9 april 2024

Universal Music Publishing i avtal med Size Music

Universal Music Publishing Scandinavia har ingått ett globalt avtal med den nya förlagsdelen av Steve Angellos Size Music.  Size Music grundades av DJ:n och producenten Steve Angello 2003 och har under åren stått bakom en rad tongivande releaser inom elektronisk dansmusik, såsom hans egna Dirty Pleasure, Knas, Tivoli och Valodja, tidiga spår med Avicii samt…

Läs mer
12 mars 2024

NOTISER – vecka 11, 2024

Warner Music Group har lagt bud på Believe-koncernen, Spotify höjer abonnemangspriset  i Frankrike som följd av landets streamingskatt, och nu får hela världen rösta i Eurovision Song Contest. Det är några av nyheterna bland veckans notiser. —– Universal Music Publishing har stått för Music Supervision i ett nytt GTA-spel, med namnet Mission Talita. Bakom spelet ligger…

Läs mer
12 mars 2024

MI-intervju: Jonas Wikström, VD Universal Music Publishing Scandinavia

Långsiktiga satsningar och en positiv inställning till förändring. Det är ledord för Jonas Wikström, som sedan ett år tillbaka är VD för Universal Music Publishing Scandinavia. MI mötte honom för ett samtal om hans egen väg in i branschen, musikförlagens roll generellt och UMP:s specifikt. I mars förra året blev det officiellt att Jonas Wikström…

Läs mer
4 mars 2024

Molly Hammar-låt i global Netflix-succé

Filmen Avgrunden har gjort internationell succé på Netflix sedan den släpptes i februari. Soundtracket Deep Down framförs av Molly Hammar och nu har låten får en video, inspelad i Kiruna, där filmen utspelar sig.  Avgrunden hade premiär på bio i september och i samband med det släpptes det specialskrivna soundtracket Deep Down med Molly Hammar,…

Läs mer
23 februari 2024

Jay-Jay Johansons musik i Apples nya reklamfilm

Universal Music Publishing rapporterar att de placerat musik av Jay-Jay Johansson i en ny reklamfilm för Apple Vision Pro. Låten Heard Somebody Whistle släpptes första gången 2019 och har tidigare även hörts i film och TV. Heard Somebody Whistle med Jay-Jay Johanson släpptes som första singel på albumet Kings Cross 2019. – Apple var tidiga…

Läs mer
23 januari 2024

JOHANSSON om Apple Music, Deezer-fördelning, brus mm

Spotify och Sony släpper nya tolkningar av tidigare Mello-hits. Apple Music börjar betala mer för rumsligt ljud. Ny fördelningsmodell inklusive user-centric nu aktiv på Deezer, och Svenska Dagbladet undersöker brus på Spotify. Det och mer med Daniel Johansson. —– Spotify och Sony Music släpper nytolkningar av Mello-hits Inför den 64:e upplagan av Melodifestivalen har Spotify…

Läs mer