12 mars 2024

NOTISER – vecka 11, 2024

Warner Music Group har lagt bud på Believe-koncernen, Spotify höjer abonnemangspriset  i Frankrike som följd av landets streamingskatt, och nu får hela världen rösta i Eurovision Song Contest. Det är några av nyheterna bland veckans notiser.

—–

Universal Music Publishing har stått för Music Supervision i ett nytt GTA-spel, med namnet Mission Talita. Bakom spelet ligger den ideella organisationen Talita som arbetar för att erbjuda en väg ut ur prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål. Mission Talita är baserad på  verkliga berättelser från kvinnor som har fallit offer för prostitution och människohandel och i spelet får spelaren i uppdrag att ge sig ut på uppdrag för att rädda prostituerade i Los Santos.

Målet är att öka medvetenheten bland  unga män – en målgrupp som har varit erkänt svår att nå – och engagera dem i kampen om att förändra  de attityder som driver efterfrågan på sexuella tjänster.

Ambitionen har varit att bygga Mission Talita utifrån grundelementen i GTA 5 för en så autentisk spelupplevelse som möjligt. GTA Radio som är ett välkänt inslag i spelet, har i Mission Talita gjorts om till Radio Talita. I kanalen kan man bl a höra musik av Swedish House Mafia feat. Sting och lyssna på inslag med fakta om Talitas arbete.

Mission Talita är baserad på en idé från Åkestam Holst, Talitas reklambyrå sedan flera år tillbaka, och har sedan utvecklats av GTA-entusiasten FelixTheBlackCat.

Här kan du lyssna på radiokanalen och här kan du ladda ner spelet

—–

Årets sändningar av Eurovision Song Contest, från Malmö, kommer med tre nyheter. I semifinalerna får The Big Five (Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien och Spanien) och värdnationen Sverige framträda live. The Big Five och värdnationen är direktkvalificerade till finalen och tidigare har en del av deras framträdanden endast visats som klipp i semifinalerna. Nu får de kliva upp på scenen och framföra sina låtar. Dessutom utökas röstningsfönstret i finalen: Alla kan börja rösta när den första tävlande artisten står på scenen i Malmö Arena. Den tredje nyheten är att alla länder i världen som inte deltar har möjlighet att rösta – i både semifinalerna och finalen – och innan varje sändning.

—–

Warner Music Group har bekräftat att de har lagt ett bud på Believe-koncernen, som förutom Believe själva som labeldistributör också inkluderar DIY-distributören Tunecore och bolagen Nuclear Blast, Naïve Groove Attack, Play Two, AllPoints mm.

Budet ligger på motsvarande 1,8 miljarder dollar, eller 17 euro per aktie. Svenska investmentbolaget EQT har tillsammans med grundaren Denis Ladegaillerie och ytterligare investerare redan lagt ett bud. Warner skriver i ett pressmeddelande riktat mot sina aktieägare bl a:

”WMG bekräftar sitt intresse för den potentiella transaktionen och anser att en sådan kombination skulle vara fördelaktig för företaget och alla dess andra intressenter (aktieägare, anställda, artister och labels). I motsats till den rent finansiella transaktion som övervägdes av konsortiet som bildades av EQT, TCV och Denis Ladegaillerie (”Konsortiet”) som tillkännagavs den 12 februari 2024, skulle WMG ge Believe strategiskt stöd och finansiell stabilitet för att hjälpa utvecklingen och tillväxten av företaget, bland annat genom att accelerera sin expansion till nya geografiska områden.”

Representanter från independent-sektorn har uttryckt en oro över att om WMG köper upp Believe skulle det få effekter både för många labels som idag använder sig av Believes tjänster, men också för stora delar av DIY-sektorn genom Tunecore. Kritiken känns igen från när Sony Music Entertainment köpte upp The Orchard år 2015, ett uppköp som fick effekter även uppe i Norden när den tidigare distributören Phonofile köptes upp 2017.

Läs pressmeddelande från WMG

—–

Spotify meddelar att de kommer höja abonnemangspriserna för franska kunder som ett svar på den nya streamingskatt som den franska regeringen inför under 2024. I en officiell skrivelse ifrågasätter Spotify om pengarna kommer att hamna rätt, och tar med några räkne-exempel kring Centre national de la musique, som menar delvis kommer finansieras av den här skatten.

CNM publicerade ett svar dagen efter, där man säger att pengarna inte alls kommer användas för att finansiera den egna verksamheten, utan ska gå oavkortat till att stödja den franska musiken. Skatten, som är 1,2 procent på intäkterna från premium och reklamfinansierade abonnemang, förväntas totalt generera 15 miljoner euro årligen från samtliga streamingplattformar.

—–

Rättighetsbörsen JKBX har lanserats fullt ut, efter att ha fått ett godkännande av den amerikanska finansmyndigheten SEC (Securities and Exchange Commission) om att få bedriva handel med musikrättigheter. JKBX har varit en snackis i branschen under något års tid, mycket på grund av att en av huvudpersonerna bakom plattformen är Scott Cohen, som grundade The Orchard en gång i tiden, och som efter det var på Warner Music Group.

JKBX ger sig in på samma marknad som t ex amerikanska RoyaltyExchange befinner sig, och gör det möjligt för ”vem som helst” att köpa in sig i olika former av rättigheter. Oftast handlar det inte om köp av de fulla rättigheterna, utan snarare om paketeringar av framtida intäkter som underliggande tillgång.

Från starten finns musik av artister som Beyoncé, Ryan Tedder, Timbaland, Jonas Brothers, Camila Cabello, Major Lazer, OneRepublic och Ed Sheeran med för handel.

https://www.jkbx.com

—–

Amerikanska förlagsorganisationen NMPA skriver i ett meddelande till sina medlemmar att de inte kommer förnya sin licens med TikTok, efter det att licensen går ut den sista april i år. Även om de allra flesta stora förlag är medlemmar i NMPA, har många av dem egna licenser med TikTok och går inte genom NMPA´s licens, som t ex Universal Music Publishing.

NMPA skriver bl a: ”I dagsläget räknar vi inte med att det kommer att finnas en möjlighet att förnya eller förlänga de nuvarande NMPA-licenserna eller delta i en ny licens med TikTok genom NMPA. NMPA-medlemmar bör göra sina egna affärsbeslut om de ska engagera sig direkt med TikTok för att förhandla om en licens efter den 30 april 2024. Det är viktigt att alla NMPA-medlemmar förstår att utan en licens på plats bör TikTok inte använda dina musikaliska verk på sin plattform.”

Läs meddelandet

—–

TuneCore har lanserat funktionen Release Tracker som följer en release från det att den laddas upp till TuneCore tills dess att den är live fullt ut på streamingplattformarna. Under processen genererar Release Tracker också marknadsföringsinnehåll som går att använda i t ex sociala medier.

Andreea Gleeson, CEO för TuneCore, säger:

”Som en del av TuneCores mål att demystifiera musikbranschen och ge artister större synlighet i distributionsprocessen, har vi utvecklat ett verktyg som inte bara ger våra artister information om deras releaser, utan också förser dem med delbart reklammaterial. TuneCore-artister bär så många olika hattar som entreprenörer som bygger sina egna karriärer, och TuneCore Release Tracker försöker göra artisters liv enklare och hjälpa dem att nå fler fans.”

Läs pressmeddelande

—–