13 januari 2010

X5 Music och London Philharmonic Orchestra samarbetar i stort projekt

Det svenska musikbolaget X5 Music och London Philharmonic Orchestra presenterade i förra veckan den största musikproduktion som någonsin har producerats för en digital release. Då gick albumet The 50 Greatest Pieces of Classical Music [X5 Music] – producerat i samarbete mellan X5 Music och London Philharmonic Orchestra – rakt in på 13:e plats på den amerikanska Billboardlistan för klassisk musik.

The 50 Greatest Pieces of Classical Music är en nyproduktion med 50 av världens mest kända klassiska verk. Musiken framförs av London Philharmonic Orchestra som har spelats in klassiska Abbey Road Studio, Royal Festival Hall och Henry Wood Hall i London. På repertoaren står bland annat Barbers Adagio for Strings, Mozarts Trollflöjten, Händels Hallelujah Chorus, Griegs Peer Gynt och Beethovens 5:e symfoni.

Just nu finns det digala albumet tillgänglig i 90 onlinebutiker över hela världen, inklusive iTunes, Amazon (i Storbritannien, USA, Tyskland och Frankrike), eMusic, Spotify, Nokia Music Store, Real Rhapsody, Napster, Music Load, Sony Ericsson, Fnac i Frankrike och CDON i Norden.

– Det roligaste som finns är när man lyckas genomföra något positivt som faktiskt bryter ny mark. Det har varit turbulent för många som arbetar med musik de senaste åren, säger Johan Lagerlöf, vd på X5 Music Group.
– Att det nu finns utrymme att göra en så omfattande nyproduktion visar att det finns en ljus framtid även för smalare musik. Det som behövs är nytt tänk och innovativa grepp.
– Vi ser inspelningen med London Philharmonic Orchestra som starten på ett helt nytt produktområde där vi spelar in album utan någon tanke på att det skall anpassas till en traditionell CD. Att utveckla detta tillsammans med världens bästa orkester känns väldigt spännande, säger Johan Lagerlöf.

– Vi är så glada över att få arbeta så nära med X5 i det här projektet, kommenterar Alison Atkinson, London Philharmonic Orchestras Digital Manager.
– Det här är första gången någonsin som orkestern har spelat in specifikt för internet. Det är ett välkommet tecken på att inspelningsindustrin svarar positivt på utmaningarna från 2000-talet.
– Orkestern njöt av att få spela in de här klassiska favoriterna, några av dem får de sällan tillfälle att spela.

På X5 Music konstaterar man att den digitala musikmarknaden har skapat en ny era för klassisk musik. Ett av flera exempel är att Beethoven i våras för första gången låg på den amerikanska Billboardlistan.
I förra veckan svarade X5 Music för 30 procent av albumen på Billboards klassiska försäljningslista i USA. Sju av dessa 25 titlar var X5-album som endast finns utgivna digitalt. Detta är särskilt värt att notera då den aktuella Billboard-listan baseras på såväl fysisk som digital försäljning.

Noterbart är även att X5:s stora framgång The 50 Most Essential Pieces Of Classical Music den här veckan har legat på Billboard-listan i ett helt år – och fortfarande tillhör topp 5!

Svenska X5 Music Group är idag etablerat som Europas ledande, digitala musikbolag. Bolaget gör musikprodukter speciellt anpassade för försäljning över internet och mobila tjänster. Bolaget har till dags dato sålt över 30 miljoner nedladdningar via digitala musikbutiker som iTunes, Real Networks, Nokia, Sony Ericsson, CDON och Amazon. I sin musikkatalog har X5 Music 6 000 album och 180 000 inspelningar.

Claes Olson

Länkar:
Dokumentär från LPO:s inspelning: http://www.youtube.com/x5musicgroup
X5 Music Group: http://www.x5musicgroup.com/
London Philharmonic Orchestra: http://www.lpo.co.uk/
MySpace: www.myspace.com/50classical