en förändring av hur streamingintäkterna fördelas. (Rapporten Streams & Dreams)

Så, utan tvekan kommer det bli mycket spännande att se vad det här nya samarbetet kommer mynna ut i.

Läs hela pressmeddelandet från UMG

Läs mer om Tidals nuvarande modell

—–

Ytterligare en ny AI-tjänst för musikskapande har lanserats, Tokyo-baserade Soundraw. Precis som konkurrenterna Amper Music, AIVA, Jukedeck, Melodrive, Beatoven.ai m fl, bygger det på att man som låtskrivare anger ett antal initiala parametrer, i Soundraws fall utgår man från en känsla, för att sedan kunna bygga vidare med genre och andra variabler.

https://soundraw.io

—–

I samband med Spotifys investerarträff i förra veckan berättade Daniel Ek att man nu har över 100 miljoner låtar på plattformen, liknande antal som Apple Music och andra tidigare sagt att man också har.

Med den nuvarande takten om 100 000 låtar som laddas upp till streamingjänsterna varje dag, kommer det totala antalet låtar vara uppåt 125 miljoner när 2023 är slut.

Efter att kvartalsrapporten för det fjärde kvartalet släpptes i förra veckan, har Spotifys aktie rusat på den amerikanska börsen, från 100 dollar till närmare 123 dollar. Aktien var så långt nere som 72 dollar i mitten av december 2022.

—–

Enligt MLCs (Mechanical Licensing Collective) årsrapport för 2021, avslutade man året med mer än 560 miljoner dollar som man inte visste vart man skulle fördela. MLC är en relativt nybildad amerikansk insamlande organisation, som specifikt samlar in mekaniseringsintäkterna från digitala tjänster av typen Spotify, Apple Music, Tidal etc.

Det är alltså pengar som ska gå till förlag och låtskrivare, när deras musik mekaniseras i samband med streaming, som t.ex. när musiken lagras offline på mobiltelefoner och plattor. MLC får precis som STIM och liknande organisationer en procentuell andel utbetalad till sig från tjänsternas totala intäkter. MLC har samarbetsavtal med STIM, vilket innebär att STIM-anslutna låtskrivare ska få sina MLC-pengar den vägen.

Att MLC sitter på så pass mycket pengar kan förmodligen härledas till att man är ganska nystartad och alla rutiner finns kanske inte på plats. En undersökning från Digital Music News, visade t.ex. att strömmar som Distrokid rapporterat och utbetalat för (på mastersidan), inte stämde överens med MLCs fördelning.

Läs mer

—–

Drake, som är den mest spelade artisten på Spotify någonsin, med över 75 miljarder strömmar totalt, menar att Spotify borde införa någon form av bonus till artister som når höga nivåer, en prestationsbaserad bonus helt enkelt.

På Twitter skriver han: ”We should get bonuses like athletes to motivate the future artists to be consistent and competitive. So feel free to send me a Lebron-sized cheque. I have enough dinner plates.”

För många artister är det väl snarare en annan form av aktörer som kanske borde betala ut bonusar i relation till prestation, något som t.ex. införts i Frankrike där labelorganisationer och artistorganisationer kommit överens om ett slags kompensationstrappa; i takt med ökat antal strömmar ökar också royalty-andelen.

Nu är ju Drake sin egen, med sitt indiebolag OVO Sound, så han har ju på det sättet skivkontrakt med sig själv.

Ett av problemen med den nuvarande streamingekonomin är att den är så enormt fokuserad på ”strömmar”. Den här sortens bonustänk skulle troligen bara uppmana till mer fusk, och ta bort fokus från de artister som faktiskt förtjänar ekonomisk kompensation. På det sättet är diskussionen kring ”artist-centric” och att hitta modeller som monetiserar fansens relation till artisten bättre, lockande.

Det har för övrigt också släppts ett nytt AI-verktyg, Drayk.it, som helt enkelt genererar nya Drake-låtar baserade på hans katalog. För säkerhets skull står det på sidan att det bara är ”for meme and parody purposes only”. (UPDATE: Under måndagkvällen stängdes tjänsten ned med budskapet ”If you´re reading this it is already too late”. Troligen har rättighetshavare reagerat snabbt.)

—–

I Storbritannien har det föreslagits att ett nytt undantag till upphovsrätten skulle göra det möjligt för AI-företag att använda sig fritt av text, musik och bilder, i samband med inlärningen. Men, den brittiska regeringen har nu meddelat att man inte kommer gå vidare med ett sådant förslag.

Jamie Njoku-Goodwin, CEO för UK Music, säger:

– UK Music warmly welcomes the minister’s decision to scrap plans for a catastrophic blanket copyright exception. The whole music industry has been united in its opposition to these proposals, which would have paved the way for music laundering and opened up our brilliant creators and rightsholders to gross exploitation.

Läs mer

—–

Lästips: Everyone hurts – the problem with ‘fixing’ streaming

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se