21 december 2011

4 SNABBA Björn Barnekow / Bad Taste

Sedan starten som postorderbutik 1992 har bolaget Bad Taste vuxit från postorder till skivbolag till att ha bolagsförgreningar även på bokningssidan, som management och genom det delvis USA-baserade bolaget Feeble Music. Bad Tastes Björn Barnekow besvarar 4 SNABBA och berättar om det internationella upplägget samt hur de olika strategierna ser ut.

Bad Taste är kanske främst känt som ett skivbolag, men de senaste åren har bolaget breddats och utvecklats på flera sätt. Berätta hur er verksamhet ser ut idag och var ert huvudsakliga fokus ligger!
– I dagsläget jobbar vi framför allt inom fyra områden: skivbolaget Bad Taste Records, bokningsbolaget Bad Taste Events, OBA Management och Feeble Music, som arbetar med film och tv-licensiering. Det kan verka som ganska många ben att stå på, men redan när vi startade skivbolaget 1994 jobbade vi väldigt mycket internationellt och på ett sätt som väldigt få bolag gjorde på den tiden och begränsade oss inte till att bara fokusera på de uppgifter som traditionellt sätt ingick under begreppet "skivbolag". Vi såg det som vår uppgift att få ut banden och höja deras profil på alla sätt vi kunde. Således började vi arrangera spelningar redan 1995, licensiera musik till film och TV redan i slutet av nittiotalet och ta en roll för de flesta artister som var signade till skivbolaget som innefattade väldigt mycket managementsysslor. Till Danko Jones som vi signade år 2000 bokade jag till exempel hela deras första europaturné 2001, helt enkelt för att vi inte kunde hitta en agent vi tyckte var tillräckligt bra. När vi väl hittade en agent vi ville jobba med släppte vi den här biten direkt. Det handlade aldrig om att vi nödvändigtvis ville göra alla de här sakerna, mer om att vi såg nödvändigheten av att de gjordes och trodde oss ha en bra bild av hur det skulle göras. Ibland hade vi det.
– Hela den här perioden var en inlärningsprocess för både oss och banden och även om det vi gjorde innefattade mycket managementuppgifter skulle vi på den tiden aldrig kalla oss för ett managementbolag, helt enkelt för att vi inte hade tillräckligt med erfarenhet eller kunskap för att faktiskt sköta och optimera arbetet runt en artists karriär fullt ut.
– Inställningen till arbetet idag skiljer sig faktiskt inte nämnvärt mot hur det var för nästan tjugo år sedan. Även om vi fokuserar på de fyra områdena ovan finns det ett flertal nya områden/projekt som diskuteras regelbundet där vi avsätter den tid vi kan för att göra research och bygga upp de nätverk som krävs. När tiden och förutsättningarna är rätt lägger vi sen upp en mer definierad plan/struktur för det och drar igång arbetet på allvar. Det sättet att arbeta har varit extremt tidskrävande och, innan vi hade råd att börja anställa och hitta våra roller, smått förvirrande. I takt med att vi lärde oss mer och mer om hur de olika områdena fungerade och byggde vårt team har det dock visat sig vara en väldigt, väldigt effektiv modell för oss.

Hur arbetar ni på bokningssidan och vad har ni för aktuella akter och bokningar på gång?
– På bokningssidan jobbar vi framför allt med internationella artister som vi arrangerar spelningar med och bokar festivaler till i de Nordiska länderna, men Johan på kontoret är också agent för ett par svenska artister – som Mohammed Ali, Navid Modiri och Gudarna, samt den amerikanska hip hop gruppen CunninLynguists.
– Även om detta aldrig var en egentlig målsättning för oss – vi har inga genremässiga begränsningar på bokningssidan, så är det i dagsläget väldigt mycket hiphop och punk vi jobbar med. Artisterna innefattar till exempel Wiz Khalifa, Big Boi, NOFX, Pennywise, Mac Miller, Atmosphere och så vidare, och så vidare… Wiz Khalifa är en av de hundra mest inkomstbringande artisterna i världen i år och den scenen med Wiz Khalifa, Mac Miller (som nyligen gick in på Billboardlistans första plats som den första independent artisten på över femton år/reds.anm), Yelawolf, ASAP Rocky, Kendrick Lamar och dussintalet andra artister som vi också representerar i den genren har fullkomligt exploderat senaste året.
– Nästa sommar kommer att bli vår största någonsin och vi har redan ett flertal artister bekräftade för Siesta, Peace & Love, Roskilde, Hove, Öya och Way Out West med flera.

I förra veckan offentliggjordes att ni kontrakterat Timbuktu på managementsidan, där ni sedan tidigare representerar bland andra Danko Jones. Hur ser era framtidsplaner ut på den sidan?
– Vi kommer vara väldigt försiktiga med att signa nya artister. Management är en väldigt stor commitment för oss och artister som turnerar så mycket som Timbuktu och Danko Jones och samtidigt är aktiva inom ett flertal andra områden kräver extremt mycket arbete. Utöver dessa två representerar vi även stockholmsbandet Last Days of April som också släpper skivor och turnerar regelbundet.
– Timbuktu samarbetet kunde inte inletts vid ett bättre tillfälle. Genom att outsourca ekonomi och diverse administrativa uppgifter, nyanställa och dra ner på antalet releaser på skivbolagssidan så hade vi lyckats skapa den tiden som krävdes för att ta in honom i den existerande strukturen. Detta var självklart inte något som hände över en natt. Vi har känt varandra väldigt länge och haft en löpande dialog under några år om att vi borde jobba ihop på något sätt, så när vi väl började diskutera det här samarbetet så hade vi redan en ganska bra bild av hans karriär och hur vi skulle kunna hjälpa till.
– Med det sagt så är vi givetvis öppna för nya samarbeten även här, men det är inget vi kommer rusa in i. Prio ett är så klart att göra ett så bra jobb som möjligt för de artister vi redan jobbar med, men dyker rätt artist upp kan man förstås inte utesluta något.

Hur ser er koppling till Feeble Music ut och hur arbetar ni med bolaget i USA?
– Feeble Music är i dagsläget en del av Bad Taste Records, precis som Events och OBA, men det troligaste är att vi startar Feeble som ett separat bolag i USA under nästa år. Under de senaste tre åren har jag och min kompanjon, Jonas Nilsson, jobbat deltid från Los Angeles, dels för att bygga upp Feeble och dels för att skapa förutsättningar för våra management-klienter på den amerikanska marknaden. Det blev tydligt för oss ganska tidigt att om vi skulle ha någon som helst chans att slå oss in på film- och tv-marknaden där borta så krävdes en permanent närvaro och när vi såg resultaten, både på management och synksidan, av våra resor över bestämde vi oss tidigare år för att skaffa ett permanent kontor i Santa Monica. I dagsläget jobbar större delen av kontoret därifrån vissa perioder, men i ett längre perspektiv kommer vi börja titta på att anställa även på den amerikanska sidan.
– I tillägg till synk och management så arrangerar vi också diverse events i LA-området. Förra månaden hjälpte vi till exempel Svenska Handelskammaren i LA med deras stora årliga event, The Eliason Merit Award. Där hjälpte vi till med sponsorer och tog också över Chords för ett framträdande. I maj arrangerade vi den officiella svenska öppningsfesten inför Musexpo-mässan tillsammans med Headlock Management och ExMS. Utöver detta har vi även arrangerat fester och spelningar på Viper Room, Hotel Cafe, Troubadour, The Roxy och diverse andra venues runtom i Hollywood och Venice/Santa Monica.

Claes Olson