16 juni 2015

4 SNABBA Anna Lundin/Spotify

Anna Lundin har fått Handelshögskolans stipendium Female Economist of the Year. Stipendiet delas ut i samarbete med Spotify, där Anna Lundin kommer  att jobba ett år med titeln ”Difference Maker”. För MI förklarar hon lite vad det innebär.

I beskrivningen som Anna Lundin fått inför året på Spotify heter det: ”På Spotify kommer stipendiaten ges en unik möjlighet att arbeta i ett globalt och snabbväxande företag där innovation och lekfullhet ständigt är närvarande. I den skräddarsydda rollen kommer hon att jobba nära Spotifys båda grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon.

Vad hoppas du att rollen kommer att innebära?

– Jag hoppas på att bli utmanad och finna mig i situationer som jag tidigare inte befunnit mig i. Med tanke på att jag inte arbetat inom tech tidigare så är det med största sannolikhet mer än en förhoppning. Jag ser också fram emot att lära mig av de fantastiskt begåvade människor som redan jobbar på Spotify. För att utvecklas själv krävs det att man har folk runt omkring sig som är drivna och mycket duktigare än vad man själv är – så min personliga utveckling är jag inte det minsta orolig över. Dessutom hoppas jag kommer kunna bidra med nya ögon och en massa energi. Jag tror att jag kommer att få mycket ansvar och arbetsuppgifter men sättet jag tacklar dem på kommer att vara upp till mig.

Vilken bakgrund har du?

– Jag kommer från Göteborg. Under gymnasiet startade jag ett företag vilket jag tyckte var superkul. Jag bestämde mig därför för att söka till den skola som skulle ge mig bäst förutsättningar att kunna starta eget så småningom. Handelshögskolan i Stockholm stod då som mitt självklara förstaval på ansökan till universitetet och hösten 2009, två år efter studentexamen, påbörjade jag mina Bachelorstudier. Handels har gett mig så mycket mer än teoretiska kunskaper och analytiskt tänk – den har även öppnat dörrar jag aldrig visste existerade samt fört mig samman med fantastiskt inspirerande och drivna människor. Under Bachelorstudierna hade jag möjlighet att utforska och arbeta inom finansvärlden, främst genom Investment Consulting Group och Deutsche Bank i London.
–2012 blev jag tilldelad Anders Walls stipendium och då även möjligheten att under 14 månader arbeta på Svenska Handelskammaren i London. Det var en fantastisk upplevelse men när tiden på kammaren började gå mot sitt slut stod jag i vägskälet att antingen fortsätta på finansspåret eller byta riktning. Det blev det sistnämnda och hösten 2013 påbörjade jag mina masterstudier i Marketing och Media Management – ett av de bästa besluten jag någonsin tagit. Mastern ledde mig in på nya vägar och under delar av utbildningen har jag arbetat på reklambyrån Åkestam Holst och designbyrån Bold.

Vilka tips har du till unga tjejer som vill ge sig på samma bana som du?

– Önskar man att jobba på just Spotify skulle jag rekommendera unga tjejer att satsa på det som man tycker är roligt. Spotify är en arbetsplats med fantastiska människor från helt olika bakgrunder och med varierande erfarenheter – som tillsammans alla bidrar. Gör du det som du tycker är roligt och som du brinner för kommer motivationen alltid finnas med dig. Man måste dessutom inte nödvändigtvis läsa en teknisk utbildning för att jobba på ett techföretag. Våga ta dig an utmaningar – men framförallt- lär dig att lyssna. Det är nyckeln till personlig framgång. På andra, självfallet, men även på din egen gut-feeling.

Hur kommer din egen musiksommar att se ut, blir det några festivaler till exempel?

– Förra sommaren var jag runt på lite festivaler i Sverige – bland annat Öland Roots, Way out west, Bråvalla och någon dag i Emmaboda. I år planerar jag att ännu en gång åka till hemstaden Göteborg och Way out west och förhoppningsvis hinner jag med någon spelning här och där. Jag gillar verkligen utbudet av livespelningar i Sverige under sommaren och det kommer definitivt bli en hel del av dem även i år. Jag hade hoppats på Burning Man i september men det går inte ihop och dessutom är det slutsålt, haha.

Lars Nylin

Foto: Nicklas Gustafsson