27 februari 2017

DIGITALT Auddly tar in 20 miljoner och siktar på USA

Auddly satsar på att etablera sig på den amerikanska marknaden. Björn Ulvaeus har investerat 20 miljoner kronor i det svenska techbolaget, som nu startar kontor i Los Angeles.

Auddly är en digital plattform där låtskrivare, producenter, musikförlag, managers etc kan samla och dela data med varandra som klargör hur ersättningar ska fördelas.

Den senaste tiden har Auddly sett ett ökat intresse från business-sidan och detta beror på att ett hett diskussionsämne hos förlagen är att stora summor pengar går förlorade på grund av ofullständig data från kreatörernas skaparprocess.

– Vi har fått insikt i att musikförlagen förlorar cirka 20 % av sin omsättning på grund av ofullständig data och detta drabbar i slutändan kreatörerna. Vi ser en potential att minst halvera detta tapp för våra användare, vilket skulle ha en enorm effekt på musikindustrin internationellt. Vi börjar komma till en position där vi kan skapa avgörande branschförändringar, säger Niclas Molinder (bilden), grundare av och VD för Auddly.

Idag blev det officiellt att Björn Ulvaeus investerar 20 miljoner kronor i Auddly och att siktet är inställt mot USA, där en del amerikanska musikförlag redan börjat använda Auddly för sin datainsamling.

Ett Los Angeles-kontor är under uppbyggnad. En person har precis anställts på heltid och inom kort kommer Niclas Molinder att flytta tid på halvtid.

Christel Valsinger