24 januari 2022

JOHANSSON om Utopia Music, smarta speglar, streamingmarknaden mm

Spotify fortsätter att vara den dominerande tjänsten för prenumerationsbaserad musikstreaming i världen. Utopia Music köper Proper Music och lanserar distributionsplattform. CES 2022 med spännande musiknyheter, och tips på poddar och artiklar. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Storytel föreslår att den tidigare VD-n på Deezer, Hans-Holger Albrecht, blir ny styrelseordförande. Detta efter att Stefan Blom (tidigare Spotify, EMI, 3 etc) meddelat att han avgår som ordförande för att kunna lägga fokus på andra uppdrag och intressen.

Albrecht är rådgivare i investmentbolaget EQT som i höstas köpte in sig på 10 procent i Storytel, och Lars Bergkvist, ordförande för valberedningen i Storytel, kommenterar det nya förslaget:

– Valberedningen har sökt efter den lämpligaste kandidaten för nästa tillväxt- och utvecklingsfas för Storytel. Vi är glada över att kunna föreslå Hans-Holger Albrecht, som kommer att kunna erbjuda företaget höggradigt relevant erfarenhet och kompetens. Hans-Holger Albrecht har en stark meritlista inom mediebranschen samt beprövad internationell erfarenhet av expansion.

Storytel har för närvarande 1,8 miljoner prenumeranter i 25 länder, och 700 000 titlar i katalogen. I maj förra året meddelade Storytel och Spotify att de inleder ett samarbete som ska mynna ut i möjligheten för Storytels abonnenter att kunna strömma ljudböcker direkt genom Spotifys klient.

—–

Utopia Music, med huvudkontor i Zug i Schweiz men också med växande kontor i Stockholm, London och Helsingfors, meddelar att man har köpt upp den största brittiska distributören för fysisk musikmedia, Proper Music.

Förutom att man får tillgång till en historisk databas med 33 miljarder datapunkter kan man fullt ut lansera den nya avdelningen Distribution Services, som ska hjälpa både majors och indies med såväl digital som fysisk distribution.

Roberto Neri, COO på Utopia Music, säger:

– We are delighted to announce our acquisition of Proper, which will serve the whole industry and digitise operations and processes when it comes to distribution. This acquisition serves as a building block towards achieving a real Utopia. It will allow us to ensure ‘Fair Pay for Every Play’, and be more efficient by offering better and faster financial services to Creators, and servicing both major and independent labels. We are excited to welcome them into our family.

Utopia Music har köpt upp flera företag som passar in målsättningen att bygga ett nytt ekosystem för musikindustrins olika värdekedjor, så som Musimap, ForTunes, ROSTR, ISPY Group, Lyric Financial och nu Proper Music. Med uppköpen följer naturligtvis också de befintliga kunderna som idag spänner över i stort sett hela musikbranschen, från insamlande sällskap till labels, förlag och aktörer i livebranschen.

Utopia Music har fått kapital från CV VC, ett bolag som uteslutande investerar i startups som använder sig av blockkedjan som grundläggande teknologi. Ingen information finns kring hur stor den initiala investeringen varit, men med tanke på hur mycket verksamheten växt under det senaste året bör det ha kommit in en del kapital.

Utopia Music samlar flera olika former av erbjudanden under sitt paraply, så som t.ex:

Automated Upfront Payment som betalar ut royalties i förväg till rättighetshavare, baserat på insamlad data,
Hantering av YouTube-data relaterad till mekaniska rättigheter (konsumtion, claimningar, insamling etc),
En utökad metadata-taxonomi (baserad på Musimaps teknologi), med streamingkatalogerna taggade med känslor, sinnesstämningar osv,
Värdering av kataloger, både publishing och masterkataloger, samt insights i hur intäkterna från katalogen kan optimeras.

Den centrala delen av Utopia är självklart plattformen som i realtid hämtar in konsumtionsdata kring musik, som sedan kan paketeras och levereras till olika former av aktörer i branschen. Målet är att plattformen ska effektivisera hantering av data, sänka administrationskostnader, och framför allt kanske säkra data genom att använda sig av blockkedjan.

Vid det här laget känner de flesta i den svenska branschen till Utopia eftersom man anställt en hel del kompetens från andra företag. Den devis man använder sig av är ”Fair Pay for Every Play”, som också är titeln på en podcast där man intervjuar anställda.

I det senaste avsnittet intervjuades Åsa Carild, som numera är Head of Platform på Utopia, och som beskriver målsättningen att alla i musikindustrin ska kunna få veta i realtid exakt vad som händer med deras musik när det händer: A Life Time in the Music Industry

Läs pressmeddelande om köpet av Proper Music

—–

På elektronikmässan CES 2022 avslöjades flera spännande nyheter med relevans för musikindustrin. En ny spegel från ICON.AI kallas Sound Mirror, och är vad man skulle kunna kalla en ”smartspegel”.

Förutom att kunna interagera med spegeln med hjälp av rösten (Alexa), har den inbyggda högtalare som kan göra morgonens tandborstning åtminstone lite roligare. Det enda som saknas är en inbyggd skärm, vilket är nästa steg.

Ytterligare en annan pryl kommer från Roland, en portabel liten maskin för att genomföra livesändningar som heter AeroCaster. Både ljud och video körs in i den lilla apparaten som sedan skickar en signal som går att strömma via YouTube eller andra live-plattformar.

Men den stora snackisen under CES 2022 fortsätter att vara Augmented Reality och metaverse. Vuzix släpper sina Shield-glasögon senare under året, Sony släpper sina VR2, men det alla väntar på är vad som kommer att släppas från Meta och Apple endera under 2022 eller 2023.

Förutom dessa är HTC, Canon, Panasonic, TCL, Kura m fl på gång med smarta glasögon, och analytiker tävlar om att försöka förutspå när och hur det stora genombrottet kommer. Fortune förutspår att marknaden för mobil AR kommer att gå från 12 miljarder dollar till 200 miljarder dollar år 2030.

Och precis som vanligt finns musiken med som ett av de viktigaste innehållen i de nya miljöerna.

Läs: Why 2022 is the year virtual and augmented reality will come to life (CBS)

—–

MIDiA har under flera år kommit med spännande rapporter kring utvecklingen inom streaming och branschen, som framför allt kanske uppmärksammats av musikindustrin självt. Mark Mulligan och hans kollegor har också vidtalats flera gånger från olika företag och organisationer för att ta fram riktade undersökningar.

Läsarna har troligen för det mesta varit aktörer inom branschen, men den senaste rapporten har fått rejält med uppmärksamhet även utanför när t.o.m. vanlig gammelmedia citerat den.

Rapporten (som baserar sig på Q2 2021) visar att Spotify utifrån ett globalt perspektiv hade den största marknadsandelen på 31 procent, med Apple Music på 15 procent, Amazon och Tencent med vardera 13 procent och YouTube Music på 8 procent.

Det innebär att de ”fem stora” hade 80 procent av den globala marknaden under det andra kvartalet 2021.

Totalt var det enligt MIDiA´s bedömning ca 525 miljoner registrerade och aktiva prenumeranter under kvartalet, en ökning med 26 procent jämfört med samma period år 2020.

Värt att notera är dock att rapporten endast grundar sig på abonnemangsbaserade tjänster, och tar inte med gratis eller reklambaserade tjänster som YouTube eller den fria versionen av QQ Music (som har över 700 miljoner användare, men ”bara” 120 miljoner prenumeranter).

Appar som TikTok (med över 1 miljard aktiva användare) och Triller finns inte heller med i rapporten.

Noterbart är också att även om Spotifys marknadsandel på området registrerade streamingprenumeranter är klart störst, har andelen minskat under de senaste två åren (2019: 34%, 2020: 33%).

Den största tillväxten generellt vad det gäller antalet prenumeranter syns på utvecklingsmarknader, där MIDiA bl.a. skriver:

”Tencent Music Entertainment (TME) and NetEase Cloud Music added 35.7 million subscribers in the 12 months leading up to Q2 2021. Together, they accounted for 18% of global market shares, despite being available only in China. Yandex, in Russia, was the other big gainer, doubling its subscriber base to reach 2% of global market share.”

Läs mer

—–

Dadabots har utvecklat en AI som används för att skapa musik i olika genrer dygnet runt.

Sedan tidigare har man en bot som kör en oändlig basslinga 24/7, en bot som kör death metal, en annan som kör jazz, en nischad mathcore-bot, och nu kommer snart kanalen ”Fake Feelings”, AI-skapad emo/screamo dygnet runt i all evinnerlighet.

Äntligen.

AI is now creating emo/screamo music

—–

Poddtips 1: Musikbranschpodden med Jonas Sellberg från Staccs (inklusive diskussion kring den tidsbaserade user-centricmodell som Staccs använder sig av)

Poddtips 2: A Fireside Chart With Chartmetric Founder Sung Cho

—–

Lästips: Working on the Chain Gang?
Hur blockkedjan påverkar livebranschen (IQ Magazine).

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se