29 november 2016

Blixten & Co firar tio år med tunga nyrekryteringar

I helgen är det tio år sedan Blixten & Co sparkade igång verksamheten. Nu satsar bokningsbolaget på vidareutveckling genom att rekrytera två tunga namn till nya roller i organisationen. Sandra Nordin blir PR- och kommunikationschef och Malin Hådell blir digital försäljningschef och ansvarig för marknadsavdelningen.

I november 2006 skickade Leif Blixten Henriksson ut ett maskinskrivet brev (se nedan) om att han hoppat av EMA Telstar för att starta ett bokningsbolag som bokade mer än bara ”artister som turnerar med nya album”. Ambitionen var att utveckla och bredda traditionella konserter till något mer.

Den 4 december flyttade Blixten & Co in på sitt kontor och resten är historia. Eller för att skriva det i siffror: 12 000 gig, 300 artister, 100 egna produktioner och 5 miljoner sålda biljetter.

Nu satsar bolaget vidare med två tunga rekryteringar till två helt nya roller i organisationen: Malin Hådell blir digital försäljningschef och ansvarig för marknadsavdelningen och Sandra Nordin blir PR- och kommunikationschef. Rekryteringarna är  ett led i utveckligen att ta ett helhetsgrepp inhouse kring försäljningen och kommunikationen för alla produktioner. Malin och Sandra sitter dessutom med i ledningsgruppen.

– Rekryteringen av Malin Hådell, som kommer från Ticket Privatresor, grundar sig i att vi insett att vi jobbar väldigt analogt och traditionellt i livebranschen till skillnad mot resebranschen som ligger i framkant när det gäller digitalt. Vi känner att det är dags att förändra våra gamla vanor och genom Malins erfarenheter kunna ta vara på och förstå våra kunder mycket bättre.

– Sandra Nordin är en person vi känt sedan länge, hon fanns faktiskt med i kulisserna redan när vi startade upp Blixten & Co, men det är först nu vi lyckats locka hit henne till 100%. Sandras mångåriga erfarenhet inom musikbranschen gör henne klippt och skuren för rollen att driva företaget och alla produktioner framåt rent kommunikativt, berättar Blixten.

Malin Hådell ser farm emot den digitala transformationen av Blixten & Co.

– Samtidigt som jag går in i en ny bransch som lär mig massor av nytt kan jag dra nytta av mina tidigare erfarenheter från resebranschen. Blixten & Co har ett starkt innehåll och därigenom massor av möjligheter att bli ännu bättre och större genom att modernisera sitt sätt att  arbeta med marknadsföring och försäljning.

Sandra Nordin är ett välkänt namn i musikbranschen och börjar på heltid för Blixten & Co januari 2017.

– Jag är sjukt peppad inför att börja jobba hos Blixten & Co från och med nästa år. Under mina yrkesverksamma år har jag varit anställd i ungefär hälften av dem och alltid i företag med hjärtat på det rätta stället. Något som givetvis gäller även denna gång. Visst känns det läskigt att släppa frilanslivet men i och med utmaningen med min nya roll, som inte existerat hos Blixten & Co tidigare, så kunde jag bara inte tacka nej då erbjudandet dök upp.
Christel Valsinger