14 maj 2024

Notiser – vecka 20, 2024

Denna vecka bl a: Utopia Music/Proper Group stänger Sverige-kontoret. Nya AI-tjänster lanseras, på Udio genereras nu 10 nya låtar i sekunden. Apple Music lanserar ny analysfunktion. SXSW arrangeras i London 2025. TikTok utökar AI-identifiering, och en hel del andra nyheter. 

—–

Proper Group, som till för någon vecka sedan hette Utopia Music, säger upp 75 personer i Sverige och stänger fler kontor i samband med en omstrukturering av bolaget. Mer fokus kommer läggas på distributionsverksamheten, som huvudsakligen finns i Storbritannien, med målet att nå break even under 2025.

Utopia Music grundades av Mattias Hjelmstedt och Thomas Gullberg år 2016 med målet att revolutionera sättet som data kring royalties samlades in och användes för fördelning av intäkter, bl a baserat på blockkedjan. Hjelmstedt lämnade företaget för tre månader sedan.

Läs mer

—–

Linda Myron efterträdde den 1 maj Claire Rosvall som generalsekreterare för stiftelsen MusikBojen och lämnar därmed tjänsten som insamlingschef på Hjärt-Lungfonden. MusikBojen grundades för 6 år sedan med målet att öka kunskapen och kännedomen om musik som terapi, och de har sedan dess genomfört 11 000 musikterapi-sessioner med 2 200 barn och ungdomar som lider av olika svårigheter, till exempel sociala problem, svåra sjukdomar, psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar.

https://musikbojen.org/

—–

Eleven Labs, ett bolag som just tagit in över 800 miljoner kronor i riskkapital, är på gång med en ny AI-plattform för promptbaserat skapande av musik, som liknar Udio och Suno. Framför allt satsar bolaget på att generera högkvalitativa AI-röster. De har nu visat upp några låtar som genererats av plattformen, bl a den här: https://www.youtube.com/watch?v=m9DrkOrr3QM.

Än så länge testas verktyget internt, men förväntas släppas någon gång senare under 2024. Bakom ElevenLabs, som också erbjuder andra verktyg för röstgenerering, står forskare och utvecklare från Google DeepMind och Palantir. Den nya AI-plattformen ska göra det möjligt att generera sång på alla möjliga språk, på samma sätt som det redan befintliga verktyget som genererar tal på olika språk, inklusive svenska.

Att de nya tjänsterna för promptbaserad generativ AI för musik är mycket populära, visar siffror presenterade av Bloomberg. Det genereras idag 10 låtar i sekunden på Udio, eller 36 000 låtar i timmen, vilket motsvarar 6 miljoner låtar i veckan. Udio har i sig självt också blivit en streamingtjänst, med låtar som har genererat över 200 000 strömmar på några veckor, som t ex den här.

Varken Udio eller Suno har några licenser med rättighetshavare för träningen av AI-modellerna, ej heller för output som liknar andra artister, som t ex den här Björk-kopian. Huruvida Eleven Labs kommande plattform har licensierat musiken som man tränat sin modell på framgår inte.

https://elevenlabs.io/

—–

Apple Music har lanserat nya analysfunktioner i något som man kallar Apple Music Partner Program. Funktionerna finns främst tillgängliga för labels och distributörer, och inkluderar också liknande funktioner som Chartmetric, Viberate och Soundcharts har, som t ex att kunna bevaka radiokanaler runt om i världen.

Man introducerar också realtidsrapportering för alla låtar i en katalog, vilket gör att man snabbt kan se om kampanjer och liknande får en effekt på lyssnandet. Nya verktyg för marknadsföring introduceras också, liksom ett nytt support-team som ska serva de som ingår i programmet.

https://musicpartners.apple.com/

—–

Konferensen/festivalen SXSW startar en europeisk motsvarighet till den amerikanska i Austin, Texas, som ska genomföras i London första gången i juni 2025, specifikt i Shoreditch i östra London. På samma sätt som i Austin är tanken att SXSW ska finnas närvarande på en stor mängd klubbar och venues, med konferensprogram på dagarna. Reaktionerna från den brittiska branschen har varit blandad.

Läs mer

—–

Country-artisten Randy Travis, som har närmare en miljard strömmar bara på Spotify, tappade sin röst i en stroke år 2013. Nu har han använt sig av en AI-klon baserad på sin tidigare röst för att släppa en ny låt för första gången på tio år, låten Where That Came From.

Ett fyrtiotal tidigare inspelningar har använts för att träna upp klonen. En annan sångare, ett slags ”surrogat-sångare” har sedan sjungit grunden till låten, och den sångarens röst har ersatts av Travis klon. Låten finns publicerad på samtliga streamingtjänster.

—–

Madonnas konsert på Copacabana Beach förra helgen blev hennes största hittills i karriären, bedömningen är att 1,6 miljoner personer närvarade vid gratiskonserten. Som jämförelse hade Woodstock upp emot en halv miljon besökare, även om det är näst intill omöjligt att säga exakt hur många som närvarade där i augusti 1969.

Det är dock inte den största konserten någonsin, när Rod Stewart framträdde på Copacabana Beach vid nyårsafton 1994, bedömde man att 4,2 miljoner personer närvarade. Nämnas i sammanhanget kan också Live Aid 1985, som hade 72 000 personer i publiken på Wembley Stadium, men hela 1,9 miljarder som följde konserten via livesändning runt om i världen.

Madonnas konsert i lördags var två timmar lång, och många av besökarna hade väntat i flera dagar för att få en bra plats, medan andra upplevde konserten från båtar utanför stranden.

Läs mer

—–

Musi heter streamingappen som har funnits några år, och som liksom norsk-svenska OneBas använder sig av all musik som finns på YouTube och paketerar om det till en streamingtjänst. Musi är gratis att använda, och är mycket populär bland unga användare, framför allt i USA.

Wired gjorde en undersökning i Chicago som visade att 80 procent av ungdomarna i åldern 14-18 år använder sig av appen. Appen finns tillgänglig för iPhone-användare på App Store.

Artikel på The Wired

—–

Tencent Music Entertainment har tagit fram en AI-modell som ska kunna förutse vilka låtar som har störst potential att bli hits. Modellen, en s.k. PDM-modell, har testats på QQ Music, som är den största streamingtjänsten i Kina med över 220 miljoner månatligt aktiva användare, och har enligt Tencent lyckats mycket bra. Man skriver:

”QQ Music is the first in China’s online music industry to adopt the PDM with the highest accuracy among its peers. Using the proprietary deep learning content value assessment algorithms, the PDM is capable of predicting the next hit song by analysing recent popular music trends and user preferences for precise content discovery and distribution to interested users.”

Många försök har gjorts under de senaste åren för att skapa liknande modeller, utan att lösningarna fått något större genomslag i musikindustrin. Man skulle dock kunna tänka sig att ett sådant här verktyg skulle vara ett utmärkt komplement för A&R´s att använda sig av i samband med att man försöker hitta ny musik och talang, så väl som i arbetet med redan kontrakterade artister.

Läs mer

—–

TikTok kommer utöka taggandet av AI-genererat innehåll, genom automatisk identifiering av innehåll som genererats med AI. I ett pressmeddelande skriver man:

”TikTok is starting to automatically label AI-generated content (AIGC) when it’s uploaded from certain other platforms. To do this, we’re partnering with the Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) and becoming the first video sharing platform to implement their Content Credentials technology.”

Även Meta med Facebook och Instagram, och Google/YouTube har meddelat att man kommer tagga upp AI-genererat innehåll.

Pressmeddelande från TikTok

—–

Washed Out har använt sig Open AI-s modell för videogenerering, Sora, för den nyligen publicerade musikvideon till låten The Hardest Part, titelspår på det nya albumet. Open AI säger att det är det första officiella Sora-samarbetet man gör med en artist för att skapa en musikvideo. Bakom videon står regissören Paul Trillio, som säger:

– Jag fick idén till det här videokonceptet för 10 år sedan, en oändlig zoom av ett pars liv under loppet av många decennier, men jag hade ännu inte försökt göra det eftersom jag tänkte att det skulle vara för ambitiöst för en musikvideo. Samtidigt vill jag göra något som också kändes som en klassisk musikvideo, som skulle hålla uppmärksamheten uppe oavsett vilken teknik som användes i processen.

– Jag var särskilt intresserad av vad som gör Sora så unik. Den erbjuder något som inte riktigt kunde fotograferas med en kamera, och det kunde inte heller animeras i 3D, det var något som bara kunde ha existerat med den här specifika tekniken.

Se videon

—–

Royalty-tjänsten Mogul meddelar att de har identifierat 100 miljoner dollar i intäkter till rättighetshavare under de tre månader som plattformen har varit aktiv. Mogul inriktar sig framför allt mot artister som vill följa upp så att de får rätt nivå på sina royalty-utbetalningar. Jeff Ponchick, CEO på Mogul, säger:

– Att nå 100 miljoner dollar i hittade royalties så snabbt är ett tydligt tecken på att branschens ogenomskinliga och fragmenterade natur måste åtgärdas.

www.usemogul.com

—–

Lästis: Cooking eggs, AI, “the zombie internet” and what it means for music
Joe Sparrow skriver på MusicAlly om hur märkliga AI-genererade recept och videos visar hur AI-skapad musik skulle kunna ta över allt mer på streamingtjänsterna.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se