25 augusti 2010

4 SNABBA till Fredrik Ekander, vd för nya Cosmos Music Group

I december förra året förvärvade en ägargrupp med bolagets dåvarande chef Fredrik Ekander i spetsen Bonnier Amigo Music Group från Bonnier-koncernen. Nu ömsar musikbolaget skinn och byter namn till Cosmos Music Group, vilket firas med en stor fest nu på fredag.
Cosmos vd Fredrik Ekander besvarar våra fyra snabba frågor och tar sig tid att berätta om såväl namnbytet som bolagets närmaste framtid.

Hur kommer sig att ni byter namn på bolaget först nu?
– Vi planerade att vårt namnbyte skulle ske i augusti/september redan när vi köpte Bonnier Amigo av Bonnier AB i slutet av förra året. Vi ansåg dock att det var viktigt att först göra alla större interna förändringar innan vi lanserade vårt "nya" bolag Cosmos Music Group. Detta så att vi fick möjlighet att starta under vårt nya namn samtidigt som vi helt och hållet kunde blicka framåt – med de flesta tunga besluten och tuffa åtgärderna bakom oss samt med en uppsättning helt nya verktyg att använda i arbetet med våra releaser.
– Namnet Cosmos föll sig naturligt i och med att det är namnet på de bolag som Kent Gillström och jag drivit parallellt under många år och som vi nu flyttar in under samma tak som gamla Bonnier Amigo. Och då vi nu inte längre är en del av Bonnier-koncernen, så är så klart Bonnier-delen av namnet ej längre aktuellt. Vår anrika etikett Amigo kommer däremot att fortsätta som en högst aktiv "inhouse label", där vi ger ut artister som till exempel Toni Holgersson, Ebba Forsberg, Esbjörn Hazelius samt Anna Christoffersson och Steve Dobrogosz.

Vilka är de största förändringarna och skillnader om du jämför det bolag ni övertog i december förra året och det nya Cosmos?
– Vi har nu en avsevärt mindre och tightare organisation, med mycket kortare beslutsvägar. Vi tog snabbt det ganska tuffa beslutet att dra oss ur logistik och lagerhållning och den stora apparat som vi behövde för att allt sköta detta. Vi lyckades genomföra denna flytt av verksamhet och alla där tillhörande, mycket komplexa system på mindre än ett halvår – vilket i sig är något som jag måste ge en enorm eloge till mina hårt arbetande medarbetare för. Tack vare denna stora örändring, så kan vi nu istället lägga avsevärt mer fokus på A&R, marknadsföring, igitalt samt på hur vi generellt kan öka intäkterna från vår egen och tredjeparts repertoar.
– Vi har också under denna period mer än halverat antalet distribuerade labels som vi representerar. Detta var ett annat tufft, men högst medvetet beslut för att kunna lägga ett större fokus på de labels som vi har kvar, som vi verkligen tror på ch för att kunna ge dessa en än bättre service.
– Vidare så har vi sålt våra gamla kontorsfastigheter på Renstiernas Gata och i somras flyttade vi in i helt nya, fräscha och avsevärt mycket svängigare lokaler vid Skanstull. Vi har verkligen vänt på varenda sten, tagit itu med allt det som vi ej var nöjda med tidigare och har under vårt första halvår gett bolaget ett rejält ansiktslyft, allt inom de snäva tidsramar som vi hade satte upp för oss själva. Och nu är vi äntligen redo att visa upp resultatet för omvärlden!

Hur fungerar det distributionssamarbete ni inledde med Playground Music i somras och hur ser era närmaste gemensamma framtidsplaner ut?
– Vårt samarbete med Playground fungerar alldeles utmärkt, trots att vi bara är i början av det. Samarbetet har redan nu gett båda parter stora strategiska, praktiska och ekonomiska fördelar.
– Vår princip för att finna synergieffekter är "show me yours, and I'll show you mine" – dvs, vi håller nu på att analysera alla olika delar av våra respektive verksamheter för att avgöra vems lösning fungerar bäst inom ett specifikt område. Vi har som bekant redan startat på säljsidan och vi har nu olika arbetsgrupper som går igenom övriga områden där vi tror vi oss kunna dra fördel av närmare samarbete. Genom vårt samarbete så har vi inte bara slutat konkurrera med varandra på en allt tuffare nordisk marknad, utan nu jobbar vi målmedvet tillsammans för att ytterligare stärka vår position som det främsta indie-alternativet i vår del av världen.
– Vi gör detta för att tillsammans kunna bygga den ledande independent state-of the-art distributionslösningen för lokala och internationella premium labels och artister som vill ha en effektiv, transparent, oberoende och genuint pan-nordisk setup för såväl digitala som fysiska releaser. Våra respektive lokala "skivbolagsverksamheter", det vill säga den egen repertoar och den A&R-verksamhet som vi båda har och ägnar oss åt, kommer dock även fortsättningsvis att vara helt åtskilda från varandra.
– Och nej, vi har i nuläget inga planer på att slå samman våra respektive moderbolag. (skratt)

På fredag kväll kommer ni att fira namnbytet tillsammans med några av era just nu aktuella artister. Vilka utgivningar har ni på gång inför hösten och hur ser den närmaste framtiden ut?
– När det gäller hösten så jobbar vi vidare med nya och aktuella album från bland andra miljonsäljande Madcon, Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet, Karpe Diem, Bad Religion, Henning Kvitnes, Caro Emerald, Weezer, Mavis Staples, Magic Numbers, John Grant, Charlatans, Interpol, Suzanne Vega, First Aid Kit, Royal Republic, Jan Johansen, Junip (med José Gonzáles), Jester, Underworld, Beach House, Lilyjets, The Coral, Magnus Carlsson solo, Evolution, Wrestling With Angels, Vinnie & The Vagabonds och Treadstone.
– Utöver detta så håller vi nu på att initiera ett antal nya affärsområden. Bland annat så har vi startat en bokförlagsverksamhet, där första releasen är vår debutartist Jasmine Kara och hennes självbiografi Hälsa Henne Att Hon Ska Dö. Vi är nu även i slutfasen av att sätta igång day-to-day operations för vårt nya musikförlag. Ytterligare fler affärsområden kommer gradvis att öppnas upp under denna höst och under våren 2011.
– Slutligen: Nu på fredag 27 augusti kl 20.00, så är såklart alla MI:s läsare välkomna till vårt stora live showcase på Strand, Hornstull i Stockholm, där vi visar upp flera av höstens höjdpunkter samt firar vårt namnbyte till Cosmos Music Group med ett gigantiskt kalas! Vill du komma, så vänligen osa till osa@cosmosmusicgroup.com ! Välkomna!

Claes Olson