5 augusti 2009

4 snabba med Torgny Sandgren, utredare av svensk musik-export-info

På uppdrag av Statens Kulturråd ska Torgny Sandgren under hösten göra en analys av hur informationen om svensk musikexport fungerar. Allt för att Kulturrådet ska kunna besluta hur deras stöd i ämnet bör användas. MI ställer 4 snabba till killen från Arvidsjaur som via studier i Umeå senare bl.a arbetat som utredare på myndigheten Ungdomsstyrelsen.

På uppdrag av Statens Kulturråd ska Torgny Sandgren under hösten göra en analys av hur informationen om svensk musikexport fungerar. Allt för att Kulturrådet ska kunna besluta hur deras stöd i ämnet bör användas. MI ställer 4 snabba till killen från Arvidsjaur som via studier i Umeå senare bl.a arbetat som utredare på myndigheten Ungdomsstyrelsen.

1. Hur har uppdraget från Kulturrådet formulerats?

– Kulturrådet har bland annat i uppdrag att stärka svenskt musikliv. Nu vill de veta om deras stöd till information om svensk musik har en bra inriktning och utformning eller om det kan göras på annat sätt. Uppdraget går ut på att lyssna på musikbranschens aktörers erfarenheter och samla in synpunkter, analysera strategier i andra länder och konstomåden. Sedan ska jag lämna förslag till Kulturrådet på hur deras stöd kan utformas kring exempelvis mål, uppgifter, organisation och finansiering.

2. Varför tror du att just du har fått uppdraget?

– Varför de valde mig svarar väl uppdragsgivaren bäst själv på…men gissar att det handlar om att jag har en lång erfarenhet av utredningar och studier inom kulturområdet. Jag kan en del om både myndigheters arbetssätt och svenskt musikliv. Är väldigt intresserad av musik och har följt utvecklingen i Sverige på olika sätt, både som forskare och som utredare.

3. Hur har du personligen stött på sådan här information och vad har du tyckt om den?

– Jag tycker att Sverige jobbar bra med information både på sidor som exempelvis ExMS och Svensk Musik driver, samt med närvaro på intenationella evenemang. De svenska musikexportframgångarna är väl ett kvitto på det! Var på evenemanget by:Larm i Norge och tycker det är spännande att både artister och representaner från bransch från Sverige finns med i sådana sammanhang. Men både musikliv och tider förändras bl a genom ny teknik så frågan om vilka strategier som ger mest i framtiden är intressant. Då är det också viktigt att statens stöd är utformat på ett bra och ändamålsenligt sätt.

4. Lite off topic: vilka tycker du själv är de mest spännande svenska musikexporterna genom åren, och varför?

– Det är svårt att bortse ifrån ABBA:s enorma framgång genom tiderna och den har nog betytt väldigt mycket för intresset för svensk musik. Men jag blir ofta väldigt imponerad över hur band inom exempelvis metal, punk och hardcore lyckas hitta en internationell marknad och turnera flitigt i andra länder, fast de kanske inte är så kända för en bredare grupp. Fick följa detta på nära håll när jag jobbade med ungdomskultur i Umeå under 1990-talet. Kanske kan man lära sig nåt från deras strategier och arbetssätt. Killar som Dennis Lyxén (International Noise Conspiracy) har säkert en del spännande erfarenheter och slutsatser. Det är ju också väldigt kul att svensk musik i utlandet ofta förknippas med hög kvalitet – vi anses ligga i framkanten på många sätt och det goda ryktet ger bra möjligheter!

Fotnot: Synpunkter och förslag får de gärna sända till:
torgny.sandgren@gmail.com

Lars Nylin