Att AI-skapad musik är här för att stanna råder det ingen tvekan om, och nu börjar tekniken på allvar generera musik som låter närmast exakt som existerande artister, som t ex Travis Scott. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Svenska Amuse lanserar den 9 mars en uppgraderad version av sin distributionstjänst. Amuse Pro inkluderar bland annat funktioner som teamkonton, royalty splits, multipla artistprofiler, distribution till sociala medier och ”fast lane releases”.
Amuse Pro är ett komplement till den gratis distribution som Amuse erbjuder, och kommer ingå i den del av tjänsten som finns till specifikt för artister, producenter och managements som jobbar oberoende.
Diego Farias, VD och medgrundare av Amuse, säger:
– Sedan vi lanserade Amuse 2017 har vi haft nöjet att arbeta med flertalet av Sveriges mest framgångsrika oberoende artister. Fler och fler lyckas nå till toppen på egen hand nuförtiden och då är behoven annorlunda. Det handlar mer om att få arbetet att fungera och mindre om att nå ut.
– Att ha en oberoende musikkarriär innebär dock fortfarande så många tidskrävande sysslor och ekonomiska hinder. Med Pro låter vi artister och deras team fokusera på kreativitet istället för de administrativa delarna av en musikkarriär.
Erik Ohlsson, grundare och VD på Jubel, har samarbetat med Amuse sedan år 2017, och kommenterar Amuse Pro:
– Vår filosofi har alltid varit att ge tillbaka kontrollen över musiken och releaseprocessen till artisterna. Det känns enormt spännande att lämna 10-talet och gå in i det nya decenniet. Plötsligt tar independent lika stor plats som de stora skivbolagens släpp på Spotifys Sweden Top 50. För första gången är det faktiskt möjligt att nå förstaplatsen som oberoende artist. Att få vara en del av att testa Amuse Pro och få tillgång till fler verktyg för att förändra musikindustrin är väldigt inspirerande.
Sedan tidigare finns funktionen Fast Forward på Amuse, där artister kan få förskottsutbetalningar på framtida digitala intäkter. Amuse Pro fungerar som en prenumerationstjänst och kostar 79 kr/månad eller 599 kr/år.
—–
Siffrorna över intäkter från den inspelade musiken under 2019 börjar trilla in från olika delar av världen. Lars Nylin skriver i sin krönika specifikt om intäkterna på de stora marknaderna Tyskland och Japan, som fortfarande i hög grad byggs på försäljning av CD-skivor.
I USA utgör dock streamingen nästan 80 procent av de totala intäkterna. Streamingen har haft en otrolig ökning under de senaste fem åren (baserat på RIAA´s årliga rapporter):
2015: 2 334 milj. USD
2016: 3 962 milj. USD
2017: 5 664 milj. USD
2018: 7 367 milj. USD
2019: 8 831 milj. USD
60 miljoner amerikaner betalar nu för ett streamingabonnemang, och bara 10 procent av de totala intäkterna kommer från fysisk försäljning. USA har dock närmare 130 miljoner hushåll, så det finns fortfarande utrymme för tillväxt vad det gäller antalet betalande streaminganvändare.
Och enligt Emarketer passerade Spotify Pandora i antalet aktiva användare under februari månad 2020, man har nu 65,4 miljoner användare mot Pandoras 63,1 miljoner MAU.
Hela rapporten från RIAA finns här.
Frankrike såg också en rejäl ökning i intäkterna från streaming under 2019, även om streamingen ”bara” stod för 59 procent av de totala intäkterna. Värt att nämna i sammanhanget är också att Frankrike fortfarande har en rätt lång väg tillbaka till de nivåer man hade när CD-skivan var som störst, de totala intäkterna till masterägare i landet under 2019 utgjorde bara 44 procent av intäkterna man hade år 2002.
En annan intressant sak är att av de 20 bäst säljande albumen i Frankrike var 19 av dem på franska, alltså lokala produktioner. Och av topp 200 var det hela 80 procent som utgjordes av musik från Frankrike under året.
—–
Spotify verkar vara på gång att öppna nytt kontor i Florida i USA. Flera amerikanska medier rapporterar att Spotify har skrivit på ett hyreskontrakt för Oasis i Wynwood i södra Florida. I Wynwood finns sedan tidigare t ex Live Nation och WeWork, och såväl Apple som Microsoft verkar också vara på gång att öppna kontor på platsen.
—–
Vissa upphovsrättsliga problem har uppstått i Fortnite, efter att spelet i mitten av februari introducerat en emote mycket lik den kända rickrollingen med Rick Astleys ”Never Gonna Give You Up”. För att se ett exempel hur avatarerna rör sig: https://www.youtube.com/watch?v=Ox4WxG9jBUQ
Nu är frågan hur en effektiv licensiering ska se ut, och då inte för Epic, som ligger bakom Fortnite och som faktiskt har tecknat en licens för låten för användning i spelet, utan för alla kreatörer som livesänder och skapar videos i spelet för andra plattformar, som t ex Twitch.
Epic tweetade ett något kryptiskt meddelande att de uppdaterat plattformen så att användarna själva kan stänga av licensierat ljud: ”In the 12.00 update, we’ve added the ability to mute Licensed Emote Audio. This option is available in the game’s Audio settings.”
Något som naturligtvis skulle förta hela grejen med att ”rickrolla” i Fortnite, trots allt, själva musiken är ju central.
Det finns nämligen en hel del spelare som försörjer sig heltid på att sända live från spelet på Twitch och YouTube, och frågan är om den expanderade användningen av musiken ska licensieras av de som sänder, kreatörerna, eller av Epic, eller av Twitch, YouTube etc? Vem i hela friden ska Stock, Aitken & Waterman egentligen få betalt från? De som tjänar pengar på att rickrolla, dvs användarna, eller de som tillhandahåller möjligheten?
Nå, förhoppningsvis är detta något som det nya EU-direktivet skulle kunna hantera. Trots allt, den nya generationens online-spel är lika mycket plattformar för användargenererat kreativt skapande som spelarna kan tjäna pengar på (ibland rätt mycket), som det är det perfekta sättet att döda tid på.
Vi har alltså här en klassisk ”last window out”-situation. På samma sätt som en frisör betalar licens för att kunna spela P3 i salongen, trots att Sveriges Radio redan betalar licens, bör alltså de plattformar som hanterar livesändningarna, Twitch etc, också lösa licens för den här sortens användning av musiken.
Se där, en ny licensieringskategori för STIM, ”Livesändning från dataspel”.
—–
Anghami, den största streamingtjänsten i MENA (Mellanöstern och Nordafrika), kan vara på gång att säljas. Tjänsten har 55 miljoner aktiva användare, och har ett starkt fokus på musik från regionen.
Enligt uppgifter till Bloomberg skulle värderingen av tjänsten ligga på motsvarande ca 4 miljarder kronor, och en av aktörerna som eventuellt är intresserade är det stora TV-nätverket Orbit Showtime.
Elie Habib, VD för Anghami, säger till CNN:
– We signed up JP Morgan to raise a round of funding. Since doing that we’ve been approached by multiple parties to carve some equity deal or buy out the entire company. We are contemplating that. We have not decided.
—–
AI-skapad musik fortsätter att väcka uppmärksamhet, och lär nog göra så under rätt lång tid framöver. Senast ut är Space150 som har matat en AI med musik från Travis Scott, som sedan spottat ur sig en låt som ”Travis Bott”, och som låter anmärkningsvärt likt artistens övriga musik, här en YouTube-länk till Jack Park Canny Dope Man.
Tidigare exempel på AI-skapad musik är t ex:
– AI upplärd med hundratals Eurovision-låtar: Blue Jeans and Bloody Tears
– AI upplärd med The Beatles katalog: Daddy’s Car
– AI upplärd med folkmusik från UK/Irland: In the House of Poetry
– AI som kör death metal 24/7 autogenererat: Relentless Doppelganger
– AI i kombination med människa: Tary Southern – Break Free
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se