19 januari 2017

KONFERENS Om utmaningar, säkerhet och pengar på Sweden Live

Sexuella övergrepp på festivaler, nya utmaningar för livemusiken och ekonomiskt stöd till arrangörer, var några av diskussionsämnena under årets upplaga av Sweden Live. 

Den åttonde upplagan av Sweden Live, livemusikbranschens årliga konferens och mässa, hölls i Linköping den 17 och 18 januari. Bokningsbolag, eventföretag och leverantörer av scen-, ljud- och ljuslösningar samsades under Konsert & Kongress tak samtidigt som delegater nätverkade, tog del av showcase och lyssnade på samtalspaneler.

Föreläsningen ”Pengar till pop” informerade om olika möjligheter för arrangörer att få medel till sina evenemang. Eline Sigfusson från Nordiska Kulturfonden, berättade om den nya satsningen Puls, som är tänkt att underlätta för nordiska länder att samarbeta om en nordisk turnémarknad. Liknande strukturer och digital utveckling länderna emellan gör samarbetet möjligt och projektet kommer att dela ut 30 miljoner danska kronor årligen till arrangörer. Även Statens kulturråd var representerat, genom Jakob Lidner Eknor, som informerade om fonogramstöd, turnéstöd mm som kan beviljas de med rätt förutsättningar. Moderator Joppe Pihlgren uppmanade arrangörer att söka pengar för att det även gynnar arrangörerna som kollektiv, att synliggöra behovet av kulturpolitiskt stöd till pop.

Inrikesminister Anders Ygeman fanns på plats på onsdagen för en paneldiskussion om vad som kan göras för att motverka sexuella övergrepp på festivaler. I panelen fanns även Kristina Ljungros, ordförande RFSU, Kajsa Apelqvist, talesperson för Fkp Scorpio/Bråvalla och Eva Widgren, projektansvarig We Are Sthlm/Stockholms stads kulturförvaltning. Moderator var Henrik Johnsson.

Panelmedlemmarna var överens om att övergrepp på festivaler och konserter inte är något nytt.

– Men nu betraktar vi det som ett problem. Det är bra att vi pratar om det, sa Kristina Ljungros och påpekade också att det kan vara anmälningsgraden snarare än övergreppen som ökat.

Festivaler kan heller inte betraktas som isolerade från omvärlden.

– Det som händer ute i samhället kommer att hända hos oss också, sa Kajsa Apelqvist.

Men såväl Bråvalla som We Are Sthlm samarbetar tätt med polisen och jobbar med olika säkerhetsåtgärder, såsom att se till att det inte finns ”mörka hörn” på festivalområdet. Bråvalla har också inlett ett samarbete med RFSU i Norrköping för att utbilda skolungdomar om sexualitet och gränser.

Anders Ygeman underströk att säkerheten är festivalarrangörernas ansvar och ifrågasatte Bråvallas och Sweden Rocks tänjande på gränsen för alkoholutskänkning, när de tillåter alkohol över hela området, istället för på specifika platser. Kontrollen blir sämre, menade han.

Men samhällsattityder spelar också in, sa han och drog ner applåder när han påpekade att övergrepp inte bara är en ungdomsfråga.

– Vuxnas överslätande attityder är ett problem. Efter en firmafest kanske man konstaterar att ”Börje blev lite kladdig och Nisse full”, när det handlar om ofredanden.

Onsdagens sista panelsamtal hette ”Nya utmaningar för livemusiken” och modererades av Tilde De Paula. Anna Sjölund och Markus Wiking (Live Nation), Per Alexandersson (Liseberg), Sandra Nordin (Blixten & Co) och Robin Åkerman (Paraply produktion) fick frågor om hur konsertarrangemangen kommer att se ut i framtiden, något som ingen riktigt vågade svara på. Men att själva paketeringen blivit allt viktigare, med fokus på fler upplevelser än själva konserten, var de flesta överens om.

Paneldeltagarna verkade dock ganska nöjda med sin situation och om det finns nya utmaningar för livemusiken så framkom de inte riktigt här. Flera tog i kortare ordalag upp att mindre arrangörer och klubbscener dock har en del utmaningar. Kanske hade diskussionen blivit mer livlig om någon från den sidan av arrangörsvärlden funnits med och berättat om hur det är att konkurrera med de stora arrangemangen och hantera stigande gager?

Text & foto: Christel Valsinger

På bilden fr v Tilde De Paula, Sandra Nordin, Markus Wiking, Per Alexandersson, Anna Sjölund och Robin Åkerlund.