11 augusti 2014

NYLIN Lära för (musik)livet

Lära för livet. Jag kom lite långsökt att tänka på namnet på denna TV-serie från 1970-talet – av nyligen bortgångna Carin Mannheimer – när jag stod i en barkö på Stockholm Music & Arts förra helgen.

Några platser framför mig ondgjorde sig en kille i 30-årsåldern över att en av hans kollegor på hans bolag, jag förutsätter musikbolag, var på väg till en icke namngiven musikkonferens. ”Det går inte att skola sig till hits” sa killen i kön och följde upp med något om att vissa ”är i branschen bara för att snacka.”

Det sistnämnda får han anse, på den första punkten har han fel – tokfel som min son skulle ha sagt. Det har troligen aldrig funnits så många skäl att förkovra sig, lära för musiklivet, som i den omvälvande, diversifierade och på många sätt svåröverskådliga musikindustrisituation vi befinner oss nu.

Därför är det mycket trevligt att se reaktionerna på premiärupplagan av Way Out West Music Conference. Ett panelprogram som innehöll allt från sanningar om musikläggningen i mästerliga TV-serien Breaking Bad till Jonathan Forsters visioner om Spotifys nödvändiga förbättringar av guidandet av sina användare har hyllats från många håll. Jag tror att killen i kön hade haft stor glädje och nytta av att finnas i det där tältet bakom Villa Belparc i Slottsskogen. Att Ten Music, just nu kanske bäst i klassen i ämnet svenska hits, var med i Göteborg var redan det ett skäl för en hitsugen att finnas på plats.

Närmast kommer The Music Conference i Malmö och Polar Talks. I februari kommer Scorpios försök till ett svenskt South By Southwest i Norrköping. Det är mycket intressant att allt händer samtidigt. Det ökar chansen att peka fler och fler i branschen till, i brist på bättre ord, vidareutbildning.

Tills vidare rekommenderar jag läsning av den länkade krönikan, en text som flitigt gått runt i mina sociala nätverk senaste veckan. Jag tycker inte att varje ord är klockrent, den är på många punkter effektsökande big business-fixerad med USA-vinkel, men den innehåller några klart intressanta tanketrådar. Möjligen kan Scorpio låna några av dem till seminariepunkter?

Länk till krönika i The Daily Beast Five lessons the faltering music industry could learn from TV.

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/08/03/five-lessons-the-faltering-music-industry-could-learn-from-tv.html

Lars Nylin