23 april 2015

DIGITALNYTT Notiser

Daniel Johansson skriver i veckans digitala notisskörd bland annat om Spotifys funktion Playlist Targeting och om vad priset kommer att bli för Apples nya streamingtjänst…

Spotify har lanserat funktionen Playlist Targeting, som ska hjälpa varumärken att nå rätt mottagare med sin reklam på Spotify Free. De 1,5 miljarder spellistorna som finns på tjänsten analyseras för att identifiera ålder, kön, geografi, språk, vilka spellistor de lyssnar på, vilken genre, såväl som när på dagen de lyssnar. Förutom det finns en analys av känslotillstånd, musiksmak och behov. Mer information finns på www.spotify.com/brands/targeting. Det verkar också som om Spotify är på gång att integrera poddar i tjänsten, enligt Breakit, ungefär som Podcaster i iTunes.

Aggregatören/distributören Tunecore har blivit uppköpta av Believe Digital, som är en annan aggregatör från Frankrike och som representerar 8 miljoner verk. I ett pressmeddelande säger bolagen: “There is a tremendous opportunity for TuneCore & Believe to champion independent artists and their entrepreneurship, and together our focus will be to provide the best comprehensive services to a wider range of musicians around the world.”

iTunes streamingtjänst kommer kosta 9,99 USD i USA och 14,99 dollar för ett familjeabonnemang, enligt Bloomberg. Apple kommer också satsa på att få exklusivt material, bl.a. från Taylor Swift. TIDAL använder sig av samma strategi och i veckan släppte t.ex. Jay-Z en exklusiv video från repetitionerna inför spelningen i Carnegie Hall 2012.

TuneGO har nu lanserats i Premium-version. Den var tidigare i beta. Tjänsten syftar till att hjälpa artister och kompositörer att bygga upp sin karriär, och har med sig ett antal kända och erfarna producenter och låtskrivare. Desmond Child, säger så här om tjänsten: ”The music industry is at a crossroads, with new artists lost as to where to begin, and more established talent not knowing where to go in order to further advance their careers. There may be plenty of DIY one-size-fits-all platforms, but there is no platform in the world that personalizes the career development experience based on the specific goals and aspirations of each individual artist.”

Från den 21 april förändrar Google sina sökalgoritmer till att styras i mycket högre grad av hur mobilvänlig en webbplats är. Förändringen påverkar sökresultat på alla språk. Det blir alltså viktigare att ha webbplatser som är mobilanpassade om man vill komma högt upp i resultaten.

En ny streamingtjänst har lanserats i Malaysia, Raku. Det är medieföretaget Astro som ligger bakom tjänsten som är lokalt intriktad. Raku har både reklamfinansierad Freemium och Premium-abonnemang.

I april har Wiz Khalifa feat. Charlie Puth med låten See You Again slagit ett par rekord på Spotify. Det är den låt som strömmats mest under en och samma dag, 4,2 miljoner gånger, och mellan 6-12 april slog den rekordet för antal strömmar under en vecka, 21,9 miljoner gånger.

I Borås tingsrätt kommer under maj månad en rättegång inledas mot en svensk 25-åring som sålt outgiven musik till DJ´s runt om i världen. Genom att hacka sig in på ett antal mailkonton har musik från Universal och Warner läckt, från artister som t.ex. Chris Brown och Nicki Minaj. Det är Internationella åklagarkammaren som tagit vid efter att FBI i USA hittat spår som ledde till 25-åringen i Sverige, och enligt åklagaren har mannen tjänat över 100 000 kronor på försäljningen av musiken.

Ett antal skivbolag har lämnat in en stämningsansökan i Florida mot sajten MP3Skull, som under ett antal år distribuerat såväl musik som videos. I stämningsansökan står bl.a: ”MP3Skull is a website that is devoted to the infringement of copyrighted sound recordings on a massive scale, from which Defendants derive substantial revenue every year. At the core of MP3Skull is a database that, according to Defendants, contains millions of links to MP3 music files from around the Internet.

Lästips: Analytikern Mark Mulligen gästskriver på Hypebot om streaming och hur han tror att TIDAL skulle kunna få en viktig roll i utvecklingen. http://hypebot.com/hypebot/2015/04/how-tidal-could-deliver-on-its-promises.html

Daniel Johansson