17 januari 2017

4 SNABBA Emelie Stockhaus/Where’s the Music

Where’s the Music’s nya projektledare satsar på fler kvinnor i diskussionspanelerna och ökar antalet mindre scener för att kunna lyfta fler mindre band. 

Emelie Stockhaus jobbade tidigare på Universal-etiketten Sweden Music. Förra året började hon på Fkp Scorpio och nu projektledae hon bransch-konferensen och showcasefestivalen Where’s the Music? i Norrköping.

Vad är din vision för WTM?

– Min vision är att festivalen ska fungera som en språngbräda för både musiker och branschfolk. Genom att ge nya och mindre etablerade artister en scen att synas på samtidigt som branschen får en plats att visa upp och hitta nya band att jobba med. Min vision för konferensen är att kunna fortsätta ge plats åt de personer som inte alltid syns och lyfta relevanta frågor i form av intressanta paneler och föreläsningar.

Hur framskrider arbetet med årets festival och konferens – börjar det bli färdigbokat?

– Absolut! Den här veckan släpper vi de sista akterna och konferensen är näst intill färdigbokad. Det handlar om några sista bekräftelser sen är vi reda att presentera alla deltagare och paneler.

Vad kan WTM erbjuda en rutinerad musikkonferensbesökare som kanske tycker sig redan ha fått sin beskärda del av panelsamtal om t ex streaming?

– Vi erbjuder nya och fräscha ansikten samt nya och fräscha tagningar på panelsamtal. Jag tittar mycket på andra musikkonferenser och paneldeltagare och får inspiration till vad vi inte ska göra. Till exempel ha en panel om agenter med bara vita medelålders män som paneldeltagare. Till årets festival tycker jag att vi har lyckats få en rad intressanta människor att medverka, så som Ruth Barlow från Beggars Group, Carlos Lopes Casany från Indiemono och Justin Barker från [PIAS], samt mycket intressanta panelämnen. Vi har också i dagsläget 64% kvinnliga paneldeltagare.

Några nyheter i år?

– Vi har valt att komprimera själva festivalen till fredag och lördag, med torsdag som en förfest som kommer hållas av ett av Sveriges mest hypade management. Vi har även valt att plocka bort Flygeln, den största scenen, och plockat in några nya mindre scener för att kunna lyfta fler mindre band, vilket är mer i linje med vad vi vill med WTM.

Christel Valsinger

MI:s läsare får köpa delegatpass till det rabatterade priset 900 kr HÄR.