25 september 2017

NYLIN Esbjörn Svensson, geni kort och gott

Kan man slösa med begreppet geni? Det kan man absolut och det sker hela tiden. Men i vissa fall uppfylls beteckningen med råge. Som i exemplet Esbjörn Svensson, TV-aktuell via en lysande dokumentär.

Esbjörn Svensson, denna särling från Skultuna i Västmanland, var inte bara ett geni vid tangenterna, eller om han lämnade tangenterna och gav sig på att preparera sitt instrument. Esbjörn Svensson var kanske än mer markant ett geni i konsten att från ganska uppenbara influenser komponera verk som var unika.

I Esbjörns fall handlade det om Chopin, Bach, liksom ett antal lyriska jazzgenier. Men även lånade strofer från svenska kompositörer, som Jan Johansson, var relativt lätta att känna igen.

Men detta betydde inget när Esbjörn lagt sin poesi och virtuositet över musikaliska sagor som skiftade från underskönt till elakt. Det blev i slutänden ändå bara Esbjörn Svensson. Han var ett svenskt geni i en genre som föddes i USA, som visserligen i dag är global, men där de patenterade genierna fortsatt ändå allt som oftast är amerikaner.

Esbjörn Svenssons livsverk och tankar summeras briljant i dokumentären Filmen om Esbjörn Svensson, som nu finns på SVT Play. Det är kort sagt en av de bästa svenska musikdokumentärer jag sett.

Detta trots, eller kanske mest tack vare att regissören David Tarrodi inte hade någon nära relation till Esbjörn. Just detta avstånd har troligen bidragit till att berättelsen om en så sorgligt bortgången person – i en drunkningsolycka 2008 – får ett så behagligt och lätt anslag. Det blir aldrig någon sorgesång, värmen och humorn stänger alltid ute kylan.

Leendena från exempelvis hans två bandkamrater i e.s.t är många. Inte minst är mötena med Esbjörns föräldrar, familj och fru ytterst känsligt utförda. Missa inte det här lilla mästerverket, detta oavsett om du redan fallit för From Gagarin’s Point of View och Esbjörn Svenssons andra mästerstycken, och helt oavsett om du tror dig gilla jazz eller inte.

Detta är helt enkelt bara bra.

Det är historien om ett bevisat geni.

*

Spännande branschaffärer: klassiska Carlin America – med bland annat låtar gjorda kända av Elvis Presley i katalogen – har köpts av investmentbolaget Round Hill. Samtidigt meddelas att Concorde köper Savoys katalog, samma Concorde som tidigare i år förvärvade Imagem Music. Allt är affärer på miljardnivå.

*

Soulsångaren Charles Bradley har gått bort, 68 år gammal. Bradley fick i en märklig karriär i slutet av sitt liv få allt det erkännande han inte inte fick under decennier som mer av en imitatör, bland anat av James Brown. Vila i frid.

*

Lönehelg i september och en klassisk period för intressanta albumsläpp. En tradition som uppenbarligen håller i den singelorienterade eran. Nyss kom starkt med Ulf Stureson och Vasas Flora och Fauna. Nu anländer andra kandidater till årets album från Rebecka Törnqvist, Mattias Alkberg, Per Gessle och Nicolai Dunger. Det är för egen del bara att börja toklyssna inför kommande juryuppdrag. Ett extremt kärt besvär.

Lars Nylin