16 oktober 2014

DIGITALNYTT Vinnare och förlorare

En fråga som jag nästan alltid får när jag föreläser eller är med i paneler eller på annat sätt leker expert, är frågan: ”Vilka tjänster kommer att finnas kvar om fem år?”

Mitt initiala svar har de senaste åren varit att ingen vet, marknaden är alldeles för osäker. Men, för första gången tänkte jag försöka göra en liten prognos. Skälet är helt enkelt att jag tycker att så mycket har hänt under 2014 att man kan börja utläsa något inför framtiden. Så, jag kör igenom varje tjänst för sig, 20 stycken.

Spotify

Ja, Spotify finns kvar om fem år. Tillväxten av betalande prenumeranter har fortsatt, och om det fortsätter i samma takt kommer man att ha 25 miljoner betalande kunder år 2018. I Storbritannien, Sverige, Norge, har Spotify redan nu en sund ekonomi, och fler länder kommer att sälla sig till den skaran under de närmaste åren. Tyskland tror jag i hög grad kommer att konvertera till Spotify, och i Finland just nu råder en extrem förändring. År 2013 stod streamingen bara för 28 procent av de totala intäkterna i Finland. Under de första åtta månaderna av 2014 står streamingen för 59 procent av de totala intäkterna. CD-intäkterna har gått ned med 30 procent (!) jämfört med samma period förra året. Allt talar för att Spotify kommer fortsätta växa, och att man har ett försprång jämfört med andra aktörer. Det stora kriget står om den amerikanska och japanska marknaden.

iTunes

Ja, iTunes finns kvar om fem år, i den ena eller andra formen. Allt står och faller med hur man lyckas hantera övergången från downloads till a la carte streaming. Det är inte en fråga om om längre, det är en fråga om när. Och det är klart, när 800 miljoner registrerade användare öppnar sitt iTunes en morgon och har en fullfjädrad streamingtjänst där, kommer nog många som idag använder andra tjänster gå tillbaka till iTunes.

Soundcloud

Nja. Jag är ytterst tveksam. Trots hundratals miljoner i riskkapital har man fortfarande inte någon affärsmodell som är vettig. Dessutom har man svårt att få till en lösning med rättighetshavarna. Jag tror Soundcloud kommer att få det svårt att överleva om man inte lyckas göra om sig själv till en tjänst med betalprenumerationer. Men inte ens då är det säkert att de lyckas fixa det, trots allt, hela Soundclouds modell bygger på att lyssnandet ska vara gratis och man kommer tappa stora mängder användare om man inför traditionell prenumerationsbetalning.

Rdio

Nej. Man har inte lyckats komma in på marknaden på ett sånt sätt att man överhuvudtaget ska kunna tro att det ska fungera i det krig som startat 2014. Nyheten att moderbolaget Pulser Media har sålt av tillgångar för över 700 miljoner kronor sedan ett år tillbaka ger bara ytterligare stöd till den prognosen. Tråkigt, eftersom Niklas Zennström, en av de stora IT-entreprenörerna från Sverige, ligger bakom tjänsten. Jag tror det kommer krävas mycket för att Rdio ska vara kvar om fem år.

WiMP

Nej. Hur mycket man än skulle önska att grannlandets streamingtjänst skulle överleva det som kommer hända de närmaste 2-3 åren, så tror jag inte att det kommer funka. Man har inte lyckats få tillräckligt bra avtal med operatörer i andra länder än Norge, man ligger fortfarande långt efter Deezer och Spotify när det gäller närvaro runt om i världen, och de ekonomiska rapporterna och siffrorna över antalet användare ser negativa ut. Det måste hända något radikalt om WiMP ska finnas kvar om fem år.

Deezer

Ja. Access Industries, som också äger Warner, borgar för att Deezer kommer fortsätta växa och troligen ha en ganska stark position på marknaden. De nya uppdateringarna ser bra ut, även om det kanske bara är mindre förändringar så visar det på att man är på väg åt rätt håll när det gäller användarupplevelse och att sätta musiken i fokus. Enligt uppgifter är Deezer idag den näst största musiktjänsten i Sverige.

Napster/Rhapsody

Svår att svara på. Det beror på hur väl man lyckas på de marknader där streamingen ännu inte slagit igenom, framför allt kanske spanskspråkiga länder med dealen man slutit med Telefonica. Det handlar nog om att hålla ut för Napster/Rhapsody, och de har bättre chans än Rdio och WiMP, men tillåt mig ändå att vara tveksam till om Napster finns kvar i den nuvarande formen om fem år.

Sony Music Unlimited

Ja. Men det kanske kommer att heta något annat och fungera lite annorlunda. Jag har svårt att se att Sony inte skulle fortsätta med att leverera musik genom en egen tjänst till alla de kunder som har Sony-produkter av olika slag. Men jag tror inte man kommer ha en dominerande position på den globala marknaden.

Xbox Music

Ja. Men även här kanske i en annan form under ett annat namn. Även om det hela tiden ställs frågor kring Microsofts framtid tror jag att man även fortsättningsvis kommer ha en stor roll inom informationstekniken. Jag tror dessutom att Microsoft kommer att överraska under de närmaste åren med en radda nyskapande produkter, så mycket Mac jag skriver detta på.

Youtube

Ja. I alla fall videotjänsten. Huruvida det kommer bli något bra av Youtube Music, alltså den rena musikstreamingtjänsten, återstår att se.

Google Play Music

Kanske. Om de lyckas få ihop allting på ett bra sätt skulle Google kunna ta över hela musikvärlden, tänk er att tjänsten ”flyter” med på alla exponeringsytor relaterade till Google, söksidan, Youtube o.s.v., med möjlighet att skapa spellistor, att musiktjänsten s.a.s. är ”inbakad” i hela Google-universumet. Tyvärr tycker jag det verkar som att Google inte riktigt lyckas få till musikdelen, jag förstår fortfarande inte varför man ska köra två á la carte on demand-tjänster…

Amazon

Ja. Downloaddelen kommer självklart successivt minska, och kanske vara helt borta om fem år. Amazon går över till en streamingtjänst som kommer attrahera en hel del av de som idag använder Amazon MP3 och Amazon i övrigt. Men, jag tror inte Amazons musikdel kommer att ha en dominerande position globalt sett.

Beat.no

Ej att förväxla med Beats Music i USA. Nej, jag tror inte denna tjänst finns kvar om fem år, helt enkelt för att man inte lyckas få tillräckligt mycket användare för att få ekonomin att gå ihop.

eMusic

Ja. Beslutet för några veckor sedan att helt och hållet gå över till indie-musik, och ta bort majorbolagens musik, kan ha uppfattats som positivt bland eMusics mest trogna användare. Frågan är självklart hur de ska hantera övergången från downloads till streaming, men lyckas de med det kommer det nog finnas en hel del användare som fortfarande lockas av eMusic om fem år.

Grooveshark

Nej. Jag är t.o.m. tveksam om tjänsten kommer finnas kvar om ett år.

Rara.com

Nej. Även om det är en bra satsning från white labeln Omnifone, tror jag man kommer stänga ned tjänsten. Bättre att fokusera på det man är bäst på, att leverera riktigt bra musikplattformar till andra aktörer.

Songza

Kanske. Songza som tidigare var en mp3-aggregator är numera en rätt kreativ streamingtjänst med både betal- och gratisabonnemang. Tjänsten finns bara i USA och Kanada, men skulle kunna överraska närmaste åren.

Simfy

Nej. Den tyska tjänsten som idag också finns i grannländerna runt omkring saknar den där edgen för att lyckas i det här racet.

TDC Play

Ja, lokalt i Danmark kommer säkert tjänsten finnas kvar, men jag tror inte de kommer ha den största positionen, inte ens på den danska marknaden.

Pandora

Ja, kanske. NASDAQ-noterade Pandora (sedan 2011) hade en fantastisk utveckling på börsen 2013, men har inte lyckats lika bra under det här året. Bolaget spelar rätt högt, på flera områden, och det här kan lika gärna misslyckas ordentligt. Fortfarande finns man bara i USA, Australien och Nya Zeeland. Om Pandora tänker sig att vara en global aktör finns det en hel del kvar att göra.

Sammanfattning

Det finns självklart många fler musiktjänster online, men jag kan inte räkna upp alla. De här 20 tjänsterna är i alla fall en början.

Om fem år tror jag att Spotify, Deezer, Google och Apple är de riktigt stora konkurrenterna på den globala arenan när det gäller musikstreaming. En hel hög med tjänster kommer inte överleva det här kriget, så är det bara.

Jag kan självklart ha jättefel i den här prognosen, eller så här, troligen har jag jättefel, eftersom det är näst intill omöjligt att förutsäga. Men jag har gjort ett försök i alla fall, och det blir rätt kul att gå tillbaka och läsa det här om fem år, när vi vet hur det blev.

Daniel Johansson