7 maj 2024

JOHANSSON: Statistiken revisited

För ett år sedan publicerade Daniel Johansson en artikel kring svenska artister och utbetalningar från Spotify. Lagom till årsdagen presenterar han en ny topplista över mest spelade svenska artister på Spotify.

Spotify fyllde moppe i höstas, åtminstone i formen av lanserad plattform. I november 2022 inledde jag en forskningsstudie som syftade till att försöka förstå vilka svenska artister och aktörer som hade genererat störst utbetalningar från tjänsten sedan start.

Undersökningen, som publicerades 8 maj 2023, fick en del uppmärksamhet, och jag blir faktiskt fortfarande inbjuden att hålla föreläsningar och presentationer baserat på det arbetet.

Streamingekonomin är rätt komplex, med många olika aktörer involverade. Stora mängder data genereras som måste hanteras av plattformarna själva, insamlande sällskap, distributörer, skivbolag, musikförlag och självklart artister och låtskrivare. Uträkningarna som ligger bakom utbetalningarna är avancerade, och inte alltid helt lätt att förstå.

Här på MI skriver jag ibland artiklar där jag försöker förklara sådana saker som att värde per ström egentligen är en dålig måttstock för vilken streamingtjänst som betalar ”bäst”, varför vissa genrer har mycket svårt att lyckas inom streamingen, hur fördelningsmodeller är utformade och inte minst de förändringar som flera plattformar har infört.

Ibland känns det lite hopplöst ska jag villigt erkänna.

Det är svårt att t ex slåss mot kända och etablerade musiker och artister (ofta med långa karriärer som spänner över flera årtionden) som slänger ur sig poster och åsikter i sociala medier som inte baseras på fakta och kunskap, utan mer handlar om myter, personliga övertygelser och den egna lilla bubblan. Men tids nog hoppas jag att polletten trillar ner, och fler förstår att streaming är något helt annat än alla former av musikekonomi som vi tidigare har haft.

Sedan förra maj tycker jag att allt fler nya artister har kommit ut till stöd för Spotify och streaming, och också avslöjat att de faktiskt tjänat rätt bra. Artister som t ex Nic D och BERNTH som i videos på YouTube berättar hur de har gjort, och hur de har lyckats. Jag kallar dem för ”streamingartister”, de nya artister som knäckt koden för hur man behöver jobba med musik år 2024.

För att lyckas som streamingartist behöver man anpassa sitt artistskap till just streamingen och den nya onlinevärlden, inte tvärtom. Musiken och artistskapet måste helt enkelt vara skräddarsytt efter det nya formatet, som också inkluderar sociala plattformar som TikTok och Instagram. För att lyckas som skivbolag måste man förstå mekanismerna på streamingtjänsterna och ge ut ny musik och artister som faktiskt funkar i det nya paradigmet. Som musikförlag behöver man satsa på låtskrivare som har potentialen att skriva musik som kommer plockas upp av just streamingartister, och hur hemskt en del än tycker att det låter, det absolut mesta som släpps har inte den potentialen.

Formatet styr innehållet, så har det alltid varit. Självklart kan, och bör, formatet skruvas på för att göra det möjligt för så många som möjligt att kunna leva på sin musik, men att tro att man kan jobba med den inspelade musiken idag som man gjorde 2010, eller ännu värre, som man gjorde i slutet av 90-talet under CD-ns heydays, är lite att stoppa huvudet i sanden.

Samtidigt, det är otroligt svårt att slå sig in på en marknad där det redan finns så många stora artister med backkatalog som återupptäcks av nya generationer.

Den nya topplistan som jag presenterar längre ned visar att artister som Avicii, ABBA, Roxette, Eric Prydz, The Cardigans och Ace of Base har haft riktigt stor tillväxt sedan förra listan. Även om det råder aktivitet kring dem, som med ABBA Voyage, ”Roxettes” nya turné, The Cardigans återföreningskonsert i Malmö till sommaren, Eric Prydz som turnerar, och Ace of Base’s TikTok-trend, är det liksom inga purfärska namn.

Daniel Ek gillar ju att jämföra musik med sport, det vore som om Pelé, Maradona, Platini och Zidane liksom aldrig hade försvunnit, utan bara fortsatte vara de största och bästa, år efter år efter år.

Hur många nya fotbollsspelare skulle vi få se om historiens alla stjärnor hade haft evigt liv?

Det sagt, för den som vill dyka djupare i streamingekonomin finns MI-artikeln från förra året fortfarande online: Vem tjänar vad på Spotify?

Men, nu, dags för det roliga! En liten uppdatering.

Här kommer alla svenska artister på Spotify som jag har identifierat med totalt mer än en halv miljard strömmar ackumulerat till dags dato. Till höger antalet strömmar artisten/bandet hade vid den förra mätningen. Datasetet jag använde till forskningsartikeln som publicerades för ett år sedan stängdes den sista oktober 2022, så det var alltså den totala streamcounten fram tills dess som analyserades då.

Artist Maj 2024 Oktober 2022
1 Avicii 16 479 212 102 13 192 619 970
2 Zara Larsson 9 673 709 895 7 642 200 838
3 ABBA 8 043 066 531 5 268 763 979
4 Tove Lo 7 377 875 281 5 790 894 322
5 Alesso 6 117 275 083 4 956 483 590
6 Galantis 5 519 335 091 4 692 496 692
7 Swedish House Mafia 4 063 030 130 2 590 444 269
8 Mike Perry 3 623 881 627 1 880 260 874
9 Sabaton 3 303 914 300 2 522 254 182
10 Ghost 2 905 935 848 1 569 420 560
11 Axwell /\ Ingrosso 2 699 847 155 2 374 870 773
12 Roxette 2 612 681 570 1 894 072 785
13 A7S 2 514 856 027 1 951 736 976
14 Sandro Cavazza 2 349 761 199 1 966 307 020
15 Icona Pop 2 104 028 441 1 731 838 759
16 Lykke Li 2 092 407 918 1 755 617 320
17 NOTD 1 896 251 087 1 602 633 794
18 John Martin 1 894 444 046 1 326 587 761
19 José González 1 667 611 257 1 333 447 636
20 Veronica Maggio 1 657 746 560 1 326 764 523
21 shy martin 1 605 339 145 1 417 049 949
22 In Flames 1 521 077 573 1 217 084 886
23 Axwell 1 439 236 666 1 082 331 948
24 Hov1 1 403 045 085 1 013 887 966
25 Yung Lean 1 354 476 617 966 317 220
26 First Aid Kit 1 350 021 926 1 118 282 108
27 Robyn 1 303 475 801 1 195 074 115
28 Sebastian Ingrosso 1 294 236 237 1 095 020 285
29 Einár 1 291 057 948 924 451 464
30 Håkan Hellström 1 283 611 890 1 114 497 466
31 Vigiland 1 273 289 625 1 187 354 063
32 NEIKED 1 214 343 921 977 226 495
33 The Cardigans 1 206 558 317 739 100 942
34 Snoh Aalegra 1 203 458 940 854 200 291
35 Europe 1 201 988 591 949 243 075
36 Ace of Base 1 122 217 923 737 875 695
37 kent 1 099 559 181 903 891 828
38 Little Dragon 1 088 675 245 915 617 242
39 Eric Prydz 1 058 575 655 773 973 254
40 LÉON 1 055 248 162 893 462 861
41 Loreen 1 053 584 629 349 487 988
42 AronChupa 1 032 916 918 867 552 263
43 Bladee 983 035 874 621 068 860
44 Little Sis Nora 960 474 393 760 624 752
45 Yasin 958 138 208 579 040 035
46 Miss Li 943 927 664 751 459 551
47 Benjamin Ingrosso 935 575 277 710 676 202
48 Jubël 930 720 877 672 148 437
49 Lars Winnerbäck 907 577 114 778 262 773
50 Victor Leksell 897 761 157 625 144 658
51 Amaranthe 868 255 741 697 825 653
52 Amon Amarth 862 368 917 686 589 893
53 Miriam Bryant 840 221 544 852 444 210
54 Molly Sandén 839 568 984 741 071 205
55 Lucas Estrada 829 618 168 549 821 223
56 Bonn 829 405 592 711 121 050
57 Otto Knows 825 386 873 685 002 890
58 Steve Angello 814 114 667 560 951 950
59 KIDDO 803 915 010 546 811 663
60 Basshunter 803 580 936 668 725 290
61 Ricky Rich 794 023 306 576 102 644
62 The Mayries 791 625 013 692 298 238
63 Miike Snow 789 567 773 726 010 975
64 Mohombi 748 368 465 731 365 662
65 Seinabo Sey 740 482 327 673 192 265
66 NEIMY 728 138 032 513 772 431
67 John De Sohn 708 631 444 595 022 670
68 Peter Bjorn and John 704 511 101 529 550 230
69 Ant Wan 698 956 953 450 983 003
70 Blue Swede 681 633 648 522 366 836
71 flora cash 671 961 053 514 010 489
72 The Hives 668 341 926 486 640 183
73 The Tallest Man On Earth 651 157 891 591 995 898
74 Eagle-Eye Cherry 640 837 117 504 057 689
75 Tove Styrke 635 335 560 596 423 503
76 Clara Mae 635 293 007 551 387 629
77 Darin 627 921 469 518 838 645
78 Norlie & KKV 620 569 541 544 364 203
79 Juliander 613 012 216 554 446 341
80 Johannes Bornlöf 611 415 411 548 772 172
81 Laleh 608 694 647 669 749 315
82 Jireel 597 542 643 511 454 153
83 Lasse Stefanz 595 695 726 491 031 057
84 Rasmus Gozzi 593 701 300 373 898 086
85 Petter 585 943 795 551 302 691
86 Hearts & Colors 580 315 502 548 948 769
87 Peter Sandberg 576 802 645 484 406 582
88 Dani M 576 216 655 667 620 603
89 Alfons 572 446 800 445 041 753
90 Dr. Alban 568 295 820 378 797 547
91 Asme 566 465 260 364 577 671
92 Isak Danielson 560 109 723 382 377 480
93 Agnes 555 111 935 469 228 567
94 Smith & Thell 550 847 834 411 911 192
95 CAZZETTE 518 901 717 587 433 925
96 Opeth 504 847 028 398 184 035
97 Mando Diao 504 122 506 428 348 093
98 Sofia Karlberg 500 913 539 454 389 893

 

Det finns ett par saker som sticker ut jämfört med den data som presenterades för ett år sedan.

Loreens ökning från 350 milj. strömmar till en bra bit över en miljard är en sådan. The Cardigans ökning från 739 milj. till över 1,2 miljard en annan, liksom Eric Prydz från 774 milj. till över miljarden. Även Yasins ökning från 579 milj. till 958 milj. är värd att nämnas.

Att artister som Miriam Bryant, Laleh, Dani M och Cazzette, har minskat i jämförelse går troligen att härleda till att ett par, eller några, låtar helt enkelt frånkopplats deras artist-ID på Spotify, eller URI som det kallas.

Vid den förra mätningen var det 29 svenska artister och band som hade genererat över en miljard strömmar, idag är det 42. Förra gången var det 83 artister som hade genererat över en halv miljard strömmar, idag är det 98.

Totalt har dessa 98 svenska artister och band genererat 156 miljarder strömmar på Spotify. Det är naturligtvis mycket, men Taylor Swift och Drake har 155 miljarder strömmar bara de två tillsammans, som jämförelse.

Artister som Thomas Stenström, Z.E, Winona Oak, Eddie Meduza, Arch Enemy, Dead by April, Sara Farell och Newkid ligger precis under halvmiljarden och kommer troligen nå nivån inom de närmaste veckorna eller månaderna.

Bolaget bör också nämnas, som ökat från 156 milj. strömmar vid förra mätningen till 425 milj. strömmar idag. Även Mike Perry har sett en stor tillväxt, från 1,9 miljarder till 3,6 miljarder, liksom Ghost med en ökning från 1,6 miljarder till 2,9 miljarder.

En sån här lista säger i sig självt inte så mycket om hur mycket artisterna i slutändan fått i fickan, efter att utbetalningarna från Spotify har trillat ned genom systemet, men 156 miljarder strömmar bör enligt studiens beräkningar innebära att Spotify har betalat ut någonstans mellan 6-8 miljarder kronor under årens lopp för dessa artistkataloger totalt, både verksidan och mastersidan inräknat.

Nämnas bör nog också att det finns ytterligare ett gäng svenska artister/musikskapare som placerar sig på den här listan men som inte finns med. Tidigare i vår skrev Dagens Nyheter om bl a en av de mycket lyckade musikskaparna bakom moodmusiken på Spotifys funktionsspellistor, vars musik totalt genererat 15 miljarder strömmar.

I det här sammanhanget väljer jag att inte ta med den sortens artister, eftersom det ofta handlar om mängder av artistalias som används, i det här enskilda fallet mer än 650 artistalias knutna till en och samma person. De allra flesta av dessa alias är inte heller registrerade som ”svenska” artister. Det är också en klart större övning att sammanställa alla dessa moodströmmar jämfört med ett hundratal mer ”lättåtkomliga” artister.

Självklart, den totala aggregerade siffran bredvid varje artist i listan kommer fortsätta att öka och öka. Det som är intressant är just att se jämförelser över tid, kanhända kommer det en liknande uppdatering nästa maj också, vi får se.

Att Loreen kan krönas till Sveriges streamingdrottning vad det gäller tillväxt under den här perioden, råder det ingen tvekan om. En ökning med över 200 procent slår alla andra på listan.

Loreens tillväxt visar också att traditionella kanaler fortfarande har oerhört stor betydelse för konsumtionen på streamingtjänster. Samtidigt som vi har en ny generation artister som från scratch bygger upp en nära relation med fans online och lyckas konvertera det intresset till strömmar och intäkter.

Även om det är en del jobb att hålla på med sån här statistik, det tar sin lilla stund och man måste nog vara lite halvknäpp för att hålla på med det, är en av de absolut största vinningarna all fantastisk musik jag har upptäckt! Många av artisterna på ovan lista var helt okända för mig innan jag började där hösten 2022, och nu är flera av dem några av dem jag lyssnar mest på. För det är väl trots allt därför vi håller på med det här? För musikens skull.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se