31 oktober 2017

PÅ JOBBET MED Annika Forsberg/artistbokare

Nerven, tempot och fokuset från alla på set när en inspelning eller en livesändning drar igång – det är beroendeframkallande, menar Annika Forsberg, som bokar musikgäster till Sveriges största underhållningsprogram.

Vad är ditt jobb? 

– Artistbokare, Skavlan och i somras även för Allsång på Skansen och just nu också för Lucia på SVT. När det gäller jobbet på Skavlan så sköter jag bokningen av alla gäster som har musik som yrke, oavsett om de står på scenen eller enbart intervjuas eller både och.

Var sitter du? 

– Jag har en plats vid det stora skrivbordet vi alla delar på på Skavlan-kontoret i Stockholm. Det skrivbordet fortsätter liksom in i en skärm som övergår i skrivbordet på Skavlan-kontoret i Oslo. Kan glömma ibland att vi faktiskt sitter i olika städer.

Artistmerch som syns på ditt kontor/skrivbord?

– Det är tyvärr inte mycket merch där, den enda väggen tillgänglig tas upp av en enorm whiteboard där säsongens alla gäster skrivs upp i kodade färger – som jag konstant får fråga mina arbetskamrater om vilken som gäller vad… Men vinylskivor är ju den bästa merchen. Och när det gäller selfies, nej det blir sällan det. Jag misstänker att mina barn skulle tycka att det vore roligt om det blev fler.

Du har fått superstjärnor som Foo Fighters, Bruce Springsteen och Adele till Skavlan. Hur går det till? Räcker det att säga ”Hi I’m calling from Skavlan”? 

– Ja, haha, I wish. Nej, det ligger ofta ett långt, roligt och idogt samarbete med skivbolag, management, agenter och artister bakom. Jag har på senare tid känt det lite som när man fiskar. Man måste veta vilket bete man ska ha, när det är dags att slänga i, rycka lite, ta det lugnt och till slut förhoppningsvis dra upp kroken. Och alltid hålla håven under som en slags extra säkerhet. Nu försöker jag på intet sätt jämföra artister med olika fiskar, det hade kanske varit enklare att säga att timing is key.

Är det stor skillnad på att boka svenska/norska akter och utländska?

– Inte direkt stor skillnad, men det är oftast färre led som ska gås igenom när det gäller de nordiska artisterna än de utländska. Men när bokningen väl är bekräftad då skiljer det inte så mycket.

Hur hittar du nya talanger?

– Jag tycker att se artister live är det tveklöst bästa sättet för mig att hitta framtida bokningar. Artistens liveframträdande kan många gånger vara viktigare för mig än hur många streams en låt har eller vilka topplistor artisten hittas på.

Vem är din närmaste arbetskamrat?

– Hela Skavlanredaktionen, både i Oslo och i Stockholm. Och det gäller alla redaktioner jag jobbar med och för.

Vad lyssnar du helst på just nu?

– Jag var och såg Jacob Banks ganska nyligen och tyckte det var super, men jag blev extra kär i hans support-akt Joy Crookes. Så henne håller jag ett extra öga och öra på just nu.

– När det gäller jobbet försöker jag lyssna ikapp på allt så gott det går. Men hemma är det mest vinyl som gäller och alldeles precis nu är det tre album som turas om: The XX, Lana del Ray och Arcade Fire.

När är jobbet som bäst? Som sämst?

– Det är som bäst när allt faller på plats och man ser hur alla jobbar mot samma mål. Jag har aldrig tidigare jobbat på en så flexibel redaktion som är redo att flytta på ett program, både när det gäller inspelningsdag och geografiskt för att få till det bästa resultatet. Och när det händer är det som om att alla blir till en enhet och rör sig simultant. Helt magiskt att uppleva.  Och jag älskar när maskineriet drar igång, antingen på inspelning eller när programmet är live, det är nästintill beroendeframkallande, nerven, tempot, fokuset från alla på set.

– Vad är sämst, det är sällan jag känner att det är sämst. Men det är inte kul när man ser saker falla igenom trots att alla egentligen har gjort allt rätt. En avbokning i sista minuten är aldrig kul, men vad ska man göra? Det är bara att lösa situationen. Och sen kan jag ibland önska att vi hade fler program så att jag kunde ge fler grymma artister chansen att spela.

Christel Valsinger 

Foto: Lisa Pettersson Noord