14 maj 2018

JOHANSSON om Tidal-skandalen, R. Kelly mm

Tidal har tidigare blivit anklagade för att ha manipulerat siffror mot Billboard. Nu menar en norsk finanstidning tillsammans med forskare att tjänsten luras än mer. Det och annat från Johansson.

 

De största streamingtjänsterna har en efter en tagit beslutet att ta bort R. Kellys musik från sina spellistor under de senaste veckorna, efter att han anklagats för att sexuellt och maktmässigt ha utnyttjat kvinnor i sin omgivning. Kampanjen #MuteRKelly har fått stort genomslag i USA och lett till en omfattande debatt, inte minst inom musikindustrin.

R. Kellys musik finns fortfarande kvar på streamingtjänsterna, men i uttalanden från Spotify, Apple Music och Pandora tydliggörs att man inte kommer marknadsföra musiken genom att tillgängliggöra den på sina spellistor. R. Kelly har under årens lopp gått igenom flera juridiska processer kring sexuella utnyttjanden, som för det mesta gjorts upp i godo utanför rättegångssalarna.

R. Kelly nekar till alla anklagelser och hans management kommenterar i ett uttalande Spotifys beslut: ”Mr Kelly has for 30 years sung songs about his love and passion for women. He is innocent of the false and hurtful accusations in the ongoing smear campaign against him, waged by enemies seeking a payoff. He never has been convicted of a crime, nor does he have any pending criminal charges against him. Spotify has the right to promote whatever music it chooses, and in this case its actions are without merit. It is acting based on false and unproven allegations. It is bowing to social media fads and picking sides in a fame-seeking dispute over matters that have nothing to do with serving customers.”

För Spotifys räkning handlar det dock inte bara om R. Kelly. Tjänsten har just infört en ny och mycket bredare etisk policy i samarbete med många organisationer, där syftet är att hitta sätt för att hindra innehåll som baseras på hatfullt beteende att sprida sig. Spotify skriver:

”Hate content is content that expressly and principally promotes, advocates, or incites hatred or violence against a group or individual based on characteristics, including, race, religion, gender identity, sex, ethnicity, nationality, sexual orientation, veteran status, or disability.”

Förutom R Kelly har Spotify gjort samma åtgärder mot XXXTentacion, samt tagit bort innehåll från Bill Cosby och Louis C.K.

Spotifys nya policy i sin helhet

—–

Sony Music köpte år 2015 världens största aggregatör/distributör för indie labels, The Orchard. Genom The Orchard köptes finetunes och Phonofile upp förra året. Universal Music Group lanserade år 2016 Spinnup, som förutom att vara en aggregatör också adderade A&R-funktioner.

Med Warners senaste inträde på området, genom betalanseringen av plattformen Level Music, har alla tre majorbolag nu distributionslösningar för indies. Level Music erbjuder fri uppladdning till Spotify, Tidal, Pandora, Deezer, Napster, Google Play, Apple Music, iTunes och Amazon, men tar sedan en provision på 8 procent vid fördelning av intäkter.

Warner rapporterar för övrigt en global intäktsökning för det första kvartalet 2018 på 15 procent, driven av streamingen där intäkterna ökade med 38 procent jämfört med samma kvartal förra året.

http://beta.levelmusic.com

—–

Tidal har återigen hamnat i statistiskt blåsväder efter att norska Dagens Næringsliv fått tag på en hårddisk med användardata som analyserats. Tidal själva säger att alltihop bara är ytterligare ett försök från tidningen att smutskasta tjänsten, och att de kommer bevisa motsatsen.

I artikeln Strommekuppet hävdar Dagens Næringsliv att Tidal manipulerat lyssningsstatistiken för Beyoncé och Kanye West, vilket gett dem 320 miljoner fler uppspelningar än vad de borde ha. Båda artisterna är delägare i tjänsten.

Enligt analysen, som har gått ned på enskilda personers lyssnande, skulle det finnas mönster som indikerar på att det är en automatiserad bluff som ligger bakom. Uppspelningar ska t.ex. ha startat vid exakta samma tidpunkter under dygnet, utan att de verkliga användarna de facto streamat låtarna just då.

Statistiker vid Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) har gått igenom 8 miljarder datapunkter och skriver i sin rapport: ”Gjennom avansert statistisk analyse har vi kunne slå fast at det har foregått manipulasjon av dataene i visse perioder. Manipulasjonen ser ut til å rette seg mot et svært spesifikt sett med sanger, knyttet til to distinkte album.”

Individer vars konton ska ha blivit utnyttjade har intervjuats och statistiken stämmer enligt rapporten inte överens med vad de faktiskt har lyssnat på, samt att omstarter av låtarna har skett aktivt och enligt mönster som inte överensstämmer med hur människor lyssnar, t.ex. under nätterna. Enligt rapporten ska 1,7 miljoner Premium-konton ha utnyttjats där lyssningar ”startats” som i verkligheten inte skett.

Tidal å andra sidan menar att Dagens Næringsliv ägnar sig åt ren smutskastning av tjänsten. Till historien hör självklart den relation till Norge som Tidal har, eftersom tjänsten är en fortsättning på WiMP och Aspiro som köptes av Jay-Z år 2015 för 450 miljoner kronor, samt att delar av verksamheten fortfarande drivs från Norge.

Tidal menar att all data för det första är tillförskaffad på olaglig väg. Dessutom är data inte komplett för hela tidsperioden, det saknas underlag, varför slutsatserna också blir helt felaktiga. Tidal menar att hela metodiken ända från början haft till syfte att misskreditera tjänsten och inte varit journalistiskt objektiv.

Till Billboard säger tjänsten: ”This is a smear campaign from a publication that once referred to our employee as an ’Israeli Intelligence officer’ and our owner as a ’crack dealer’. We expect nothing less from them than this ridiculous story, lies and falsehoods. The information was stolen and manipulated and we will fight these claims vigorously.”

Länk till Dagens Næringsliv artikel: Strommekuppet

Rapporten i sin helhet: Digital Forensics Report for Dagens Næringsliv (PDF)

—–

SoundExchange har lanserat en ny plattform, MDX (Music Data Exchange). Det är RIAA (masterägarnas branschorganisation i USA) och NMPA (förlagens branschorganisation), som tillsammans med SoundExchange utvecklat tjänsten som ska gör det möjligt att utbyta information kring musik mellan masterägare och förlag.

—–

Lästips: Could Spotify Buy Universal?

Daniel Johansson