10 oktober 2023

JOHANSSON om oavvislig ersättningsrätt, Spotify, AI Hub mm

Uruguay har beslutat om en oavvislig ersättningsrätt för streaming, drar debatten igång igen i Sverige? Ihärdiga rykten kring Spotifys ”Supremium”, Tyskland stänger ned en tjänst för försäljning av artificiella strömmar, och som vanligt några AI-nyheter från Daniel Johansson.

—–

Uruguay är det senaste landet att vilja införa en så kallad oavvislig ersättningsrätt, som flera internationella musikbranschmedier rapporterat om. En inte helt oviktig detalj i sammanhanget är ”vad” som menas med en sådan rätt, det finns nämligen olika varianter.

På engelska kallas den ”Equitable Remuneration right” (ER), ibland med ordet ”compulsory” före, och skulle innebära att streamingplattformar som Spotify, Apple Music, Amazon Music m fl enligt lag måste fördela en andel av sina intäkter även till de insamlande organisationer (i Sverige SAMI) som företräder artister, utövare, musiker, inklusive studiomusiker och sessionsmusiker som idag inte får någon royalty.

Men, i Storbritannien finns sedan tidigare en annan slags ER-rätt, som handlar om broadcast, radio och tv. På samma sätt som här i Sverige delas dessa intäkter 50/50 mellan masterägare och utövare, och bygger på kollektiv insamling. I Sverige är det IFPI som samlar in dessa pengar från radio och tv, hälften av intäkterna går till SAMI som i sin tur fördelar till rätt utövare, medan den andra hälften fördelas till masterägarna av IFPI.

I UK har därför debatten främst handlat om att just den sortens ER skulle appliceras även på streaming. Men den ersättningsrätt som de flesta artistorganisationer förespråkar är något helt annat. Det handlar snarare om den spanska modellen där en mindre andel (5 procent) av streamingtjänsternas intäkter går direkt till AIE (den spanska motsvarigheten till SAMI), som sedan fördelar direkt till utövarna.

År 2021 tog det brittiska parlamentet ett beslut om att en ersättningsrätt av typen radio och tv inte skulle införas på streaming. Debatten har dock fortsatt och en ny rapport är på gång om de potentiella effekterna, men fortfarande verkar man i UK ha fastnat i att broadcast-ER skulle appliceras på streamingekonomin.

I Sverige genomfördes under år 2021/2022 en statlig utredning om den oavvisliga ersättningsrätten, som resulterade i att utredaren ansåg att det inte fanns något behov av det i Sverige. Här ett par av våra tidigare artiklar i ämnet:

https://www.musikindustrin.se/2021/05/17/ny-utredning-kring-ersattningar/

https://www.musikindustrin.se/2022/05/17/artistutredning-klar/

https://www.musikindustrin.se/2022/11/28/remissvar-gallande-oavvislig-ersattningsratt/

I remissvaren på den svenska utredningen som publicerades i november förra året gick åsikterna isär bland branschens aktörer, men en sak var många av remissinstanserna överens om, definitionen och avgränsningen av vad den oavvisliga ersättningen faktiskt ”är” var bristande i utredningen, liksom förslag på hur den skulle implementeras, vilka eventuella nivåer det skulle handla om osv.

När Uruguay nu ämnar implementera en ny paragraf som ger utövare rätten till direkt ersättning från streamingtjänster, blir den centrala frågan därför vilken form av ER det handlar om och hur den exakt kommer att fungera. Ett införande av en 50/50 split mellan utövare och musikbolag på streaming, som skulle gå under kollektiv insamling, skulle innebära svårigheter för DSP-er att få affären att gå ihop och Spotify säger i ett uttalande till MBW:

”If implemented, and Spotify were forced to pay twice for the same music, it would make our business of connecting artists and fans unsustainable in this market. Spotify would then have no choice but to stop being available in Uruguay, to the detriment of artists and fans.”

Den spanska modellen har funnits på plats i flera år, även om nivåerna under en interimsperiod inte låg på de fulla 5 procenten, utan snarare kring 3 procent, och där finns såväl Spotify som övriga plattformar fortfarande kvar. Även Belgien har tagit ett beslut om att införa den sortens oavvisliga ersättningsrätt, och inte heller där har Spotify gått ut och sagt att man kommer bli tvingade att kasta in handduken.

Även om Uruguay är en liten marknad, landet har 3,5 miljoner invånare, har Spotify en dominerande position i landet, och man säger:

”Spotify pays nearly 70% of every dollar it generates from music to the record labels and publishers that represent and pay artists and songwriters, and we are their largest revenue driver, having contributed more than $40 billion to date. And because of streaming, the music industry in Uruguay has grown 20% in 2022 alone. We want to continue giving artists the opportunity to live off their art and Uruguayan fans the opportunity to enjoy and be inspired by it.”

Ett ”hårt” införande av ER i Uruguay skulle utan tvekan förändra förutsättningarna för DSP-er, samtidigt som det skulle påverka relationen mellan labels och kontrakterade artister. Än så länge är det alltså inte helt tydligt exakt hur det kommer se ut i Uruguay, men onekligen kommer det bli intressant att se vad som händer framöver.

Här i Sverige har frågan om en oavvislig ersättningsrätt mer eller mindre försvunnit i den offentliga debatten efter publicerandet av utredningen förra året, även om det så klart fortfarande diskuteras i branschens olika ringhörnor. Kanske kommer ett införande av den här ersättningsrätten i Uruguay sparka igång debatten igen?

—–

Internetstiftelsen har släppt årets version av Svenskarna och internet, som sammanställer data och statisik över hur svenskarna använder internet och konsumerar olika former av media digitalt.

https://svenskarnaochinternet.se/

—–

Den tyska tjänsten SP-Onlinepromotion har stängt ned efter att IFPI och BVMI gemensamt inlett en juridisk process mot verksamheten, som huvudsakligen handlat om att sälja artificiella streams på olika plattformar. I såväl Tyskland som Brasilien har musikindustrin varit aktiv i att försöka få stopp på den här sortens tjänster som öppet säljer ”promotion” online.

Frances Moore, CEO på IFPI, kommenterar nedstängningen:

– This is an issue that the whole music industry must continue to take action to prevent. We are pursuing further targets and this most recent success in Germany serves to demonstrate how we are committed to addressing the issue globally.

Läs mer

—–

Egentligen var det bara en tidsfråga. En av de centrala platserna för skapande och delande av AI-modeller av artisters röster var servern AI HubDiscord. I våras hade servern några tusen medlemmar, men efter sommaren hade antalet medlemmar vuxit till en halv miljon.

Musikbranschen inledde redan i maj arbetet för att försöka få Discord att stänga ned servern, framför allt den amerikanska branschorganisationen RIAA, men Discord stängde inte ned den med hänvisning till att man inte kunde bevisa att några intrång begicks. Nu har grundarna av servern flyttat över allting till en ny server, där man skriver:

”AI Hub was banned because of copyright, apparently someone did the trick of editing posts and added several links with copyrighted content, which left Discord with no option but to DMCA the server.”

Läs mer

—–

Konserttjänsten Veeps har introducerat ett nytt abonnemang som liksom andra streamingtjänster ger full tillgång till allt material. Abonnemanget liknar det som svenska Staccs t ex har, och kallas Veeps All Access.

För 11,99 dollar i månaden får användarna tillgång till mer än 3 000 timmar konserter och även till utvalda livesändningar. Veeps ägs av Ticketmaster/Live Nation.

Än så länge finns abonnemanget inte tillgängligt på den svenska marknaden.

https://veeps.com/all-access

—–

Ryktena om ett nytt ”Supremium”-abonnemang på Spotify som förutom hifi-ljud skulle innehålla nya AI-funktioner för att skapa spellistor, mer detaljerad användningsstatistik med mera, har fått ny fart under den senaste veckan. Spotify har än så länge inte sagt något officiellt.

Det var i februari 2021 som Spotify avslöjade att man var på gång med Spotify HiFi, och då skrev man:

”Beginning later this year, Premium subscribers in select markets will be able to upgrade their sound quality to Spotify HiFi and listen to their favorite songs the way artists intended. (…) Spotify HiFi will deliver music in CD-quality, lossless audio format to your device and Spotify Connect-enabled speakers, which means fans will be able to experience more depth and clarity while enjoying their favorite tracks.”

—–

Det franska independentbolaget Wagram Music har hoppat på den nya artist-centric-modellen som Universal Music Group och Deezer avslöjade för några veckor sedan. Wagram är ett av de största oberoende musikbolagen i Frankrike, och i ett pressmeddelande säger Stephan Bourdoiseau, president på bolaget:

– By signing this agreement with Deezer, we reaffirm our commitment to reforming the historical streaming revenue distribution model. The system can still be improved, and we invite the actors to seek out these optimizations. We will support any similar initiative aimed at improving the current distribution model, developing the value of music, while respecting competition rules, pluralism, and diversity.

Läs pressmeddelande

—–

Spotify har begränsat vad gratisanvändare kan göra på plattformen i Indien. De som använder den reklamfinansierade versionen kommer inte kunna sätta repeat på låtar, flytta tillbaka i strömmen eller välja i vilken ordning låtar ska spelas upp på spellistor.

Indien är numera en av de fem största länderna för Spotify när det gäller antalet aktiva användare, men den absoluta majoriteten använder sig av gratisversionen. Ett premiumabonnemang kostar motsvarande ca 15 kronor i månaden i Indien, och med förändringarna hoppas Spotify troligen att fler användare ska välja att konvertera till betalande kunder.

Liknande begränsningar finns t ex för gratisanvändare i Brasilien.

Läs mer

—–

Den kända amerikanska medborgarrättsadvokaten Ben Crump har meddelat att han planerar en juridisk process i USA kring ersättningsnivåer för artister som ingick skivkontrakt innan den digitala eran, och framför allt innan streamingen. Till The Times säger Crump:

– R&B artists began contacting me saying they believed they were being discriminated against and the music industry was not compensating them fairly. We soon discovered the music industry and the record companies are actually equal-opportunity oppressors – they oppress all the artists, whether they are black, white, hispanic, it doesn’t matter. This is a civil rights issue for all artists. Whoever you are, you have the right to be compensated fairly for your creations.

Än så länge finns det inga uppgifter om hur Ben Crump planerar att ta det till domstol, men det är troligt att det blir någon form av grupptalan/rättegång som skulle fungera vägledande för alla artister som berörs.

Läs mer

—–

Lästips: With its patented music integration engine and in-game purchases, Reactional Music claims to be ’the missing link’ between the music and games industries
Svenskgrundade Reactional Music i artikel från Music Business Worldwide.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se