14 november 2023

Nylin: akten som ger hopp för traditionalister

MI:s Lars Nylin har hittat akten som ger hopp för traditionalister i den nya ekonomin. 

TikTok-fenomen”. Jag har använt uttrycket under några år som en etikett när udda spår söker sig högt på Sverigetopplistan.

Men något som börjat bli en urvattnad floskel, snart all frontline har som bekant numera någon TikTok-påverkan, kan denna vecka användas fullt ut. När Inigo Quintero med sin Si no estás tagit sig från hemmastudion i spanska A Coruna till Europas listettor (hittills åtta) är det TikTok och inget annat än TikTok som drivit processen.

Albumlistan toppas samtidigt av Asme. Rapparen från Hammarkullen har tagit andra vägar till placeringen. Men det går riskfritt att klistra en annan floskeletikett på honom, det är en viral framgång.

Med Quintero och Asme i topp är det frågan om Sverigetopplistan någonsin haft en tät så uppenbart färgad av en ny era, jag tror inte det.

Detta sker samtidigt som Beatles och Rolling Stones åter stjäl massor av rubriker. Titlarna Now And Then och Hackney Diamonds har stundtals fått oss att snegla mot närmaste tidsmaskin för svaret på frågan: ”hur tusan kom vi hit?”.

Men kikar man strax efter detta på Spotifys statistik blir det uppenbart att vi trots allt är kvar i slutet av 2023. Beatles postuma Now And Then har visserligen passerat plausibla 20 miljoner på Spotify och har rimliga listplaceringar – inklusive ettor i England och Tyskland. Men i fallet Rolling Stones funkar definitivt inte ”viral succé”. Spåren på Hackney Diamonds ligger mellan 2 och 16 miljoner på Spotify med inledande Angry i topp. En haussad låt som Sweet Sounds of Heaven – med Lady Gaga – ligger på modesta 7 miljoner. Vi talar Johnossi-nivåer.

Beatles har 35 miljoner lyssnare på Spotify, Stones 28 miljoner. Den nya musiken har alltså inte ens penetrerat den existerande fanskaran, än mindre erövrat ny mark.

Som old school är det lätt att bli uppgiven. Om inte ens de patenterade varumärkena når en stor publik, hur ska då traditionsbaserade nykomlingar kunna göra det? Efter förra veckans krönika om svenska The Deportees fick jag flera reaktioner på temat ”det är omöjligt”.

Miljardakter som Coldplay och Imagine Dragons motbevisar egentligen denna deppiga tes – och det går till och med att slänga in rankingettan Taylor Swift som tecken på att allt är möjligt även nu. Men det är ändå lätt att se dessa som ”något annat”, något bortom de ålderdomliga vägarna till framgång. Den med hårt turnerande i en folkabuss, autografer och bärs med fansen efteråt, i bästa fall en TV-show varannan turné.

Exakt där kommer Cigarettes After Sex in i handlingen. När jag efter Deportees-texten grävde efter pricksäkra exempel på att det faktiskt går att vara old school och nå miljarder på Spotify påmindes jag om denna trio från amerikanska El Paso.

Från debut-EP:n 2012 och framåt har jag ständigt plockat låtar från Greg Gonzales & co till spellistor på Spotify. Pusselbit har lagts till pusselbit. Jag har därmed ingått i ett mönster som nu gjort dem till en av de mest obskyra megastreamande akterna på tjänsten. Med singeln Apocalypse vid miljardnivå och åtskilliga titlar vid halva den summan.

Metoden? En kombination av säregna drömska shoegazinglåtar, hårt arbete, mängder av synkar, och – framförallt – ett skickligt utnyttjande av streamingdata.

Cigarettes After Sex upptäcktes snart efter debuten av synksättare i Hollywood och i TV. Låtar som Apocalypse och Nothings Gonna Hurt You Baby har i dag figurerat i en rad filmer och minst dussinet TV-episoder inklusive tungviktare som Grey’s Anatomy, Handmaid’s Tale och Shameless.

Det gjorde att trion snart blev stor på YouTube, vilket satte en grafisk ram till låtarna. Bandet var närvarande för fansen redan innan Cigarettes After Sex tog till sitt avgörande knep: Få eller inga färska akter har varit så skickliga på att utnyttja Spotifydata för att möta sin bubblande publik var den än finns i världen. Trion spelade tidigt i länder som Indien, Malaysia och en rad länder i Latinamerika. Marknader som västliga akter oftast först besöker när dom nått arenastadiet blev självklara redan i startskedet.

Cigarettes After Sex är däremot inte särskilt stora på TikTok, 300 000 följare. Möjligen kan detta ha spelat in när dom aktuella singlarna Bubblegum och Stop Waiting hittills bara nått 10 respektive 16 miljoner på Spotify. Dessa har heller inte hittills gjort några avtryck i tunga streamingserier. Möjligen har den virala verkligheten börjat hinna ifatt även Cigarettes After Sex.

Vi blir varse när nästa album kommer. För visst, även album har dom sålt i åtskilliga antal, till och med fysiska sådana.

Old school möter new school på ett sätt som fascinerar mig och ger hopp.

Lars Nylin