1 maj 2014

EXPORT Export till Norden

Tisdag 29 april arrangerade Export Music Sweden ett frukostseminarium på ämnet Export Till Norden. I Stora Salen på Nalen i Stockholm sökte man bland annat svar på hur man bäst lägger upp en nordisk release eller turné och hur de nordiska marknaderna skiljer sig bl a kulturellt och kommersiellt.

Jesper Thorsson, vd på Export Music Sweden, som själv haft flera positioner i musikbranschen med nordiska roller( bl a på Warner och Roadrunner/Bonnier Amigo) inledde. Sedan klev Anna Hildur, Program Director på NOMEX, upp på scenen och berättade hur hon ser på den nordiska marknaden och hur NOMEX är uppbyggt med projekt som t ex Nordic Playlist och Nordic Travel Pass.

MTA Productions grundare Hilda Sandgren, som även driver Stockholm Folk Festival, berättade på ett mycket personligt och inspirerande vis hur hon startade MTA och hur hon bygger nordiskt.

Per Kviman, MD på Versity med bl a Dregen, Watain och Nicke Borg under sina vingar och med en lång historia kantad av tunga positioner i branschen, gav flera anekdoter och intressanta infallsvinklar på hur han ser på Norden och lansering av artister.

Sist ut var Hampus Kivimäe som har en bakgrund på V2, Sony ATV och Cooperate- och idag driver WIFE med bl a Tiger Bell och Samling, gav publiken färgstarka exempel på hur han jobbar och jobbat nordiskt genom åren. Hampus Kivimäe, som även sitter i by:larms styrelse, berättade om nordiska mötesplatser man bör besöka om man vill exportera till vår grannländer.

Claes Olson

Bilden: Per Kviman, MD på Versity, talar på Nalen