21 december 2011

4 SNABBA Peter Nordahl – producent, arrangör, dirigent, musikentreprenör och musiker

Efter att i år ha haft sina musikaliska fingrar involverade i bland annat Björn Skifs senaste album, julskivor med Jill Johnson och Måns Zelmerlöv, Myrra Malmbergs soloalbum, norskan Rikki Lie, Vox Archangeli och ett stort inspelningsprojekt med Orphei Drängar och Norrköpings Symfoniorkester har Peter Nordahl inte haft en ledig dag sedan i påskas. Under vinjetten 4 SNABBA summerar han det gångna året och blickar framåt mot 2012.

Tidigare har du varit mest känd som pianist – framför allt på jazzscenen – och på senare år som arrangör och dirigent i stora orkestersammanhang. Hur kom det sig att du tillsammans med Jörgen Elofsson blev medproducent till Björn Skifs senaste album Break The Spell?
– Det är ju helt naturligt att man inte får lika mycket uppmärksamhet som producent men jag har genom åren producerar över sextio album i alla möjliga genrer. När det gäller just Skifs-projektet så kändes det naturligt att Jörgen frågade om jag ville vara med. Vi har hängt ihop de senaste tio åren utan att göra speciellt mycket musik tillsammans, förutom några enstaka grejer. Samtidigt så har vi under en längre tid båda känt att vi borde göra något ordentligt ihop. Till saken hör dock att vi båda två är vana att bestämma allt och ha total kontroll rent musikaliskt. Vi pratade en hel del om just detta innan vi började och kom fram till att det nog skulle kunna bli fantastiskt om vi båda kunde öppna upp lite och vara lite lyhörda inför varandras konstnärliga idéer.
– När man nu ser tillbaka på det hela så måste jag säga att det har varit en av de roligaste och mest kreativa produktionerna som jag någonsin gjort. Jörgen och jag har hittat ett sätt att arbeta som känns oerhört kreativt och vår styrka är att vi har en spetskompetens inom helt olika musikaliska områden. Ska man hårddra det så är Jörgen "arkitekten" och jag "byggmästaren". Tror också att vi båda kan se våra egna begränsningar och inte börja kladda med sådant som man inte är bra på.
– En annan inte helt oviktig parameter var förstås att albumprojektet innebar en chans att få jobba med, i mitt tycke den bästa pop- och rocksångare vi har i landet!

De senaste åren har du producerat julskivor med bl.a Måns Zelmerlöv och Jill Johnson åt ICA. Berätta om idén bakom konceptet?
– Det är egentligen inte ICA som gör skivorna utan den riktiga avsändaren är Childhood Foundation. ICA fungerar bara som en distributör och initiator till varje års skiva och är med över 2 500 butiker runt om i landet en väldigt bra sådan.
– Grundidén är att försöka dra in så mycket pengar som möjligt till Childhood, dels med hjälp av skivan samt en hel rad andra aktiviteter som sker parallelt. Eftersom tio kronor för varje såld skiva går direkt till Childhood så har vi med de tre senaste plattorna med EMD, Måns Zelmerlöw och Jill Johnson lyckats dra in närmare fem miljoner kronor.
– Den konstnärliga visionen har hela tiden legat på att göra ett helgjutet och tidlöst "album" som man gillar att plocka fram varje år till jul. Vi har också velat skapa musikaliska möten där artisterna inte får den inramning och det sound som man är van att höra dom i. Vem hade till exempel förväntat sig att få höra EMD i en helt sakral och pastoral miljö tillsammans med en Sinfonietta? Resultatet blev 178 000 sålda skivor…
– Måns kläddes in i Sinatras storbandvärld. Kanske inte helt oväntat eftersom Måns klär sig så bra i smoking, men samtidigt så hade ingen hört honom göra just detta och jag tycker att han gör det förträffligt. Den skivan är ju dessutom ute i år igen. Några nya låtar samt en ompaketering gör att den säljer på bra tillsammans med Expressen/ Aftonbladet. Jill Johnson hade nog de flesta förväntat sig en country-julskiva av, men icke. Nu blev det med stor symfoniorkester och lite oväntad duettpartners i form av bland annat Stefan Sundström.
– Det som för mig gör att projekten är så roliga är att jag kan förverkliga mina musikaliska visioner utan att hela tiden få höra att det inte finns pengar. Det finns en ekonomisk trygghet i grunden för alla parter. Viktigt att nämna är också att det hittills har varit respektive artists skivbolag som tagit fram produkten och som är ägare till inspelningen. På så sett så skapar vi skivor som kommer att finnas på marknaden precis som vilken skiva som helst även i framtiden.

Du arbetar ju dessutom med din fru Myrra Malmberg, som tidigare i höstas släppte ett album. Berätta om projektet och ert musikaliska samarbete!
– Från början var det tänkt att jag inte skulle vara inblandad där överhuvudtaget, då vi kände att alla hennes tidigare skivor har haft min signatur som producent och arrangör. I stället valde hon att jobba med Paul Bateman (Sarah Brightman, Andrea Boccelli m.fl/reds.anm) som dirigent och arrangör. Efter ett tag kom dock Myrra och frågade om jag inte kunde göra ett arrangemang på Kate Bushs Wuthering Heights och så var bollen i rullning igen, då hon även började hamna i tidsnöd inför inspelningen med Norrköpings Symfoniorkester. Det hela slutade med att vi producerade tillsammans och jag skrev nästan hälften av arrangemangen samt dirigerade ett spår. Vi kom nog på att vi är ganska bra på att musicera tillsammans och ska nog fortsätta med det även i framtiden.
– Vi tänker och känner musik på ett likvärdigt sätt vilket gör det hela väldigt okomplicerat. Jag tycker att vi lyckats med att göra en storslagen skiva av internationella mått och det visar nu även intresset från andra länder. Myrra är en helt unik röst i världsklass som förtjänar mer uppmärksamhet här i Sverige!

Sammanfattningsvis: Hur tycker du att året har varit och vad förväntar du dig av 2012?
– Jag har jobbat helt galet mycket och inte haft en enda dag ledigt sedan i påskas. Jag har bara i år producerat Björn Skifs, Jill Johnson, Myrra Malmberg, Vox Archangeli samt några extraspår till Måns Zelmerlöw. Tidigare i år har jag dessutom även slutför produktionen av norska Rikke Lies debutalbum, som släpps av Universal i Norge under våren, då hon även medverkar i den norska Melodifestivalen.
– Alla produktioner är väldigt tidskrävande då det måste skrivas arrangemang innan man kan påbörja inspelningarna. Jag har även ett enormt stort projekt som jag jobbat med i två år, nämligen en skiva med Orphei Drängar och Norrköpings Symfoniorkester med solister. Den skivan börjar bli klar och kommer att få sin release under våren, vilket gläder mig oerhört.
– Under det gångna året så har jag även haft väldigt många dirigentuppdrag vilket har gjort att jag förhoppningsvis har utvecklats som dirigent och interpret. Jag har komponerat musiken till SVT:s kommande barnprogram Pax underjordiska äventyr som börjar sändas i januari. I vår släpps även Vox Archangeli singel Alleluia Raphael som jag skrivit och producerat tillsammans med Moh Denebi. Det projektet var en fantastisk resa och jag hoppas att den gränsöverskridande musiken får fäste även på radiostationerna.
– Mitt stora arbete under våren blir att komponera, arrangera och producera musiken till den kommande filmen om Monica Zetterlund. Det ser ut att bli en rolig och kreativ resa tillsammans med den danske regissören Per Fly. Även Jörgen Elofssons och jag är på gång med ett roligt projekt som vi kommer att sjösätta inom kort.
– Vore jag inte så upptagen med att göra musik så skulle jag öppna skivbutikskedjor. Folk vill absolut fortfarande köpa skivor bara dom kan få tag på dom!

Claes Olson