24 september 2019

Streamingen ökar i alla åldersgrupper

IFPI har publicerat sin “Music Listening”-rapport för 2019. MI summerar och har länken. 

Undersökningen är baserad i intervjuer med 34 000 personer i 21 länder. Som vanligt handlar det i undersökningen helt om musikvanor. Hur man lyssnar på musik helt enkelt. Undersökningen gjordes under april och maj i år. Länderna är Argentina, Australien, Brasilien, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Mexico, Nederländerna, Nya Zeeland, Polen, Ryssland, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea och Tyskland. Även Kina och Indien var med men deras siffror är inte med bland ”Global”-siffrorna i rapporten.

Musikindustrin återkommer med en djupare analys av rapporten. Men kan redan nu summera några huvudpunkter:

* Streaming fortsätter att öka och gör det i alla åldersgrupper, faktum är att gruppen 35 till 64 år ökade mest. 89 % streamar på något vis varje månad.

* Video d v s främst YouTube är det största streamingformatet. Enligt rapporten står det för 47 % – utan att YouTube-galna Indien är medräknat! – medan betalda musiktjänster står för 37 %. Men den senare ökar hela tiden sin andel.

* Radio är fortfarande det vanligaste sättet att lyssna på musik, med smartphones strax efter. Bland yngre lyssnare dominerar dock smartphones alltmer markant.

* Pop är fortfarande genre nummer ett. Rap/hiphop, som ofta dominerar topplistor, kommer bara på plats 4 i rapporten. Rap/hiphop dominerar dock i yngsta gruppen, 16-24 år.

* Illegal fildelning fortsätter att falla.

* Sydkoreanerna är bäst på att betala för musik.

* Rapportens 21 länder står för 92,8 % av den globala musikkonsumtionen.

Rapporten hittar du här.

Lars Nylin