17 augusti 2021

JOHANSSON om Tencent, Kanye West, ”black box” mm

Enligt en ny rapport tappar musikskapare 6 miljarder kronor varje år på grund av bristfällig metadata och en undermålig informationsstruktur. Kanye West genomför populära ”listening partys”, och antalet betalande användare har ökat med 40 procent för Tencent. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Kanye West genomförde i veckan ett ”listening party” för nya albumet Donda, på Mercedes-Benz Stadium i Atlanta med fysisk publik på plats. Fans kunde också följa en livesändning av det kommande albumet på Apple Music.

5,4 miljoner människor var med på streamen av albumet, som fortfarande inte finns uppe på någon av streamingtjänsterna, även om det finns indikationer att albumet kanske släpps den 22 augusti på Apple Music.

Det var det andra tillfället som albumet ”livesändes” exklusivt, även i juli genomfördes en stream på Apple Music, då med 3,3 miljoner lyssnare, och 40 000 fans i publiken på plats.

Eventen har fått mycket uppmärksamhet eftersom det inte bara varit ren ”lyssning”, utan en avancerad performance art där Kanye West bland annat ”leviterat” ända upp till taket på stadion. Det är också ett intressant grepp för att höja värdet på albumkonceptet. Genom att fans under ett par månaders tid enbart kunnat lyssna på albumet genom en live performance, och inte på varje låt för sig på streamingtjänster när som helst, kan man misstänka att intresset ökat rejält för när albumet till sist släpps upp på plattformarna.

—–

Tencent Music Entertainment (TME) meddelar att det totala antalet användare på sina fyra musiktjänster har gått ned något, till 623 miljoner, samtidigt som antalet betalande användare ökat rejält, med 40 procent jämfört med föregående år, till 66 miljoner MAUs. Intäkterna har därmed ökat med 15 procent, trots en nedgång i det totala antalet användare.

Som tidigare rapporterats såg Spotify något liknande under det föregående kvartalet, där antalet betalande användare ökade klart mer än antalet gratisanvändare.

De kinesiska myndigheterna har slagit ned rätt hårt på techföretag i landet under de senaste månaderna, men TME säger i ett officiellt uttalande att de accepterar det hela:

”We would like to reiterate that TME sincerely accepts the decision issued in July by the regulator pertaining to exclusive music licensing arrangements. We are committed to fully complying with all requirements in a timely manner.”

Aktien, som är noterad på New York-börsen, har dock tagit stryk i år, kanske främst på grund av osäkerheten kring de begränsningar som Kinas ledning infört. Aktien låg på närmare 32 dollar i mars, men har fallit till strax under 9 dollar idag.

—–

Samtidigt satsar Universal Music Group mycket på Kina, några veckor innan sin egen börsnotering meddelar man att flera stora UMG-labels kommer att utvecklas till fristående entiteter i Kina, med egna avdelningar för A&R, marknadsföring, och som kommer signa artister själva framöver. Republic Records China, EMI China, PolyGram Records China och Universal Music China kommer alla vara egna organisationer, som rapporterar till UMG´s ledning.

Läs UMG´s pressmeddelande

—–

Brittiska Ivors Academy har släppt en ny rapport som menar att 500 miljoner pund går förlorade globalt varje år på grund av det s.k. ”black box”-problemet, främst på grund av dålig metadata och information om vart pengar som samlas in ska fördelas.

En av utmaningarna är att musikbranschen har två olika system för att hantera själva inspelningen respektive verket/låten. Eftersom det är två olika system, och två olika licenser som berörs, är det ibland så att streamingtjänster och insamlande upphovsrättssällskap inte har den nödvändiga datan för att kunna fördela pengar till rätt mottagare.

Graham Davies, CEO för Ivors Academy, säger:

– As streaming has grown to become the dominant method of listening to music, we have also seen the growth of the song streaming data gap. Poor, insufficient and conflicting data has created a massive global challenge for the music industry and the size of the problem will continue to grow. We urgently need a new industry workflow based on new technologies and education of songwriters to close the data gap and ensure the right people are paid for their work.

Läs hela rapporten

—–

Apple Music har introducerat fler av de lokala indiska språken på tjänsten, liksom nya redaktionella funktioner för de olika folkgrupperna. Versioner av tjänsten finns nu i Punjabi, Tamil, Telugu, Malayalam, Kannada, Bengali, Marathi och Hindi.

Man har även introducerat City Charts för de största städerna i Indien, som uppdateras varje dag. ”Up Next Local Artist Programme” är ytterligare en satsning som på månatlig basis presenterar nya talanger i de olika delarna av det stora landet.

—–

Statistiktjänsten Songstats har gjort det möjligt för musikägare och artister att integrera konfidentiell data från Apple Music for Artists direkt i dashboarden. Användare kan därmed se både ”öppen” data från sociala medier och andra plattformar och mer hemlig data från streamingtjänsten. Många av de konkurrerande statistiktjänsterna som Chartmetric, Soundcharts och Spotontrack, har än så länge bara öppen data. Med ForTunes kan man dock haka på detaljerad data från konton på sociala medier.

—–

Spotify introducerar möjligheten att kunna lagra låtar lokalt på smarta klockor. Den senaste uppdateringen till alla klockor som kör Wear OS, innehåller funktionen ”offline” som gör att man inte behöver ha med sig telefonen om man vill lyssna på musik och podcasts ute på löprundan t.ex.

Läs pressmeddelande

—-

Högtalartillverkaren Sonos stämde Google för patentintrång i början av år 2020. Nu har en domstol beslutat att Google brutit mot fem av Sonos patent, inte bara tekniken kring Google Home och Nest, utan också teknik som används i Chromecast och Pixel. Detta är dock bara första instansen, och Google kommer överklaga det hela.

Sonos chefsjurist Eddie Lazarus säger i ett uttalande:

– We are pleased the ITC has confirmed Google’s blatant infringement of Sonos’ patented inventions. This decision re-affirms the strength and breadth of our portfolio, marking a promising milestone in our long-term pursuit to defend our innovation against misappropriation by Big Tech monopolies.

José Castañeda, från Google, säger i sin tur:

– We do not use Sonos’ technology, and we compete on the quality of our products and the merits of our ideas. We disagree with this preliminary ruling and will continue to make our case in the upcoming review process.

—–

Lästips: Labels are going to become more like VCs than they probably want to be

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se