24 mars 2022

Spotify släpper ny Loud & Clear

Under torsdagen släppte Spotify en uppdatering av Loud & Clear, webbplatsen där Spotify presenterar siffror om intäkter och fördelningar med syftet att öka transparensen kring streaming. MI pratade med Johan Seidefors, Head of Content, Nordics, om årets resultat. 

Loud & Clear syftar till att bryta ned och öka transparensen kring Spotifys royaltysystem och ekonomin bakom musikstreaming. Under torsdagen uppdaterades den med färsk data från 2021.

Siffrorna visar att Spotify betalade ut 66 miljarder kronor (över 7 miljarder dollar) globalt till rättighetshavare i musikbranschen under år 2021, vilket är mer än någon annan digital tjänst någonsin, och mer än någon enskild återförsäljare i historien, äldre format inkluderade.

För första gången någonsin var det också fler än 1 000 artister som genererade minst 1 miljon dollar (≈ 9,5 miljoner kronor) i utbetalningar från Spotify. Och mer än 50 000 artister genererade mer än 10 000 dollar (≈ 95 000 kronor) i utbetalningar.

Viktigt att poängtera i sammanhanget är att detta alltså är vad artisterna genererat och vad Spotify betalat ut för respektive artist, inte vad artisten i slutändan får betalt. Detta är helt beroende av vilka mellanhänder och andra aktörer som artisten är knuten till, och hur stor andel av Spotifys utbetalningar dessa behåller.

Johan Seidefors, Head of Content Nordics, berättar mer om hela projektet Loud & Clear:

– Vi vill med Loud & Clear visa utvecklingen över tid, och att den inspelade musiken mår allt bättre och visar upp en allt större mångfald. Vi genomförde det här första gången förra året, men den versionen var lite tung och det var svårt att hitta relevant information eftersom det var så enormt mycket data.

– I år har vi fokuserat på tio höjdpunkter som tydligt visar att allt fler artister genererar stora intäkter från Spotify. Jämför vi med CD-skivans storhetsdagar visar statistiken att de allra största stjärnorna då stod för dubbelt så mycket av intäkterna jämfört med idag, när intäkterna är klart mindre centrerade till de allra största artisterna.

Siffrorna från Loud & Clear visar att mer än 28 procent av de artister som genererade mer än 10 000 dollar under 2021 gav ut sin egen musik på Spotify, d.v.s. var DIY och distribuerade själv genom någon av distributörerna. Siffrorna visar också att det går snabbare för okända artister att nå en framgångsrik karriär idag jämfört med tidigare.

Johan Seidefors från Spotify igen:

– Vi har ju en form av ledstjärna i vår verksamhet, och det är viljan att vara med och hjälpa en miljon artister att kunna försörja sig på sin musik. Det betyder inte att de enbart kan försörja sig på intäkterna från Spotify, det är så klart bara en av många intäktsströmmar.

– Som exempel kan nämnas att för andra året i rad betalade Spotify ut mer än en miljard dollar (≈ 9,5 miljarder kronor) till innehavare av förlagsrättigheter. Förutom dessa intäkter är naturligtvis liveintäkterna helt centrala för att artister ska kunna försörja sig på sin musik.

Ur ett större makroperspektiv står Spotify i hög grad bakom de rekordintäkter som IFPI rapporterade om globalt i tisdags, i samband med releasen av Global Music Report (se annan artikel).

Under 2021 var utbetalningarna större än musikindustrins totala årliga intäkter under åren 2009 till 2016. De stora majorbolagen gjorde vinster på mer än 4 miljarder dollar (≈ 38 miljarder kronor) under 2021, huvudsakligen drivet av deras intäkter från strömmande musik och Spotify.

En intressant utveckling är att streamingmarknaden har blivit mycket mer lokal runt om i världen, och att många fler artister i länder som inte tillhör de största musikmarknaderna nu genererar ganska mycket pengar från Spotify. Hela 34 procent av de artister som genererade mer än 10 000 dollar i utbetalningar från Spotify bor i länder utanför topp 10-listan över de marknader som är störst inom musik.

Johan Seidefors berättar mer om resultaten och statistiken:

– Ytterligare en intressant sak är att vi ser hur konceptet ”genre” minskar allt mer i betydelse, och istället ger plats för ”kontext”. Framför allt bland yngre streaminganvändare är musikkonsumtionen mycket mer fragmenterad och visar på nya spännande lyssningsbeteenden.

– Vi tror det är viktigt att alla verkligen förstår streamingekonomin och hur den fungerar, och det är därför vi har Loud & Clear-sajten, alla vill ju att det ska bli bättre för artisterna. Vi uppskattar alla röster i debatten och det är vårt jobb att öka förståelsen och transparensen – vilket vi tror att Loud & Clear är ett väldigt bra exempel på.

Även om kritiken mot Spotify under den senaste tiden varit tuff från en del artister, visar siffrorna alltså något annat, att allt fler artister genererar allt större utbetalningar.

Det är dock sällan de artister som tjänar bra med pengar från Spotify som står på barrikaderna, men kanske skulle även uttalanden från artister som faktiskt dragit nytta av Spotify och streamingen vara nyttigt i den publika debatten.

Här bör Loud & Clear kunna bidra till en mer balanserad debatt genom att med hjälp av data påvisa hur det faktiskt ser ut.

loudandclear.byspotify.com

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se