7 augusti 2018

JOHANSSON om Spotifys ekonomi, Alwaleed bin Talal, GDPR, SoundCloud mm

Efter några veckors badande är Daniel Johansson tillbaka med en samling nyheter från musikindustrin. Det handlar om pengar, nya tjänster, nya spellistor, nya analyser, och ännu mer pengar.


Spotify har ingått ett samarbete med EBANX, tillsammans med Worldline som sköter betalningsfunktionen för Spotify i över 50 länder, för att möjliggöra betalning av streamingabonnemang via bankkort i Brasilien. I Latinamerika är kontanter den vanligaste betalningsmetoden i samhället.

Kreditkort, och Boleto (en slags betalkupong) har varit de mest populära betalformerna för streamingabonnemang i Brasilien, som har 200 miljoner invånare. Förhoppningen är att samarbetet med Spotify nu ska kunna driva en utveckling där kunder går över till kort där pengar dras direkt från ett bankkonto varje månad, istället för genom kreditkort eller Boleto.

Totalt utgör bankkort ca 20 procent av betalningarna i landet, att jämföra med t ex Sverige där 70 procent av alla betalningar görs via bankkort. Något som gör oss till världsledande på just det området.

—–

Under sommaren ökade Spotifys aktiekurs på den amerikanska börsen rejält, med toppnoteringen 196 dollar den 26 juli, precis innan bolaget släppte sin andra kvartalsrapport efter börsnoteringen tidigare i år.

Avanza, 7 augusti 2018

Rapporten, som inkluderade siffrorna 180 miljoner MAU (månatliga aktiva användare), och 83 miljoner betalande abonnenter, var inte riktigt vad marknaden hade önskat. Eller snarare, förlusten under kvartalet, på 930 miljoner kronor, skapade snabbt en nedgång på 23 USD i kursen. Efter detta har aktien åkt lite upp och ner, och ligger just nu kring 180 USD.

Överlag är dock tongångarna goda. Flera amerikanska bankanalytiker har satt riktkurser över 200 dollar här i början av augusti. Spotify har fortfarande en fantastisk tillväxt.

Spotifys intäkter under det senaste kvartalet var 13,1 miljarder kronor globalt, vilket var en ökning med 26 procent jämfört med samma kvartal 2017. Nittio procent av intäkterna kom från betalda abonnemang.

Spotify menar att GDPR har påverkat intäkterna, och skriver i rapporten:

During Q2 we implemented a new data policy which slowed our revenue growth. We course corrected early in Q3 and are seeing a recovery in the business. We did see some GDPR disruption across our European markets during Q2 but seem to be largely past that now. We are, and will remain, GDPR compliant thanks to a terrific cross-functional effort.

Samtidigt skruvar man upp prognosen rejält vad det gäller ökningen i antalet betalande prenumeranter, och räknar med en ökning på 36-43 procent till nästa kvartal. Ändå är bolagets egen prognos att det kommer bli ett minusresultat även nästa kvartal, med den något breda siffran 10-90 miljoner euro.

Självklart är det detta som påverkar kursen på NYSE. Ständiga minusresultat är inte vad börsen gillar, och frågan handlar hela tiden om Spotify kommer att komma till en situation där man gör vinst och kan leverera någon form av utdelning. Den där ”lilla” saken är så avgörande.

Tillväxten är det som håller bolaget levande på börsen just nu, och utifrån det perspektivet var det riktigt bra siffror i kvartalsrapporten. Förhoppningen om att tillväxten kommer att leverera vinst på sikt gör att aktien fortfarande är intressant. Men, hur många kvartalsrapporter till med minusresultat håller den förhoppningen?

Här finns det intressanta frågeställningar, som jag vet att makthavare i branschen just nu ställer sig. Hur mycket ska vi satsa på att Spotify är rätt häst i det långa loppet? Är det i vårt intresse långsiktigt att Spotify fortsätter att växa sig starkt ekonomiskt, och ska vi i så fall hjälpa? Eller kan Spotify bli ett hot?

Faktumet att majors och indies säljer av sin delaktighet, säger det något om tron på Spotifys framtid? Eller är det bara ett sätta att casha in, för sig själv, sina ägare och sina artister? Och varför hoppade aldrig förlagen på erbjudandena om ett delägande?

Oron finns där i branschen, Spotifys ideologi om att ”demokratisera musikbranschen” (på vilket sätt?) ligger som en varm och lite blöt morgondimma över dialogen med rättighetshavarna. Freemium-modellen finns där som en liten, men ändå tydlig, svettfläck på skjortan, samtidigt som kineserna, ständigt dessa kineser, skapar frågetecken.

Jag nöjer mig med ett enkelt, och lite lätt partiskt (nej, mycket partiskt): Heja Spotify! You can do it.

Perspektiv. Det är bara tio år sedan. 2008. Skärselden. Förändringen. Ingen jante här nu.

Om inte svensk musikindustri hejar på Spotify, vem ska då göra det? Det här kommer gå bra. Om tolv år har Spotify 450 miljoner betalande användare. Tjänsten fördelar fortfarande 70-75 procent av intäkterna till rättighetshavarna. Och vinsten ligger stadigt kring 10 – 15 procent. Lagom liksom.

Det var min prognos 2013. Jag håller fortfarande fast vid den.

Hela kvartalsrapporten

—–

I slutet av förra året skrev jag på MI om den f.d. analytikern för en storbank, numera investerare med ”egen låda”, som jag träffade på STIM Music Room i december 2017. Han som trodde att det kommer slängas enorma pengar in i musikbranschen framöver och som var där mest för att ”känna av läget”. Hans kommentar var alltså:

– Vänta bara tills oljepengarna från Saudiarabien och Ryssland börjar hitta in i musiken på allvar.

Nå, för några dagar sedan avslöjades att en av Saudiarabiens prinsar, Alwaleed Bin Talal, har köpt in sig med 2,4 miljarder kronor (1 miljard Saudi riyal) i streamingtjänsten Deezer genom en nyemission. Inköpet innebär bl.a. att Deezer kommer att distribuera innehåll från prinsens mediebolag Rotana i Mellanöstern och Nordafrika, det största mediebolaget i regionen.

Deezer har under den senaste tiden haft en god tillväxt. Man har nu 14 miljoner aktiva betalande abonnenter globalt, att jämföra med Spotifys 83 miljoner och Apple Musics 50 miljoner betalande, men Deezer har starkare närvaro i MENA. Apple Music är för övrigt, enligt egen utsaga nyligen, den största á la carte on demand streamingtjänsten i Nordamerika och skulle därmed ha passerat Spotify.

Utöver samarbetet med prins Alwaleed Bin Talal (Rotana) meddelar Deezer att man har fått ytterligare kapitalinjektion från befintliga investerare, Access Industries, Orange och LBO Finance.

Den största konkurrenten i MENA är dock varken Spotify eller Apple Music, utan Anghami, som har 33 miljoner användare.

Alwaleed Bin Talals investering i Deezer är den första investeringen han gör sedan han avslutat sitt tremånaders fängelsestraff i ett femstjärnigt hotell i hemlandet, för ekonomisk brottslighet. Oklart vilket brott han begått. Enligt Forbes var hans nettoförmögenhet ca 180 miljarder kronor i november 2017.

Den intressanta frågan i sammanhanget: Varför musik?

—–

Merlin, indiebolagens samarbetsorgan, rapporterade i sommar att streamingen numera utgör majoriteten av intäkterna till de 20 000 medlemmarna. Dessutom rapporterar medlemmarna att intäkterna från utlandet ökar radikalt på grund av den digitala utvecklingen, 42 procent av indiebolagen har nu sina största intäkter från streaming i andra länder än det land man huvudsakligen verkar inom.

Merlin konstaterar att Latinamerika är det geografiska område där lyssningen ökar som mest för medlemmarna. Samtidigt rapporteras att intäkter från år till år har ökat hos 75 procent av indiebolagen.

Charles Caldas, CEO för Merlin, säger:

– The advent of music streaming has transformed how independent labels operate, and how digital services perceive the value of our rights. Where once we were fragmented, we now act in unison. Where we were treated inequitably, we sit at the head of licensing discussions. Indies are not only thriving in the new market, we are leading it.

Hela pressmeddelandet och rapporten

—–

Warner Music Group sålde under sommaren av hela sitt aktieinnehav i Spotify, till ett värde av 504 miljoner dollar, eller 4,5 miljarder kronor i nuvarande kurs. En fjärdedel av dessa pengar kommer att fördelas till bolagets artister och sublabels under augusti och september månad.

WMG, inkluderande Warner/Chappell rapporterar också att de digitala intäkterna ökade med 14 procent globalt under det det senaste kvartalet. De totala intäkterna under kvartalet ökade från 143 miljoner USD till 321 miljoner jämfört med förra året, även om det enligt Eric Levin, EVP och CFO på WMG, är lite svårt att jämföra siffrorna:

– We are pleased with our revenue growth in the context of a very difficult prior-year comparison. While streaming continues to fuel our growth, we are exploring a wide array of creative and commercial opportunities in order to position ourselves for long-term success.

—–

Sony Music har rapporterat ökade intäkter globalt för både label och förlagsdelen. Sony/ATV ökade sina intäkter med hela 27 procent jämfört med samma kvartal förra året. Resultatet inkluderar inte kostnader/intäkter från EMI Music Publishing.

Masterdelen av Sony rapporterar en ökning med 4 procent jämfört med samma kvartal förra året, med intäkter på totalt 9,4 miljarder kronor. Den fysiska försäljningen gick ner med 33 procent globalt, men ökningen i intäkter från streamingen väger upp och utgör nu 52 procent av de totala intäkterna.

—–

Universal Music har ingått ett samarbetsavtal med Lionsgate, genom Polygram, för att utveckla nya filmer och TV-serier tillsammans. Sedan tidigare har man samarbetat kring bl.a. La La Land och scifi-filmerna Divergent och The Hunger Games.

Målet är att skapa nya filmer och serier med musik från legendariska labels som bl.a. Capitol, Interscope, Island och Def Jam. Michele Anthony, EVP på UMG, kommenterar samarbetet:

– Polygram has quickly become a home for Hollywood’s brightest creators and this partnership is a significant step in our television and audio-visual strategy, as well as our evolution as a global media company.

Hela pressmeddelandet

—–

Apple Music lanserar den nya playlisten Friends Mix, som presenterar de 25 mest populära låtarna bland ens vänner. Precis som Favorites Mix, Chill Mix och New Music Mix är det en rent algoritmisk spellista som använder sig av insamlad data för att sammanställa en ny variant av rekommendation.

—–

Enligt en undersökning från analysfirman Kantar har Amazon Prime gått om Apple Music som den näst största musiktjänsten i Storbritannien under 2018, vad det gäller antalet aktiva användare. Spotify är enligt denna undersökning störst, en av tio britter använder Spotify aktivt, alltså 10 procent, medan Amazon Prime har 3,8 procent och Apple Music 2,9 procent.

—–

I samband med övergången till GDPR har några aktiva användare beslutat sig för att se vilken information Spotify sparar kring sina kunder. Det visar sig att det är det mesta. Eller snarare allt.

Vilken storlek på fönstret någon har haft på desktop-klienten just för tillfället, eller om man ändrat storlek under sessionen, till vilka hörlurar som använts för att lyssna på en låt. Hur länge någon tyckt en låt varit intressant, alla former av interaktioner, klick på kompisar, sökningar osv.

Peter Steinbergeren IT-entreprenör som beställt ut data från Spotify enligt den nya GDPR-lagstiftningen, fick en 250 MB arkivfil med allt som sparats kring honom från tjänsten. Han konstaterar på Twitter:

– Any interaction I ever did, including window sizes, connection timeouts, what song I stopped when. Nothing particular interesting, just every-freaking-thing. They even store the brand of headphone I use.

—–

Spotify kommer att vara den officiella sponsorn till 2018 La Musa Awards, arrangemanget som introducerar låtskrivare i Latin Songwriters Hall of Fame (LSHOF). Syftet med priset är att utbilda, bevara och hedra livshistorierna och musiken bakom de största latinska kompositörerna och låtskrivarna, oberoende av genre.

De nominerade till årets awards är: Gloria Trevi från Mexiko, Chucho Valdés från Kuba, Carlos Rubira Infante från Ecuador, Fernando Osorio från Venezuela och KC Porter från USA.

José María Escriña, ansvarig för Publishing Licensing & Relations på Spotify i Latinamerika, säger:

– It is a key part of our mission to stimulate the creative potential of artists across Spotify and to shine a light on these amazing creators.

Priset delas ut den 18 oktober i Miami.

www.latinsonghall.com

—–

Möjligheten att kommentera låtar, eller album, finns inte på streamingtjänster som Spotify och Apple Music. De är fortfarande mer eller mindre stora ”bibliotek” där användare betalar för att få tillgång till lyssningen, endera á la carte eller genom spellistor.

En stor del av YouTubes modell handlar om möjligheten att kommentera, gilla eller inte gilla och agera kring musik, och nu lanserar också SoundCloud den sociala funktionen i sina appar. Successivt kommer det framöver bli möjligt att ge kommentarer och feedback till låtar via mobilappen.

Det finns självklart flera anledningar till varför de största streamingtjänsterna har valt att inte göra det möjligt att kommentera låtar, inte minst problemen med att kontrollera alla potentiellt idiotiska kommentarer. Men, samtidigt som vi ser hur sociala funktioner trillar in överallt, kanske även Spotify och Apple Music skulle tjäna på att ”hålla kvar” sina användare mer genom att skapa intressanta sociala kontaktytor i apparna?

—–

SoundBetter, en tjänst för att hitta nya talanger, meddelar att man har fördelat närmare 100 miljoner kronor till musiker och producenter under de senaste 18 månaderna.

Shachar Gilad, grundare och CEO, säger:

– We’ve had amazing success stories of artists finally going full-time doing what they love thanks to the income they earn on SoundBetter.

Målet med SoundBetter är att fungera som en ”mellanhand” där A&R´s, bolag och andra aktörer kan hitta nya talanger, både musiker och producenter, genom att publicera ”release-ready” låtar.

 

Daniel Johansson