20 november 2014

DIGITALNYTT notiser

Digitalnytt notiser summerar veckans nyheter. Från att Billboard 200 integrerar streams till nytt om crowfundingplattformen Patreon.

Topplistan Billboard 200 Albums kommer från den 3 december ta med streams i beräkningen. Billboard själva beskriver det som den största förändringen sedan 1991. Med hjälp av en algoritm framtagen av Nielsen ska topplistan istället återspegla ett albums popularitet, snarare än sålda enheter. 1 500 strömmar från ett album, eller 10 sålda downloads, kommer att motsvara ett sålt album. Silvio Pietroluongo, ansvarig för topplistorna på Billboard, kommenterar förändringen: ”Adding streaming information makes the chart a better representation of music consumption activity. While an extremely valuable measurement, album sales would mostly capture the initial impulse only, without indicating the depth of consumption thereafter.” I USA har över 100 miljarder strömmar registrerats hittills under 2014, och 80 procent av internetanvändarna uppger att de har strömmat musik under de senaste sex månaderna.

Spotify och Uber lanserade i veckan ett samarbete som innebär att man som taxikund i förväg kan koppla Uber-appen till sitt Spotify-abonnemang och välja vilka spellistor man vill lyssna på under taxiresan. Man kan också välja att lyssna på Ubers egna spellistor. På bara tre månader har Uber och Spotify lyckats få ihop tekniken. De första städerna som får tjänsten är Stockholm, London, San Francisco, Los Angeles, New York, Mexico City, Nashville, Singapore, Toronto och Sydney. Spotify gick samtidigt ut i veckan och meddelade att man på kort tid planerar anställa ytterligare 500 personer. Just nu har man 1 500 anställda på kontoren runt om i världen.

Ungefär samtidigt som Apple avslöjar att planen är att lansera sin nya streamingtjänst i mars nästa år, har man passat på att öppna nytt kontor här i Sverige. Ett litet utvecklingskontor har existerat sedan några veckor tillbaka, i Lund. Exakt vad kontoret ska jobba med finns det ingen direkt information om. Den stora frågan alla ställer sig nu är hur streamingtjänsten kommer att se ut och fungera. Kommer det vara en ren integrering av Beats Music, eller kommer det vara någon annan variant? Vad som verkar stå klart är att tjänsten kommer följa med i en uppdatering av iOS ut till 800 miljoner enheter.

VICE Media och Live Nation har startat ett samarbete som kommer lanseras under 2015. Det är en plattform för artistdrivet innehåll som kommer publiceras på webben, mobiler och även i TV. Videos kommer att skapas, livesändningar genomföras och annat redaktionellt innehåll presenteras. I ett uttalande sägs: ”The VICE organization have proven to be the voice of this generation. Together with Live Nation’s platform, we are positioned to become the voice of live music by developing an artist-centric, 24/7 global music destination that enables artists to bring their creative vision to life in a new and rich online and mobile music ecosystem.”

Den senaste tiden har det varit en del uppmärksamhet kring de nya familjeabonnemang som Spotify rullat ut. Konkurrenten Rdio införde redan 2011 liknande abonnemang, och nu verkar det som om priskriget börjar på allvar. Rdio sänker sina priser och erbjuder 2 abonnemang för 14,99 USD i månaden, 3 abonnemang kostar 19,99 USD, 4 abonnemang 24,99 och 5 abonnemang 29,99 dollar. Samtidigt har Rdio uppgraderat så att all musik nu är kodad i 320 kbps AAC. Rdio´s CEO Anthony Bay kommenterar för övrigt Taylor Swift-historien på följande sätt: ”Artists say ‘Wow, I have a million views on YouTube!’ That’s a badge of honour. But if they have a million plays on a streaming service, then it’s ‘they should be paid more’. It’s the artist’s choice. It needs to be the artist’s decision as much as possible. In this case, if the artist said ‘I don’t want my music to be played for free, then you have to respect that.

Företaget BitTorrent fortsätter att satsa på att skapa en ny plattform för försäljning av innehåll online. Nu öppnar man upp BitTorrent Bundles för alla att använda. BitTorrent tar 15 procent i provision från försäljningen, vilket man gärna vill jämföra med andra tjänsters provisions-nivåer, som oftast är högre. Man satsar också mycket på att leverera direkt statistik till artister som vill veta vilka som har köpt och laddat ned. Thom Yorkes senaste album har distribuerats som BitTorrent Bundle, och laddats ned 1,2 miljoner gånger.

Grooveshark har infört funktionen Grooveshark Presents. Tanken är att utnyttja den data Grooveshark samlar in från musiklyssnandet för att hjälpa livebranschen. Sam Tarantino, CEO, säger: ”With Grooveshark Presents we are removing the significant risks promoters take in booking talent, simply by combining the intelligence gathered from our streaming platform with our unique ability to communicate with our listeners. Live events are in our DNA, as our heavily millennial listener base consumes music online, but spends on music offline.”

Crowdfundingtjänsten Patreon, som fått ca 110 miljoner kronor i riskkapital sedan starten förra året, meddelar att man nu betalar ut 1 miljon dollar i månaden till musiker och artister. Tjänsten grundades av musikern Jack Conte och utvecklaren Sam Yam, med syftet att göra det möjligt för internetanvändare att ge pengar till innehåll som man tycker om. Patreon liknar till viss del Flattr, som vill göra det möjligt att genomföra mikrobetalningar online på samma sätt. Patreon säger: ”It confirms a massive cultural shift that we all felt but had trouble describing. It’s a restless movement, developing simultaneously right now in arts communities around the world: The public is demanding to pay creators.

Daniel Johansson