Eurovision tar över TikTok

Med nedräkning till Eurovision 2023 är intresset för musikfestivalen rekordstort på TikTok. Hashtaggen #Eurovision2023 har i skrivande stund 1,4 miljarder visningar på plattformen.

På den officiella hashtaggen får man följa artisterna, deras förberedelser och en inblick bakom scenen.

TikToks community har också tagit till sig låtarna. Och Loreen ligger bra till. Hennes Tattoo är den eurovisionlåt som använts i tredje flest videos på TikTok. Nedan kommer en lista på de mest populära Eurovisionlåtarna på TikTok just nu.

1) Marco Mengoni – Due Vite (IT) | 104 009 creations – antal videor skapade med låten

2) Nora Kiral – Unicorn (IL) | 63,685

3) Loreen – Tattoo (SE) – 30,658

4) Alessandra – Queen of Kings (NO) – 28,291 creations

5) Blanka – Solo (PL) – 23,080

Den Eurovisionartist med flest följare på TikTok är just nu färöiska Reiley med 10.8 miljoner följare och 134.8 miljoner gilla-markeringar.

– Eurovision har verkligen tagit över TikTok och skapat en ny, spännande plattform för Eurovision-artister att visa upp sin talang och få kontakt med fans över hela världen. Jag ser fram emot att följa hur de artister som bubblar mest på TikTok tas i mot i TV-sofforna och om våra användare bidrar till att vaska fram en vinnare, säger Farhad Zand Head of Music Operations på TikTok Nordics.

Lars Nylin