12 januari 2021

JOHANSSON om Ingrooves, Roblox, Tracklib mm

Ingrooves i nytt avtal med Ocean Music Group. Spotify nu mer värt än de flesta svenska storföretag. Warner köper in sig i Roblox. Tracklib summerar samplingsåret 2020. Det och mer från Daniel Johansson.

——

Spotify har introducerat en mer fördjupad överblick kring vad som hände år 2020, genom Spotify for Artists Wrapped. Det är alltså en sammanfattande rapportering över en artists musik och utveckling på tjänsten under 2020, en mer ”professionell” variant på Wrapped för vanliga användare. Spotify skriver på sin blogg:

”When we talk about 2020 in the years to come, we’ll, of course, tell a story of a pandemic, protests, and politics — but it will also be a story of resilience and the persistence of human connection. With the year coming to a close, it’s time to celebrate the essential bond between artists and fans with Wrapped. Starting today, artists and their teams can access their 2020 Artist Wrapped, a personalized summary of your year on Spotify that will tell you how your music connected with fans around the world.”

I fredags satte Spotify-aktien för övrigt rekord på New York-börsen, 353 dollar. Det är en rejäl ökning jämfört med i våras, när aktien låg på 123 dollar den 3 april. Det totala börsvärdet på Spotify ligger nu på 550 miljarder kronor, vilket innebär att Spotify skulle ha varit mer värderat än de allra flesta bolag noterade på Stockholmsbörsen, förutom Astra Zeneca, om aktien hade varit noterad där.

Spotifys market cap ligger nu ungefär på samma nivå som ABB och Atlas Copco (de näst högst värderade bolagen), och är klart högre än Hennes & Mauritz, Volvo, Investor, Ericsson, Nordea, Sandvik, SEB och alla andra bolag.

En lista över de högst värderade bolagen på Stockholmsbörsen.

——

Den digitala distributören Ingrooves, som köptes upp av Universal Music Group för ett par år sedan, meddelar att de slutit avtal med Ocean Music Group.

Ingrooves öppnade Sverige-kontor förra året, och har knutit till sig bolag som Despotz Records, Icons Creating Evil Art, Argle Bargle Studios, Moon Man Records/PRFKT Rights, Bad Taste Empire/Julia Adams m fl sedan dess.

Daniel Tivemark är Country Manager Sweden, och han kommenterar det nya samarbetet med Ocean Music Group:

– Det är otroligt kul att så många musikbolag väljer att jobba med Ingrooves och framförallt att vi får chansen att jobba med bolagen och alla deras fantastiska artister med ambitionen att hjälpa båda att växa över tid. Jag känner Tomas Jernberg sedan lång tid tillbaka och har under åren sett hur man på ett imponerande sätt byggt upp Ocean Music Group och jag är väldigt glad att få vara en del av teamet i och med detta samarbete”.

Som MI rapporterade om i december har Ingrooves även ingått samarbetsavtal med nybildade skivbolaget Paalsund.

På annat håll meddelar Ingrooves också att man har köpt upp den sydafrikanska distributören Electromode, som ett led i att utöka verksamheten och närvaron på den afrikanska kontinenten.

www.ingrooves.se

——

Den årliga rapporten från svenska samplingsplattformen Tracklib, visar att mer än hälften av alla de största albumen som släpptes år 2020 innehöll samplingar. Det genomsnittliga ursprungssåret för samplingarna var 1999, vilket är intressant med tanke på att genomsnittsåret för samplingarna år 2019 var 1998, året innan. Överhuvudtaget dominerade samplingar från 90-talet rätt mycket under det förra året.

Undersökningen visar också att 13 procent av alla låtar på Billboard under 2020 innehåll samplingar från andra låtar, och de genrer som var mest populära att sampla från var Hip-Hop och Soul/Funk.

Pär Almqvist, VD och grundare av Tracklib, säger till MI:

– Väldigt få inser hur populärt sampling faktiskt är i dagens musik. Samtidigt är det extremt komplicerat att licensiera samplingar. Det är precis därför vi startade Tracklib – så att alla artister och producenter ska kunna sampla både enkelt och lagligt. State of Sampling är den enda rapporten i sitt slag, och det är riktigt spännande att t.ex. se hur inte bara hip hop-artister utan även artister inom rock och country aktivt använder sig av samplingar.

Läs mer

——

Att relationen mellan gaming och musik har stärkts rejält under det senaste året är varken nytt eller förvånande. Rapporter visar att försäljningen av elektronikprodukter, datorer, tv-apparater och annat skjutit i höjden på grund av corona-pandemin, när de flesta spenderar allt mer tid i hemmet. Samtidigt har intresset för att uppleva musik i nya virtuella kontexter också ökat, och det verkar som om Warner Music Group tror att det här är ett fenomen som kommer bestå.

Tillsammans med ett gäng andra har man gått in i Roblox. Totalt genererade rundan 520 miljoner dollar i kapital till Roblox, på en värdering om 29,5 miljarder dollar. Övriga investerare är Altimeter Capital coh Dragoneer Investment Group. Exakt hur stor andel WMG gått in med i bolaget framgår inte, men i september sade Warners digitalchef Oana Ruxandra:

– Ultimately, everything is going toward gaming, and we want to make sure we’re capturing value within it. It’s the future of entertainment.

Intressant i sammanhanget är också självklart att Sony investerat i ”konkurrenten” Epic Games, som bl a driver Fortnite. Epic Games ägs till 40 procent av kinesiska Tencent.

Roblox intäkter ökade mycket under 2020, och passerade just nämnda Fortnite under året. Spelbranschen har varit duktiga på att utveckla alternativa valutor i spelen (Robux för Roblox, och V-bucks för Fortnite). Den här trenden syns i stort sett på alla spelplattformar, att man genom att tillhandahålla virtuella valutor knutna till spelen kan öka intäkterna. Helt klart något som musikbranschen bör ta efter, i samband med att nya spelifierings-lager förhoppningsvis adderas på streamingtjänsterna.

Trots allt, de flesta streamingtjänster för musik är fortfarande ”bara” gigantiska bibliotek med 70 miljoner låtar. Potentialen för att merga spelmetodik och musik är mycket stora, och jag tror den streamingtjänst som först ”Robloxifierar” musikkonsumtionen med en alternativ valuta, tävlingar, spel, virtuell merch, avatarer, virtuella livescener, kommer att både kunna öka intäkterna markant och locka nya användare.

——

Vinylförsäljningen har ökat successivt under flera år, i Sverige var det i stort sett jämnt race mellan intäkterna från CD och försäljningen av vinylskivor år 2019, CD genererade 55,6 miljoner kronor i intäkter till masterägarna, medan vinyl genererade 55,2 miljoner. Med stor sannolikhet kommer siffrorna för 2020 visa att vinyl numera är större än CD-formatet i Sverige, vilket är intressant eftersom det är första gången i historien som ett äldre format går om ett nyare.

I USA har skiftet redan hänt, och rejält. Under det första halvåret 2020 såldes vinylskivor för motsvarande 1,9 miljarder kronor (CD-skivor stod för 1,1 miljarder kr) och Nielsen släppte i slutet av december siffror som visade att veckan innan jul såldes det 1,8 miljoner vinylskivor i landet. Det är den bästa veckan sedan Nielsen började tracka vinylförsäljning, och den näst bästa veckan var veckan innan, med 1,5 miljoner sålda skivor.

Självklart utgör den fysiska försäljningen totalt sett en ganska liten del av de totala intäkterna, i Sverige stod fysiskt för 7 procent av de totala intäkterna 2019, och i USA var det också 7 procent under H1 2020. Men, vore det inte roligt om vinylförsäljningen skulle fortsätta öka i samma takt framöver, som ett komplement till streamingen? Trots allt, det är inte speciellt sexigt att ge bort ett presentkort för streaming i julklapp eller födelsedagspresent.

——

I Storbritannien ökade intäkterna för inspelad musik med 6,8 procent under 2020, jämfört med 2019. Det är den årliga undersökningen som ERA (Entertainment Retailers Association) för, som försöker värdera musikförsäljning i konsumentledet.

Enligt rapporten spenderade britterna 1,55 miljarder pund på musik under 2020, varav 1,2 miljarder på streaming, 272 miljoner pund på fysisk musikmedia, och 72 miljoner pund på att köpa downloads (vilket är lite intressant, att britterna fortfarande lade så mycket som 810 miljoner kronor på att köpa downloads förra året…)

Vinylförsäljningen stod för 40 procent av det totala värdet för fysiska musikmedier.

——

Lästips: Music Isn’t Enough for ‘Music Streaming’ Services Anymore

——

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se