28 augusti 2018

JOHANSSON om Spotify, Apple, blockchain mm

Nya blockchain-lösningar för musik fortsätter att lanseras. Nu finns t ex plattformarna Choon och Music Messenger. Det och annat.

—–

Det är ingen hemlighet att många tjänster och apptillverkare har varit kritiska till de 30 procent som Apple behåller själva när man betalar prenumerationsavgifter genom dem. Spotify har lite småtyst tagit bort möjligheten för nya iOS-användare att betala genom Apples in-app-system, och styr dem istället till en egen webbsida där man kan starta en prenumeration direkt med Spotify.

Tidigare i augusti släppte Spotify också en sida där man förklarar hur befintliga iOS-kunder kan avsluta sina prenumerationer via Apple och förnya dem direkt med tjänsten.

Även Netflix är på gång med en liknande lösning, där man kommer styra prenumeranter till en egen sida. Apple har tidigare varit rätt hårda med att stoppa försöken att nå iOS-användare utanför sitt egna betalsystem, bl a Amazon har blivit stoppade. Återstår alltså att se hur reaktionen kommer att bli.

—–

Tidal har haft det lite svårt med tillväxten av prenumeranter sedan start. Siffrorna har legat kring 3 – 4 miljoner prenumeranter, och tjänsten har också blivit anklagad för att ha fuskat med streamingsiffror och utbetalningar. Genom ett nytt avtal med Afrikas största mobiloperatör MTN har Tidal dock fått in 10 miljoner nya prenumeranter i Uganda.

Det verkar som om Tidal försöker expandera främst på marknader där streamingen ännu inte slagit igenom, där det fortfarande finns ”lediga” operatörer att samarbeta med. De flesta operatörer har ju redan ingått samarbeten med t ex Spotify, Apple eller Deezer.

—–

Martin Lorentzon sålde av 222 300 aktier i Spotify under juli månad, till ett värde av 356 miljoner kronor. Det framgår av en offentlig registrering. Lorentzon äger fortfarande aktier i Spotify till ett värde av 35 miljarder kronor med nuvarande kurs.

—–

Spotify och Citi har inlett ett samarbete. Kunder som har betalkort genom Citi kan nu betala för Spotify-abonnemang med hjälp av poäng som de samlat in. Sergio Zanatti, chef för kort och lån på Citi, säger:

– By partnering with Spotify, we further expand our presence in digital ecosystems where our customers are active while continuing to increase the value that our credit card points and miles offer.

Till en början omfattar det kunder i Malaysia, Singapore, Hong Kong, Filippinerna och Taiwan.

—–

EU verkar komma att ta beslutet att Apples köp av Shazam kan gå igenom. Uppköpet hade satts på paus efter att flera aktörer i musikbranschen menat att affären skapade en snedvriden konkurrensfördel till Apple på den europeiska marknaden. Slutligt besked kommer den 4 september. Det var i december förra året som Apple meddelade att man ämnade köpa Shazam för 400 miljoner dollar.

—–

Efter en lång tids konflikt har BMG och den tredje största operatören i USA, Cox Communications, gjort upp i godo. Cox har till BMG betalat något som beskrivs som en ”substantiell” summa pengar.

Detta efter att en domstol tidigare i år avgjort att Cox inte kan gömma sig bakom safe harbour-skydd i lagstiftningen. Även de tre majorbolagen, Universal, Sony och Warner, har stämt Cox med skadestånd som skulle kunna hamna kring 9 miljarder kronor.

—-

Det israeliska företaget Music Messenger har fått närmare 250 miljoner kronor i riskkapital på idén att skapa en blockchain-baserad streamingtjänst. Med hjälp av den decentraliserade arkitekturen menar företaget att de kommer kunna fördela så mycket som 90 procent av intäkterna till rättighetshavare, att jämföra med de 70 procent som är mer eller mindre ”standard” hos andra tjänster.

Lagringen av ljudfilerna är helt decentraliserad, och användare ska kunna använda den egna kryptovalutan MMT (Music Messenger Tokens) för att betala för prenumerationer och enskilda lyssningar.

Music Messenger följer i spåret av Choon, som lanserades i somras. Varje gång en låt strömmas får artisten en liten tick i kryptovaluta. Detta menar Choon är en av de stora fördelarna med blockchain, att artister och musikskapare inte behöver vänta på att få pengarna retroaktivt utan får utbetalningarna varje dag.

Choon, som behåller 20 procent av intäkterna, vill också decentralisera förfarandet kring licensiering så att rättighetshavare kan lösa alla rättigheter direkt mot tjänsten.

—–

Spotify har utvecklat möjligheten att kunna kvantifiera hur ledsam ett stycke musik är. Genom att ha analyserat 35 miljoner låtar har man kunnat ge alla låtar ett flytande värde mellan 0 och 1, där 0 är så ledsam en låt kan vara, och 1 är så glad en låt kan vara.

Förutom ”sadness” har man analyserat alla låtars energinivåer, dansvänlighet etc. Spotify är inte först med detta, företag som t ex Musimap har skapat den här sortens känslotaxonomier kring musiken, något som kan vara viktigt att identifiera i samband med allt från reklam till bakgrundsmusik.

Läs mer: Can Data Reveal The Saddest Number One Song Ever?

 

Daniel Johansson