19 februari 2016

MERCHANDISE Petri H. Lundén och Deaf & Dumb startar MERCH-ANTS

Petri H. Lundén, branschbekant manager, förvärvar halva Deaf & Dumb Merchandise och bildar tillsammans med Deaf & Dumbs grundare Larsa Gustafsson Nordens största merchandiseföretag MERCH-ANTS.

Sedan 2006 har Deaf & Dumb hanterat och licensierat produkter för svenska band som The Hives, Backyard Babies, Hellacopters, Europe, Hardcore Superstar, Raubtier, Eddie Meduza och internationella namn som Joy Division, Hanoi Rocks och Quireboys. Genom samarbete med Bravado lagerför och distribuerar Deaf & Dumb också produkter med Black Sabbath, Guns N’ Roses, Slipknot och många fler internationella namn.

I nätförsäljning driver MERCH-ANTS nu vidare varumärket Distbox och är marknadsledande i Norden i vad branschen kort och gott kallar ”merch”.

”Vi har det senaste året inlett en omstrukturering av verksamheten från inhouse-produktion till outsourcing av vissa delar. Utan att tumma på vår erkänt höga kvalitet har vi via nya samarbeten ökat kapaciteten – för att optimera förutsättningarna för våra kunder i musikbranschen”, säger Larsa Gustafsson i ett pressmeddelande.

”Nu ville vi ha in industriella investerare som förstår sig på vår bransch och kan vara med och styra bolagets tillväxt, som är nästa steg i utvecklingsarbetet”, fortsätter han.

Merch-Ants har som ambition att vara marknadsledande i Norden inom merchandise-branschens alla fyra områden: Produktion, webb, turné och butik.

”2013 började jag arbetet med att se hur en fragmenterad bransch skulle kunna konsolideras”, berättar musikbranschveteranen Petri H. Lundén. ”Det ledde till en fantastisk relation med merchandisebolagen och insikter som jag hoppas att vi nu kan använda vid driften av MERCH-ANTS – men också vid eventuella förvärv som kan bli aktuella i framtiden”, säger Petri H. Lundén. ”Det handlade alltså inte bara om att alla mina band t-shirts var i tvätten”.

Petri H. Lundén går också in som styrelseordförande i bolaget.

Lars Nylin