19 juni 2018

YouTube Music sjösatt

På måndagen sjösattes YouTube Music, en streamingtjänst från giganten Google/YouTube som en del siar ska bli en tuff utmanare för Spotify, Apple och Deezer.

Användare av YouTube Music kan antingen använda den annonsfinansierade gratisversionen eller uppgradera till YouTube Music Premium för att lyssna i bakgrunden, ladda ned och få en annonsfri upplevelse för 99 kronor i månaden. Youtube Premium kostar 119 kronor i månaden. I detta ingår Youtube Music, och dessutom får man Youtube utan reklamavbrott. Ett familjeabonnemang av Premium kostar 179 kronor i månaden.

YouTube Music är om man vill en uppgraderad Google Play Music, prenumeranter på denna blir automatiskt även prenumeranter på Youtube Music och Google Play Music ska så småningom avvecklas.

Den främsta begränsningen i YouTube Music är vid ett första test att man inte kan lyssna på musik i bakgrunden, skärmen måste vara tänd och Youtube Music måste ligga i förgrunden. Även ljudkvaliteten är, precis som hos ”gamla YouTube”, ett frågetecken. Det uppvägs av det enorma innehållet, alla som sökt i tjänsten vet hur många udda godbitar som finns där.

Ur branschperspektiv återstår det att se vad uppgraderingen betyder för ersättningen till upphovsrättsägare. YouTube betalar hittills dessa markant mindre än vad t ex Spotify gör.

Men uppenbarligen finns det branschföreträdare som redan bestämt sig för att gå all in för You Tube Music.

Max Lousada, VD på Warner Music Group och Warner Music UK, säger i ett pressmeddelande från YouTube:

”Music has helped attract a global audience of almost two billion to YouTube, so the potential prize here is huge. The original way the service brings together music and video, as well as its big launch campaign, shows YouTube is making a commitment to subscription. It’s an important step in recognizing the power of artists, their music, and the value they create.”

Sverigekopplade Willard AhdritzKobalt fortsätter:

”From day one, I’ve been supportive of YouTube’s video platform and its ability to drive the music industry forward. I’m excited they are now monetizing their great platform with an improved subscription service. I’m confident it will positively impact artists with the billions of consumers they reach across the globe. We look forward to working closely with them and all their great data to ultimately help artists and creators further their careers.”

MI kommer givetvis längre fram att följa upp YouTube Music i alla dess aspekter. Med en miljard användare av YouTube kommer tjänsten att skaka om branschen oavsett om det är i positiv eller negativ bemärkelse.

Lars Nylin