3 april 2014

DIGITALNYTT Notiser

MI / Digitalnytts redaktör Daniel Johansson rapporterar om Gothenburg Startup Hack, Music Matters: Emotion, Relation, Meditation på Södertörns Universitet, Spotifys uppdaterade plattformar, Neil Youngs Kickstarter-kampanj för Pono, YouTubes prenumerationsbaserade musikstreamingtjänst, The Pirate Bay, Last.fm och mycket mer.

Den 3 maj genomförs Gothenburg Startup Hack för första gången. I Chalmerska huset i Göteborg kommer 20-30 lag under 12 timmar försöka utveckla den bästa digitala produkten. Spotify är en av de drivande i hackatonet och i veckan hölls ett möte på Spotifys kontor i Göteborg där de olika idéerna diskuterades. Även Google har gått in i eventet och vi kan nog räkna med att den idé som vinner kommer att ha en stor chans att bli en kommersiell produkt på marknaden.

Den 7 april genomförs seminariet ”Music Matters: Emotion, Relation, Mediation” på Södertörns Universitet i Stockholm. Bland talarna finns David Hesmondhalgh, en mer eller mindre legendarisk akademiker som studerat musikindustrin under många år. Han talar på temat ”Music, Collective Experience and Sociability”. Ann Werner har rubriken ”Embodiment and Musical Mobility” på sin presentation, och Sofia Johansson som med fokusgrupper har undersökt hur streamingen påverkar musiklyssnandet talar på temat: ”Music Is Like Air to Me: Modes of Engagement with Music on the Internet”. Förutom det en hög med andra presentationer, seminariet pågår mellan 13-17, rum MB503 eller ”Moas Båge”. Organisatörer är Johan Fornäs Fredrik Stiernstedt. Ingen föranmälning krävs.

Spotify har uppdaterat klienten för samtliga plattformar. Förutom en ny och mörkare design innehåller uppdateringen funktionen Your Music som gör det lättare att hantera spellistor. Spotify har lyssnat på vad många användare eftersöker, och Michelle Kadir säger i ett pressmeddelande: ”We want to make sure Spotify users enjoy the best-looking experience of any music service – one that’s easy to use and consistent across all devices. Our new design respects what’s most important: the music. And with Your Music, saving your favourite music just became truly effortless.” Spotify meddelade också i förra veckan att man inte kommer att ta emot några nya förslag på appar i själva applikationen, men samtidigt kommer man att tillhandahålla ett nytt uppdaterat SDK för fristående applikationer som skulle kunna leda till riktigt spännande saker!

Neil Youngs Kickstarter-kampanj för Pono, det nya digitala ljudformatet samt den nya musikspelaren, har lyckats få ihop en bra bit över 5 miljoner dollar i kampanjen trots att man bara önskade 800 000 dollar från början. Det är 11 dagar kvar på kampanjen, så troligt är att den kommer närma sig åtminstone 6 miljoner dollar i slutändan. Pono har tagits emot med blandade reaktioner, men uppenbart är att det finns en stor skara fans som vill stötta projektet. För den som är intresserad finns spelare med personliga autografer av Willie Nelson, Elton John, The Eagles, Metallica och många fler artister kvar att köpa (förlåt, stötta) för 400 dollar stycket. Pono-spelarna signerade av Neil Young himself och Pearl Jam sålde slut mycket snabbt, vilket föranleder en att fundera över vad som är mest värt, autografen eller spelaren.

YouTubes prenumerationsbaserade musikstreamingtjänst lanserades uppenbarligen inte under det första kvartalet 2014. Först var tanken att tjänsten skulle lanseras under 2013 men i början av december meddelades alltså att det var någon gång under januari-mars 2014 som den skulle släppas. Så blev det inte, och nu väljer YouTube att inte ange någon tidpunkt när det skulle kunna tänkas ske. Tydligen verkar tjänsten vara någorlunda utvecklad och testas för närvarande, men något gör att den inte är redo att komma ut på marknaden. Personligen tycker jag det är lite konstigt om Google-koncernen väljer att driva två olika prenumerationsbaserade renodlade a la carte music on demand streamingtjänster, Google Play Music och Youtube Music. Vore inte det smartaste att helt enkelt se till att Google Play Music blir integrerad i YouTube för de som kör Google+? Men vad vet jag, jag är ju bara en vanlig dödlig analytiker.

The Pirate Bay, och många andra torrentsajter, har blivit blockerade för internetanvändare i Saudiarabien. Kulturministern Abdulaziz bin Mohieddin Khoja sade helt enkelt till ISP-erna i landet att det var dags att blockera dem. Detta efter att landet fått vissa påtryckningar från rättighetshavare om att situationen i landet var oacceptabel.

CBS-ägda Last.fm har dragits med negativa resultat under många års tid. Därför är det inte direkt någon överraskning att CBS nu meddelar att man kommer att stänga ned den prenumerationsbaserade streamingtjänsten på Last.fm den 28 april. Scrobblingen kommer fortfarande att fungera, det som en gång i tiden gjorde Last.fm kända. Scrobbling innebär att en liten applikation på datorn eller annan device lyssnar av vilka musikfiler man lyssnar på och presenterar statistik och listor baserat på den informationen. Det går också att koppla t.ex. streamingtjänster som Spotify till scrobblingsfunktionen på Last.fm.

Och så alla dessa första april-skämt…  The Pirate Bay meddelade att man tillsammans med bl.a. israeliska neurofysiker tagit fram teknik som gör att man kan dela filmer och annat direkt med hjärnan. Man behöver 1 333 337 personer för att det ska fungera, och som en händelse råkar det finnas en Facebook-sida med precis det namnet. Digital Music News toppade med att Google köper Spotify för 4,1 miljarder dollar, samt att Spotify i fortsättningen kommer att betala ut 1 dollar för varje lyssning på tjänsterna, direkt till artisterna. Daniel Ek säger: ”I wanted to reveal this to Digital Music News first because you have been so supportive of our service since the beginning”, vilket minst sagt är en aning ironiskt med tanke på att Paul Resnikoff som driver Digital Music News varit en av de mest negativa till hela streamingmodellen. Mitt aprilskämt? Jag sade till min dotter att hon skulle få bara en godis, men hon fick två! Den ni.

Det är nu två månader sedan Beats Music lanserades, och tjänsten avslöjar att man har fått över en halv miljon betalande prenumeranter under den här perioden. Det är ganska snabbt marscherat och visar att Beats helt klart kommer att vara en aktör att räkna med på den amerikanska marknaden. Vad som är intressant är att hela 70 procent av de som testar på tjänsten gratis några dagar, konverterar till betalande prenumeranter. Tjänsten finns än så länge bara i USA.

Nokia MixRadio, en personaliserad musiktjänst lite av typen Pandora, meddelar att man har 30 miljoner låtar lyssningsbara på tjänsten. Den trettionde miljonte låten var Ma Tegi Hena av den libanesiske artisten Nancy Ajram. Nokia genomför en ganska aggressiv lansering av MixRadio, runt om i världen, bl.a. har man lanserat tjänsten i Kina samt i ytterligare 30 länder direkt från start. Tjänsten följer med alla nya Nokia-lurar, gratis och helt utan reklam, fullständigt integrerad i mobilen. Microsoft köpte upp Nokia i september förra året, och MixRadio kommer också att vara en del av Microsofts erbjudanden.

Daniel Johansson