Joel Broms Brosjö var med och skapade Beats Music som såldes till Apple. Han var med och grundade Soundtrack Your Brand, R Live och ytterligare ett helt gäng andra musikbolag. Nu är det dags för nästa satsning, liveplattformen Doors.
Sverige har under de senaste tjugo åren utmärkt sig för att vara en smältdegel av entreprenörer som jobbar i gränslandet mellan musik och ny teknik. Joel Broms Brosjö är en av de kända svenska musikentreprenörerna, som gjort sig ett namn även på den internationella arenan. Nu teamar han ihop med andra entreprenörer från Hollywood, Beatport etc för att skapa nästa generation av virtuella liveupplevelser.
Vad är bakgrunden till den här nya tjänsten för livekonserter online?
– Musikindustrin upplever just nu en andra digital våg. Den första inträffade i övergången från fysiska skivor till nedladdning av digitala filer och slutligen streaming. Nu är det liveframförd musik som håller på att digitaliseras. På grund av pandemin har behovet av ett digitalt alternativ till fysiska spelningar (som normalt sett står för 75% av artisternas intäkter) hyperaccelererat.
– Live-streaming som kategori har som följd exploderat och på kort tid etablerat sig som ett komplement till turnerande, men är fortfarande outvecklad. Jag ser en fantastisk möjlighet att få vara med och driva denna utveckling framåt för artister.
Berätta mer om Doors som plattform, hur fungerar den?
– Doors är en global one-stop-shop för artister som enkelt och lagligt vill sälja biljetter till digitala events och komma sina fans närmare var de än finns i världen. Vi kombinerar högkvalitativ live-streaming med en avancerad betal- och biljetthanteringstjänst och rättighetshantering av musiklicenser för kommersiellt bruk genom avtal med rättighetsorganisationer runt om i världen.
– Med detta som bas bygger vi funktioner för interaktivitet, fan-feedback och moderering. Fram tills början av nästa år, 2021, då vi öppnar upp för online signups, gör vi konserter med utvalda artister runt om i världen.
Vilka är involverade i den här satsningen?
– Vi har haft förmånen att kunna samla ihop ett helt fantastiskt gäng av supertalanger från Sverige, UK och USA. Grundarteamet består av mig, Daniel Sporre (ex STCC), Carl Rung (ex Department) och Andreas Brosjö (ex Sony Pictures). Medgrundare och Senior Advisors är Jonas Tempel (Founder, Beatport) och Gregor Pryor (Partner, Reed Smith).
Du har ju lång erfarenhet från musikbranschen, hur tror du att det här sättet att uppleva musik på kommer utvecklas under de kommande åren?
– Jag har spenderat 15 år i gränslandet mellan musik och teknologi men nog aldrig känt en större optimism kring utvecklingen av musikindustrin som nu. Live-streaming har en enorm potential att etablera sig som en hållbar och substantiell intäktskälla för artister. Mediet skapar förutsättning för en helt ny typ av upplevelse som är gränslös, både i räckvidd och kreativt uttryck.
– Det direktsända elementet utgör nerven som lyfter sig över bruset och skapar både stor förväntan och starka minnen. Interaktivitet och intimitet är nycklar till meningsfull och fördjupad relation mellan artister och fans.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se