3 september 2024

JOHANSSON: Musiken som memekonomi

Streaming, sociala medier, TikTok och AI är numera fundamentet som den inspelade musikens ekonomi vilar på. Är den etablerade branschen redo för det skifte vi är på väg in i, där miljoner privatpersoners AI-genererade musik blir memer som direkt konkurrerar

Läs mer
14 maj 2024

Johansson om kunskap och data

Daniel Johansson följer upp förra veckans statistik med en krönika kring behovet av ökad tillgänglig kunskap och transparens i musikbranschen.

Förra veckan presenterade jag lite uppdaterade siffror kring de mest strömmade svenska artisterna på Spotify sedan start. Imorgon bitti, onsdag, …

Läs mer
7 maj 2024

JOHANSSON: Statistiken revisited

För ett år sedan publicerade Daniel Johansson en artikel kring svenska artister och utbetalningar från Spotify. Lagom till årsdagen presenterar han en ny topplista över mest spelade svenska artister på Spotify.

Spotify fyllde moppe i höstas, åtminstone i formen av …

Läs mer
15 april 2024

JOHANSSON om AI som illegal hitmakare

Den nya AI-plattformen Udio slår allt som tidigare lanserats. Hur ska stormen av AI-genererade låtar hanteras? När börjar utvecklingen påverka intäkterna till rättighetshavare?

Det är ett och ett halvt år sedan den första tjänsten för promptbaserat musikskapande släpptes, Riffusion. …

Läs mer
25 mars 2024

JOHANSSON om moodmusik och det onödiga hemlighetsmakeriet

Förra veckans DN-artiklar kring den svenska moodmusiken på Spotify blev den stora snackisen, även internationellt. Men vad är egentligen problemet? Är det inte kul att svenska musikskapare lyckas? Eller finns det annat bakom kulisserna som gör att Spotify borde ändra

Läs mer
5 mars 2024

JOHANSSON om Spotify vs Apple

Under måndagen meddelade EU-kommissionen som väntat att man bötfäller Apple för att ha förhindrat konkurrerande streamingtjänster inom EU. Böteslappen blev klart högre än väntat, nästan 19 miljarder kronor. Har beslutet någon betydelse för musikbranschen?

Under ett antal år har kriget …

Läs mer
6 februari 2024

JOHANSSON om TikTok och Universal

Egentligen var det bara en tidsfråga innan någon av de större branschaktörerna skulle sätta ned foten och likt kapten Picard i Star Trek säga: ”The line must be drawn here! This far, no further!” Det blev Universal.

Det har självklart …

Läs mer
23 januari 2024

JOHANSSON om Apple Music, Deezer-fördelning, brus mm

Spotify och Sony släpper nya tolkningar av tidigare Mello-hits. Apple Music börjar betala mer för rumsligt ljud. Ny fördelningsmodell inklusive user-centric nu aktiv på Deezer, och Svenska Dagbladet undersöker brus på Spotify. Det och mer med Daniel Johansson.

—–

Spotify

Läs mer
27 december 2023

ÅRSKRÖNIKA: Johanssons 2023

Daniel Johansson summerar 2023, blickar framåt, och funderar på om människans centrala roll i musikskapandet är hotad, eller om vi är i början på en helt ny era för musik och mänsklig kreativitet.

Den 6 januari 2023 inledde jag året …

Läs mer