28 maj 2009

Rednex polisanmäler arrangörer för varumärkeskränkning

I veckan polisanmälde Rednex AB konsertarrangören Ljupco Barutovski samt Hallsberg Kommun och Hotel Stinsen för bedrägeri och varumärkeskränkning.
Rednex AB förbereder dessutom en stämning mot Annika Ljungberg, Jens Sylsjö och Anders ?Maverick” Lundström, som sedan årsskiftet vid flera tillfällen har uppträtt under varumärket Rednex – som ägs av bolaget.
Stämningen kommer att inkludera flera arrangörer som olagligt utnyttjat varumärket, däribland ovanämnda Hallsberg Kommun, Hotel Stinsen och Ljupco Barutovski.

Hallsberg Kommun, Hotel Stinsen och Ljupco Barutovski har enligt Ranis Edenberg, grundare av gruppen Rednex och idag en av tre ägare av Rednex AB, olagligt använt sig av falsk annonsering för att marknadsföra och sälja biljetter till den gemensamt organiserade Hallsbergsfestivalen lördag 13 juni.
Rednex AB har vid flera tillfällen de senaste veckorna kontaktat Hotel Stinsen och Hallsberg Kommun och meddelat att det ingår brottslig verksamhet i festivalens upplägg och krävt att Ljungbergs medverkan omedelbart ställs in. Enligt Ranis Edenberg har dock de kontaktförsöken ignorerats helt.
– De går inte ut med ett officiellt utlåtande där de starkt fördömer bedrägeriet, konstaterar han. De varken informerar eller tar avstånd från att publiken luras. De till och med fullt accepterar det skedda och låter allt löpa på.
– Detta beteende alltså från en av statens representanter som tydligen tycker det är ok att strunta i vad lagen säger och upplåta mark till brott för att tjäna pengar på att tusentals människor besöker kommunen.
Ljupco Barutovski och Sala Statt, som ingår i samma koncern som Hotel Stinsen, var även arrangörer av ett annat Rednex-framträdande 21 februari. Även det framträdandet kommer ingå i nu aktuella polisanmälan.

I början av april gjorde Rednex AB en liknande polisanmälan med anledning av en spelning i Gislaved som marknadsfördes på liknande sätt. Då beslutade ägaren av Gisleparken att ställa in eventet och polisundersökningen avbröts.
– Det här har hänt vid ett dussintal tillfällen bara i Sverige, berättar Ranis. Flera gånger har vi lyckas stoppa spelningarna, men ibland har vi fått reda på det för sent.
– Annika Ljungberg, Jens Sylsjö och Anders Lundström har satt i system att sälja in sig som Rednex och olagligt använda sig av vårt trademark i marknadsföringen, för att senare när vi kommer på de, ändra till att de uppträder under namnet "Cotton Eye Show". Det är givetvis fullständigt oacceptabelt eftersom de lurar publiken, missbrukar vårt varumärke och vid det laget redan sålt in eventet till media som ett Rednex-event.

Rednex är en av Sveriges mest kommersiellt framgångsrika grupper genom tiderna. De tidigare bandmedlemmarna Annika Ljungberg, Jens Sylsjö och Anders Lundström avskedades från Rednex 1:a januari i år. Varumärket Rednex ägs av idag Rednex AB, där alltså grundaren Ranis Edenberg ingår som en av tre delägare.
– Att Rednex säljer fler biljetter än Annika Ljungberg eller ?Cotton Eye Joe Show” behöver knappast understrykas, konstaterar Ranis. Vi kommer stämma skjortan av alla gangsterarrangörer som medvetet missbrukar vårt varumärke för att tjäna pengar. Vi accepterar under inga som helst omständigheter dessa maffiametoder vare sig de görs av kommuner eller oseriösa bokare.
Till TT Spektra säger Annika Ljungberg:
– Man kan inte sudda ut sin historia. Jag är Rednex-Annika för många svenskar, och skriver en arrangör att jag är från Rednex vare sig vill eller kan jag styra över det. Ranis Edenberg har inte kontaktat mig personligen och jag är chockad över vilken vändning det här har tagit. Jag är däremot inte intresserad av en personlig vendetta, och kommer inte att gå in i någon stämningskarusell.
Det Rednex som äger den lagliga rätten till gruppnamnet turnerar fortfarande som vanligt i Skandinavien, de tyskspråkiga länderna eller Storbritannien/Irland.

Claes Olson

Länkar:
www.rednexmusic.com