30 april 2024

Notiser – Vecka 18, 2024

Denna vecka bl a: Per Gessle och Björk som AI-genererade artister från Udio. Den stora internationella snackisen – vem kommer köpa Hipgnosis? TikToks vara eller icke-vara i USA, och Utopia Music heter kanske snart Proper Group. 

—–

Det fortsätter komma in exempel på låtar genererade av AI-plattformen Udio som har misstänkt stor likhet med verkliga artister. En av våra läsare skickade in det här exemplet, med en prompt som inte hade något som helst med just Björk att göra: Hearts Intertwined

Det är tämligen överflödigt att påpeka att ingen AI-plattform kan generera den här sortens tydliga likheter utan att ha blivit tränad på just sådant innehåll. Läsaren skriver: ”Hennes skivbolag måste ju reagera. Jag älskar själva tjänsten, men etiskt är det ju minst sagt tveksamt. Det känns bra att på något sätt belysa när det är ren stöld.”

Här ytterligare ett exempel från en läsare, där Udio genererar en output som låter förvillande likt Per Gessle: Efter Sommaren. Prompten som användes var ”En svensk modern pop sång om att bli lämnad efter sommaren.”

Udios VD David Ding säger i en intervju med MusicAlly att deras modell ”inte återger output som den såg under träningen.” Frågan är vart gränsen går mellan att få ”inspiration” av all världens musik, och att skapa ”kopior” av alla världens musik.

—–

Den stora snackisen just nu, i framför allt den brittiska musikbranschen, men även i andra musikmedier, är vem som eventuellt kommer köpa Hipgnosis Song Fund. Concord och Blackstone turas om att lägga bud på bolaget, som är börsnoterat på London-börsen, och Concords senaste bud ligger på 1,51 miljarder dollar, medan Blackstones ligger på 1,57.

Hignosis grundades av Merck Mercuriadis och Nile Rodgers 2018, i samband med att intresset för att investera i och köpa musikrättigheter tog fart. Framför allt är det sedan år 2020 som Hipgnosis tagit in kapital för att köpa upp kataloger, och idag äger man rättigheter i åtminstone 300 kataloger.

Förutom kataloger från artister och låtskrivare som Justin Bieber, Dave Stewart, Enrique Iglesias, Timbaland, The Chainsmokers, Shakira, Justin Timberlake, Red Hot Chili Peppers, Neil Young, Leonhard Cohen, äger Hipgnosis också kataloger från svenska artister och låtskrivare som Nadir Khayat (RedOne), Klas Åhlund (Teddybears), Miriam Bryant, John Martin Lindström (som bla jobbat med Swedish House Mafia), Lars Christian Karlsson (Bloodshy) och Victor Rådström (Neiked).

Här ett urval av artiklar för den som vill dyka djupare i den senaste tidens händelser:

To the moon! Concord reaches for the high notes as it ups its SONG bid to $1.25

After Concord bids $1.511bn for Hipgnosis Songs Fund, Blackstone tells HSF shareholders: Don’t move a muscle, we’ll be right back

Hipgnosis Songs Fund Board accepts Concord acquisition offer

Blackstone launches $1.57 billion bid for Hipgnosis Songs Fund; HSF board recommends offer to shareholders

—–

USA:s president Joe Biden har skrivit under den i senaten genomröstade nya lagstiftningen som innebär att TikToks ägare ByteDance blir tvingade att sälja av sin amerikanska verksamhet till en oberoende aktör, eller lämna landet. Underskrivandet skulle kunna sägas vara ”slutet” på ett års intensiv debatt i USA kring TikToks vara eller icke vara, med diskussionen kring den kinesiska statens intressen i företaget och dess data i centrum.

ByteDance/TikTok meddelar dock att de kommer driva processen vidare i domstol, och säger i ett skriftligt uttalande X bl a: ”Denna grundlagsvidriga lag är ett TikTok-förbud, och vi kommer att utmana den i domstol. Vi anser att fakta och lag är tydligt på vår sida, och vi kommer vinna till slut. Faktum är att vi har investerat miljarder dollar för att hålla amerikansk data säker och vår plattform fri från yttre påverkan och manipulation.”

Läs mer

—–

Konflikten mellan Spotify och Apple fortsätter.

Enligt Spotify har Apple nekat en uppdatering från Spotify där appen innehöll information om priser, samtidigt som Apple säger att Spotify inte har godkänt de nya villkoren som Apple har infört efter EU-komissionens beslut, samtidigt som Spotify säger att de nya villkoren inte stämmer överens med vad EU-kommissionen har sagt och samtidigt säger att de inte tänker betala de 27% i provision som Apple har infört på länkar, samtidigt som en EU-talesperson säger att de just nu ser över om Apple följer de nya reglerna eller inte, samtidigt som Apple officiellt har överklagat EU-kommissionens böter om motsvarande ca 20 miljarder kronor.

Läs mer på Reuters

—–

Utopia Music har till årsstämman den 3 maj lagt fram förslaget att rebranda sig själva till Proper Group. I början av år 2022 köpte Utopia upp Proper Music Group, Storbritanniens största distributör för över 6 000 labels. Utopia har ägnat en stor del av det senaste året åt att försöka renodla sin verksamhet, med fokus på distribution och liknande tjänster, samt sin royalty-plattform.

—–

Mark Zuckerburg avslöjade i samband med ett investerarcall att Meta nu har 3,24 miljarder användare på sina olika appar, Instagram, Facebook, Messenger, Threads, WhatsApp m fl. han sade också att Threads, som utmanar X, nu har 150 miljoner användare, och att Taylor Swift just har startat ett konto på appen. På Instagram tar videos allt mer utrymme, och 50% av tiden som användare lägger på Instagram utgörs nu av Reels.

Läs mer

—–

TuneCore utökar sin förlags- och insamlande verksamhet för DIY-artister och introducerar bl a att man kan registrera ett obegränsat antal verk och att man genom plattformen nu kan samla in intäkter för sina verk från collabs med andra artister. Andrea Gleeson, VD för Tunecore, säger:

– Genom att utöka våra tjänster och förbättra vårt gränssnitt är vi stolta över att kunna erbjuda DIY-artister den mest omfattande sviten av förlagstjänster som kommer att lägga mer pengar i deras fickor, snabbare, vart i världen det än tjänas.

Läs pressmeddelande

—–

Deezer rapporterar att man hade 10,5 miljoner användare under det första kvartalet 2024, varav 3,7 miljoner finns i Frankrike. Deezer har precis som andra DSP-er genomfört prishöjningar, och de totala intäkterna ökade med 15 procent under kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år. Totalt landade intäkterna på 132,5 miljoner euro för kvartalet.

ARPU, den genomsnittliga intäkten per användare och månad, ökade till 5,1 euro, vilket kan jämföras med t ex Spotify, vars ARPU låg på 4,55 euro per användare och månad.

Kvartalsrapporten

—–

Lästipset: Epidemic Sound has courted controversy over its ‘buy-out deals’. here’s exactly how the company pays artists…

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Christel Valsinger
christel@musikindustrin.se