JOHANSSON om Kina, ABBA, Spotify, VEVO, Soundcharts m.m.

Nyheter

Benny Andersson gillar konceptet att kunna vara ute på världsturné samtidigt som han är hemma och går ut med hundarna. Kan det vara något för fler artister att prova på? Det och mycket mer signerat Johansson. 

Spotify har nu 150 miljoner användare, varav närmare 65 miljoner är betalande. Tillväxten fortsätter alltså att vara stor, och tjänsten fortsätter också att expandera till fler länder. Sydafrika verkar vara nästa land som är på gång, Spotify söker personal som ska vara inriktad specifikt mot den sydafrikanska marknaden.

Tjänsten har också inlett ett samarbete med Hulu i USA, där studenter kan skaffa ett gemensamt abonnemang på tjänsterna för 4,99 dollar i månaden. Sedan tidigare har Spotify erbjudandet att studenter kan använda Spotify Premium för halva priset.

Spotify meddelar ytterligare att man infört möjligheten att dela med sig av musik till kompisar via Apples iMessage.

—–

Tencent och Alibaba, de två stora konkurrenterna på den kinesiska streamingmarknaden, har kommit överens om att dela med sig av varandras musik. Förutom att båda aktörerna har streamingtjänster fungerar de också som distributörer för olika kataloger i landet.

Överenskommelsen innebär att kunder nu inte behöver betala för flera tjänster för att få tillgång till all musik utan kan välja den tjänst som passar dem bäst, något som troligen kommer att göra att fler väljer att betala för ett streamingabonnemang.

Nyligen skickade den kinesiska regeringen ett uttalande till streamingtjänsterna där man motsätter sig en situation där tjänsterna har exklusiva kataloger. Huruvida det meddelandet haft betydelse för överenskommelsen eller inte är oklart, diskussionerna hade försigått innan regeringen uttalade sig. Meddelandet skickades också till de största masterägarna i Kina, inklusive majorbolagen.

Cussion Pang, CEO för Tencent, sade nyligen vid en konferens: ”In China, unlike other markets, music streaming emerged at the same time as social networking and mainstream ecommerce, which means that consumers expect convenience and they expect integration. Anyone selling music, or using music to market their products in China should explore the possibilities of this deeply integrated landscape.”

Tencent har 700 miljoner användare i månaden på sina tre streamingtjänster. Enligt TechCrunch visade Tencent tidigare i år ett intresse av att köpa upp Spotify, något som Spotify avvisade.

—–

Google och podcasten Song Exploder har gjort gemensam sak och släppt VR-upplevelsen Inside Music. Podcasten Song Exploder är lite som Hitlåtens historiaSVT, där musiker går igenom sina låtar och berättar om de olika delarna och hur de kom till.

Inside Music gör det möjligt att ”gå in” i låten och se alla de olika delarna: ”What if you could step inside a song? This is a simple experiment that explores that idea. See and hear individual layers of music all around you to get a closer look at how music is made”.

https://experiments.withgoogle.com/webvr/inside-music/view/

—–

Redan 2013 visades de första ABBA-hologrammen, men nu utökas det hela till en världsturné som ska genomföras 2019, liknande den som Dio gör just nu. Det första uppmärksammade hologrammet var Tupacs framträdande på Coachella år 2012, och sen dess har tekniken gått framåt i rasande fart. Under det franska presidentvalet användes hologramtekniken t.ex. av kandidaten Jean-Luc Meélenchon som befann sig på sju platser samtidigt.

Benny Andersson beskriver det som att det kommer att vara ungefär som det var 1977, med liveband och allting kommer att vara som en riktig livekonsert. Han säger:

– Det är perfekt, vi kan vara på scenen samtidigt som vi är hemma och går ut med hundarna. Om det här kommer fungera tror jag att många artister kommer att vilja göra samma sak, även artister som är unga och ute och turnerar. Det är ett väldigt intressant projekt.

—–

VEVO meddelar att annonsintäkterna ökat drastiskt under 2017, med 130 procent jämfört med 2016. Tjänsten har redan fått in 200 miljoner dollar i up front betalningar för annonser. Den största delen av uppspelningarna sker på Youtube, och en del av intäktsökningarna går att relatera till Taylor Swift med The Taylor Show.

VEVO utsattes för övrigt av en hackerattack nyligen, av gruppen OurMine, som kopierade stora mängder interna filer, mail och dokument, totalt 3 terabyte, och publicerade allt online.

—–

Soundcharts har fått in 25 miljoner kronor i riskkapital, från Alven Capital. Det Paris-baserade bolaget driver en statistik-plattform som i realtid följer sociala medier, streaming, radio, topplistor etc. Tjänsten släpptes för ett år sedan, och har idag ca 250 kunder från olika delar av världen.

I somras vann Soundcharts Midemlab och har fått en hel del uppmärksamhet i konkurrensen med liknande tjänster som Next Big Sound, BigChampagne, Semetric/Musicmetric. Den nya investeringen ska användas till att öppna kontor i LA, New York och London, samt att stärka den tekniska kompetensen i företaget.

—–

LiveXLive har köpt Slacker Radio för 50 miljoner dollar. Förhoppningen är att kunna förena livesändningar av konserter och festivaler med inspelad musik i de olika radioformat som Slacker har. I samband med uppköpet går Andy Schon in som chef för båda verksamheterna.

—–

Youtube-mp3.org, den största tjänsten för att rippa ljud från Youtube, erkänner att man gjort intrång i upphovsrätten och stänger ned sajten, samt överlåter domänen till RIAA. Tjänsten har haft 60 miljoner besökare i månaden och stått för ca 40 procent av allt rippande från Youtube.

Processen har varit rätt lång, redan 2013 stämdes tjänsten i sitt hemland Tyskland för att framställa olagliga kopior och lagra dem på tjänsten, något som de slutade med och istället rippade direkt till mottagaren. Trafiken till de tiotals andra tjänster som erbjuder samma funktion har ökat kraftigt senaste tiden, efter att Youtube-mp3.org stängt ner.

Neil Turkewitz från RIAA passade på att fråga sig varför Google inte har gjort något själva åt situationen: ”This is something that Google/YouTube should have handled on its own. They were well aware of it, and didn’t need RIAA to step up to identify it as problematic. I should add, sadly, that Google is still steering people to stream rippers through auto-complete…”

—–

Ljudformatet MQA (Master Quality Authenticated) har ingått samarbete med Deezer, både vad det gäller den egna streamingtjänsten och hårdvarupartners som tillgängliggör tjänsten. MQA släpptes 2014 av Meridian Audio, och är ett format som levererar högre ljudkvalitet till en lägre bitrate.

Och ryktena kring Deezers intresse av att köpa Soundcloud har ytterligare tagit fart med nya uttalanden kring värderingen av tjänsten. Deezer har hamnat lite efter Spotify och Apple i streamingkriget, och behöver få en rejäl ökning av betalande prenumeranter. Ett sätt skulle kunna vara att köpa upp Soundcloud och sedan skapa någon form av erbjudande för alla Soundcloud-användare, alternativt lägga ihop de två tjänsterna till en.

—–

Bandcamp har infört en funktion som gör det möjligt att ändra information för hela kataloger, istället för att som tidigare måsta göra det för varje utgivning. Release-datum, priser, titlar och annat kan ändras med ”Bulk Edit” som finns på release-sidan. Samtidigt meddelar tjänsten att man har 4 miljoner album och 22 miljoner låtar.

Daniel Johansson

Annons

Annons