15 oktober 2014

EXMS Heldag om Tyskland

I fredags arrangerade Export Music Sweden en heldag med fokus på den tyska musikmarknaden. Seminariet på Nalen var både välbesökt, lärorikt och mycket uppskattat.

Export Music Swedens seminarier på Nalen i Stockholm har blivit ett regelbundet återkommande inslag i musikbranschagendan. Konceptet med väl sammansatta paneler på olika teman har slagit väl ut och intresset är stort. När EXMS vd Jesper Thorsson efter morgonens inledande frukostmingel hälsade åhörarna välkomna var det välbesatt i Nalens stora sal och fullt vid alla borden.

På programmet stod en heldag med inbjuden tysk branschexpertis. Första talare var Frank Stroebele från Eyesound Management och en med en bakgrund på både Santuary, Sony Music och Universal Music. Han inledde dagen med att ge en både övergripande och detaljerad överblick av den tyska musikmarknaden idag. Bland annat redogjorde han för sin syn på den tyska upphivsrättsorganisationen GEMA:s konflikt med Youtube, en pågående strid som innebär att det idag inte är möjligt att se musikvideor med upphovsrättsligt skyddat material i Tyskland.

Tina Rodloff från promotionbolaget Pool Promotion berättade om musiken i det vtt förgrenade tyska radiolandskapet. Radio i Tyskland har en helt annan betydelse än här i Sverige och att förstå hur man skall gå till väga för att genomföra en samtidigt både kostnadseffektiv och lyckad promotionkampanj kräver både insikt och förståelse för systemet.

Efter en kort paus övertog Musikindustrins redaktör Claes Olson scenen i sällskap med Folkert Koopmans, vd, ägare och grundare av det stora tyska bokningsbolaget FKP Scorpio (som i Sverige driver bl.a Bråvallafestivalen och Getaway Rock i Gävle). På grund av sjukdom tvingades Eva Thiessen från Karsten Jahnke Konzertdirektion i sista stund lämna återbud. Men Koopmans delade frikostigt med sig av sina samlade erfarenheter och insikter i hur man lämpligast skall gå till väga för att utveckla turnéverksamhet i Tyskland. Till det som enligt honom bör stå överst på prioritetslistan står enligt honom inte bara ett bra bokningsbolag, utan även ett promotionbolag.

I linje med dagens tema serverades det naturligtvis väldoftande saurkraut till lunch, innan Karin Inde från Svensk Jazz inledde eftermiddagspasset med ett både skönt avspänt och lärorikt samtal med Nils Landgren – en person som tveklöst skulle kunna titulera sig Svensk Jazzambassadör i Tyskland på visitkortet. Baserat på såväl en rik flora av personliga erfarenheter som stora generella kunskaper förmedlade han en bra bild av det bästa upplägget för jazzturnerande och utgivning på den tyska marknaden.

Seminariedagen avslutades med specifika fokus på ytterligare tre musikgenrer: konstmusik, hårdrock och EDM. För konstmusiken svarade Anderas Engström från Nutida Musik, för EDM Nina Tillberg och Pär Granvik och för det initierade panelsamtalet om hårdrock stod Leif Jensen (A&R Century Media), Johan Hargeby (Sound Pollution) och Carina Fromhertz (AFM).

Det var en kunskapsmässigt mycket tillfredsställd samling seminariedeltagare som efteråt gavs tillfälle att mingla tillsammans och följa upp dagens presentationer och diskussioner med en kall öl i handen – självklart av tyskt märke!

14 november fortsätter Export Music Swedens seminarieserie, då med fokus på låtskrivare och musikförlag. Såväl film som längre text från heldagen om den tyska musikmarknaden kommer inom kort att publiceras på www.exportmusicsweden.org.

Stefan Aronsson

Bilden: Musikindustrins redaktör Claes Olson diskuterade den tyska livescenen med FKP Scorpios vd, grundare och ägare Folkert Koopmans. Foto: Zandramaria Hasselmark´