9 juni 2020

JOHANSSON om Midem Digital Edition, Twitch mm

Nya Playstation-konsolen kommer ha AI-musik. Tyskland ger 1,5 miljarder i stöd till livebranschen. Midem genomfördes online. Twitch rapporterar rekordmånga takedowns. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Under onsdagen förra veckan noterades Warner Music Group på New York-börsen. Prissättningen var 25 dollar per aktie vid start, men aktien rusade med över 20 procent redan första dagen. Efter det har aktien gått lite upp och ned, men låg vid stängning på måndagen på 31 dollar.

Marknaden verkar följaktligen ha tagit emot Warners börsintroduktion som väntat, dvs positivt. Bolagets ”market cap” har ökat med närmare 30 miljarder kronor sedan introduktionen förra veckan. Access Industries äger fortfarande ca 80 procent av aktierna i WMG.

—–

Till julen 2020 förväntas PlayStation 5 (PS5) lanseras på marknaden. Det blir en rejäl uppgradering av konsolen, som också kommer vara bakåtkompatibel. En nyhet är att Sony introducerar en ny ljudprocessor som baserat på AI-teknik kommer att anpassa ljud och musik efter den individuella spelaren.

Dynamic Music Creation in Gaming, som patentet kallas, använder sig av maskininlärning för att ”läsa av” en spelares känslor och anpassa musiken efter det. Patentet inkluderar en IR-kamera som ska kunna ”se” spelarens temperatur, miner och biologiska kroppsreaktioner, och en smartwatch med biosensorer som kopplar kroppsvärden till känslor.

Rytmer, melodier, harmonier, förändras sedan utifrån hur spelaren beter sig, för att skapa en djupare upplevelse.

Sony har egna kompositörer (mänskliga) som skapar grundmusiken för olika karaktärer och situationer, som AI-n sedan använder sig av för att förstärka känslor kring olika moment i spelen. Känslor som spänning, styrka, glädje, förvåning, frid, nostalgi, ledsamhet, sensualitet, rädsla, kopplas till den profil som konsolen genererar av den enskilda spelaren, baserat på hur personen rör sig, agerar etc i spel.

Techradar skriver om nyheten: ”Many PS5 owners won’t feel comfortable with Sony knowing so much about their health and personality. But if Sony’s machine learning can create profiles of a subset of gamers, they can likely predict average emotional responses to certain game segments. Then they can extrapolate how any gamer might react to a given scene and adjust the music accordingly.”

—–

Twitch har blivit en av de mest populära plattformarna för att genomföra livesändningar av konserter under corona-pandemin. Nu meddelar man att antalet ”takedown requests” ökat lavinartat. I första hand gäller det inte själva livesändningarna, utan när inspelningar av sändningar ligger online i efterhand. Framför allt handlar det om inspelningar av gamla sändningar som innehåller inspelad musik i bakgrunden.

Twitch skriver: ”This week, we’ve had a sudden influx of DMCA takedown requests for clips with background music from 2017-19. If you’re unsure about rights to audio in past streams, we advise removing those clips. We know many of you have large archives, and we’re working to make this easier. This is the first time we have received mass DMCA claims against clips. We understand this has been stressful for affected creators and are working on solutions, including examining how we can give you more control over your clips”.

—–

Glastonbury’s Shangri-La genomför i år i stället en virtuell festival med artister som Carl Cox, Fatboy Slim, Frank Turner, Peggy Gou, Seth Troxler mfl. Festivalen kallas Lost Horizon och går av stapeln den 3 och 4 juli.

Tekniken bakom är Sansars plattform, som genererar virtuella konsertlokaler där konsertbesökare har egna avatarer, ungefär som det brukar se ut i Fortnite när det hålls konserter.

Arrangören skriver i ett pressmeddelande: ”In this unhinged world currently devoid of human connection, Shangri-La decided to create something completely original, bringing people together through a new global platform for art and music… and most of all for fun. Lost Horizon is a deep multi-layered experience, filled with wild dancefloors, secret headliners, a visual feast of art and performance, hidden venues and some huge artists playing exclusively for you”.

Länk till festivalen

—–

Den tyska regeringen har meddelat att man inför ett nytt stödpaket till kultursektorn om motsvarande 10 miljarder kronor, kallat Neustart Kultur. 1,5 miljarder av dessa är direkt riktade mot livebranschen, varav 500 miljoner är öronmärkta för mindre spelställen och aktörer.

—–

Midem sker som bekant inte fysiskt i år, men Midem Digital Edition blev nästan lika bra som den vanliga mässan/konferensen, bortsett från de obligatoriskt blöta kvällsaktiviteterna. Under förra veckan genomfördes mängder av presentationer och paneldebatter, som nu går att se i efterhand för den som vill.

Några av panelerna var:

– RDx & Data: Behind the Scenes of a Cross-industry Collaboration
– The Impacts of Covid-19 on the Music Industry
– New Opportunities in Artist Monetization – LyricFind x Vydia x Songtradr
– The New Normal with Willard Ahdritz (Kobalt)
– Legal Summit – The IAEL Legal Update For Entertainment & Technology
– Spotify Workshop for Indie Artists, Labels & Publishers
– Behind the Beats: Enter the Creative Lab of Wyclef Jean

Även MidemLab genomfördes, programpunkten där ett gäng startups tävlar om vem som är mest intressant för musikindustrin (där vi bl a har Jenny Lindblad från Eliza med i juryn). De fyra bolagen som vann i respektive kategori var:

– Live Music Experiences: Uptune
– Marketing & Data/Analytics: Audoo
– Music Discovery & Distribution: Super Hi-Fi
– Music Creation & Education: Solfeg.io

Se hela Midem Digital Edition: https://www.midem.com/en-gb/midem-digital-edition.html

—–

Spotify meddelar att man kommer att matcha sina anställdas donationer till organisationer och fonder som jobbar för antirasism och rättvisa, med upp till 10 miljoner dollar. En av medarbetarna på Spotify tweetade i förra veckan:

Efter tweeten meddelade Spotify att man inför den här matchningen av de anställdas donationer.

—–

Daniel Johansson