6 september 2022

JOHANSSON om ny norsk streamingtjänst, Cora-gruff och Spotify-releaser

Det var ett tag sedan, men nu har det släppts en ny streamingtjänst för musik på den nordiska marknaden, Onebas. Samtidigt som STIM har hamnat i ett litet Twitter-bråk och Spotify utökar satsningen på egna utgivningar i Sverige. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

En ny streamingtjänst har sett dagens ljus, www.onebas.com. Bakom tjänsten står norrmannen Cato Crogh, tidigare känd för lite uppmärksammade affärer i restaurangsektorn i Sverige, samt tidningstjänsten Magazinos.com.

Onebas aggregerar in musik från online-källor, och fungerar som ett ”skal” till all musik som redan ligger ute, på 45 olika andra streamingtjänster. Förutom YouTube, SoundCloud, Pandora och andra källor finns också icke namngivna källor som fyller igen tomrummen katalogmässigt.

Det kanske mest intressanta just nu är att tjänsten inte verkar ha några licensavtal på plats, utan helt enkelt är en streamingtjänst för gratis lyssning på musik. Även om tjänsten fungerar som en ”vidarebefordran” av redan befintligt publicerad musik, är ju även Onebas att betrakta som offentligt framförande.

Norska sällskapet TONO intervjuas angående tjänsten i norska Tek.no, och säger då:

”Heldigvis for denne tjenesten kan de gå til Tono og få én avtale på vegne av alle de komponistene og sangtekstforfatterne som stoler på at Tono skal sikre dem betalt når musikken deres brukes. Vi ser frem til å bli kontaktet av denne tjenesten slik at de kan få den TONO-lisensen de trenger.”

Onebas tänker sig att ta betalt en dollar i månaden för nedladdning av musiken, alltså inte för själva streamingen. Av intäkterna ska 70 procent gå till rättighetshavarna och 30 procent tillfalla tjänsten.

Uppdatering följer.

Läs mer

—–

I förra veckan skrev jag om Cora Musics internationella lansering, något som bl.a. uppmärksammades av Complete Music Update (CMU). Artikeln ifrågasätter om Cora är först i världen med en sådan tjänst, eftersom Lickd redan erbjuder motsvarande, men påpekar samtidigt att det finns skillnader mellan Cora och Lickd.

Både Cora och Lickd har en abonnemangskostnad per månad, men i Cora ingår hela katalogen som man får använda hur mycket man vill. För Lickd måste man, förutom abonnemanget, köpa loss varje låt för 8 dollar styck. Cora är alltså först i världen med modellen att erbjuda en rättighetsskyddad katalog med kända hits för obegränsat användande.

Lickds grundare Paul Angelo Sampson dissade STIM och Cora Music rejält på Twitter, och STIM valde att gå heads on på klassiskt Twitter-manér. Ändå lite kul med ett för musikbranschen ganska sansat flame war. 🙂

—–

Sedan 2018 har Spotifys musikstudio i Stockholm varit en kreativ plats där över 90 låtar spelats in av artister från olika genrer och i olika stadier av sina karriärer. Totalt har låtarna som spelats in i studion genererat mer än 500 miljoner strömmar.

Under hösten kommer mer musik att spelas in och släppas. Först ut, den 2 september, var en duett med Olivia Lobato – som slog igenom med “Syrener” – och Björn Holmgren som framför allt slog igenom med “Ut med allt”. Tillsammans har de släppt kärleksduetten “Haglar”.

Den 16 september släpper Newkid den nya Spotify-singeln “Stå med mig i regnet” – en uppdaterad version av den tio år gamla genombrottslåten “Jag gråter bara i regnet”.

Två veckor senare, den 30 september släpper även Årets Nykomling på Grammisgalan A36 sin egen version av Victor Leksells “Tappat”.

Under hösten kommer Tove Los “Dirt Femme” i form av ett enhanced album på Spotify. Musiken kompletteras här av text-, bild- och videomaterial som tillsammans skapar en större albumupplevelse.

Kort sagt, Spotify satsar mer än någonsin på egna utgivningar. Johan Seidefors, nordisk innehållschef, säger:

– Vårt arbete i Sverige handlar om att utveckla den lokala kulturen och hjälpa kreatörer att nå sin publik, oavsett vilka ambitioner de har eller hur de definierar framgång. Därför känns det fantastiskt att se alla de svenska artister och poddmakare som både slår igenom och tar sina karriärer till nya nivåer. Hösten på Spotify ser otrolig ut, med spännande släpp från såväl nya som etablerade artister.

—–

Den heta debatten och juridiska processen kring vilken procentsats som ska gälla från streamingplattformar till musikförlag och låtskrivare för den mekaniska rätten i USA, verkar ha lugnat ned sig något.

Det var 2018 som CRB (Copyright Royalty Board) beslutade att nivån skulle höjas från 10,5% av streamingplattformarnas intäkter till 15,1% under perioden fram till 2022, något som ledde till ramaskri hos Spotify, Amazon, Pandora m.fl. I USA är det alltså en statligt styrd ”jury” som beslutar vilka nivåer som ska gälla, snarare än förhandlingar mellan sällskap och tjänster som det är i EU.

Till slut har det ändå landat på 15,1%, och nu har NMPA, som representerar förlagen, och DiMA, som representerar plattformarna, kommit överens om att nivån 15,35% ska gälla för åren 2023 – 2027. Båda sidorna är positiva, och DiMAs CEO Garrett Levin, säger:

– For streaming services, this moment presents an opportunity to pursue new collaborations with publishers and songwriters in the context of economic certainty that will support continued innovation. Perhaps more than anything, this agreement demonstrates the potential for industry progress when parties come to the table for good faith discussions.

Det finns dock en del som är kritiska till att parterna s.a.s. har kommit överens ”utanför” alla de övriga berörda parterna.

Läs mer

—–

Lästips: Real Money, Fake Musicians: Inside a Million-Dollar Instagram Verification Scheme

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se