24 april 2014

DIGITALNYTT Notiser

Spotify/Vube.com/vKontakte/TPB/Vulfpeck/Digster/Beats Music/EU-svar från svenska aktörer

Spotify har sedan starten varit byggd på P2P-teknik, d.v.s. en stor del av den data som skyfflas runt har kommit från andra användare. Filerna har laddats ned till den egna utrustningen, och sedan har man som användare delat med sig av data till andra användare. Enligt TorrentFreak, som pratat med Alison Bonny på Spotifys kontor i UK, kommer Spotify nu successivt fasa ut P2P-tekniken under de kommande månaderna. Den tekniska utvecklingen, samt utökandet av de egna servarnas kapacitet gör att Spotify inte längre kommer att behöva ta hjälp av ”svärmen” för distributionen. Även om de flesta vanliga användare inte kommer att märka någon skillnad, är det helt klart något historiskt. Just P2P-funktionaliteten hos Spotify har varit något signifikativt för tjänsten, och också något som många gånger framhållits som en fantastisk teknisk lösning. Ludvig Strigeus, som innan Spotify utvecklade uTorrent (som såldes till BitTorrent 2006), var den som gjorde Spotify möjligt med hjälp av P2P-tekniken. Så, en stor förändring som troligen kommer gå världen förbi. 🙂

Coversajten Vube.com har nu över 20 miljoner besökare varje dag, och nästan 2 miljoner registrerade användare. Vube är en videotjänst där musiker och artister laddar upp videos på covers de framför och varje månad delas 55 000 dollar ut i prispengar till de covers som publiken röstar fram till de bästa. Helt klart är att tjänsten är mycket populär, både bland artister och besökare, just nu är sajten en av de hundra mest besökta i hela världen. Tjänsten har dock fått en hel del kritik för sina aggressiva reklaminslag, och för att i höstas placerat adwares på folks datorer. Inte så konstigt kanske med tanke på att grundarna till Vube också driver ett antal porrsajter, framför allt med inriktning liveporr via webcam.

Den ryska politiska ledningen verkar ha tagit kontroll över tjänsten vKontakte, eller VK. Grundaren Pavel Durov har blivit avskedad, men säger själv att han inte fick veta det av sin styrelse utan genom att läsa om det i media. I ett uttalande säger han: ”Today I was fired as General Director of vKontakte. It’s interesting that the shareholders didn’t have the bravery to do this directly, and that I learned about my firing from the press. Today vKontakte goes under the complete control of Igor Sechin and Alisher Usmanov. Probably, in the Russian context, something like this was inevitable, but I’m happy we lasted seven and a half years. We did a lot. And part of what’s been done can’t be turned back.” Utan tvekan har de internationella påtryckningarna mot Ryssland haft betydelse. Nu får vi helt enkelt vänta och se vad som händer med tjänsten.

The Pirate Bay meddelar att man nu har nått 10 miljoner uppladdade torrenter på sajten. Det sker ungefär samtidigt som Google passerar 2 miljoner borttagna djuplänkar till torrenter på TPB. Sedan en tid tillbaka verkar omflyttandet mellan toppdomäner runt om i världen stannat av, det verkar som att toppdomänen .se just nu är den säkraste för sajten. Ironiskt med tanke på domarna som föll för fyra år sedan.

Universals spellistetjänst Digster och Viking Line genomförde i höstas ”Digster Party Cruies”, en mycket lyckad kryssning som tydligen gett mersmak. Nu befästs konceptet under namnet ”Digster Cruise”, som presenteras som en ”festival på sjön”. Den 5 juni sker premiären och med på båten finns Johnossi, Jack Moy & Glöden, Albin, I Don´t Speak French och Cajsa Siik, varav de två senare är artister upptäckte genom Spinnup.

Tidigare rapporter om att amerikanska Beats Music skulle ha fått en riktigt bra start efter lanseringen, verkar nu ifrågasättas. Enligt Bloomberg skulle det handla om att man har 100 000 betalande prenumeranter nu, d.v.s. ungefär 1 000 nya prenumeranter varje dag sedan starten. En bra bit kvar till Spotifys två miljoner prenumeranter i USA alltså (enligt Billboard). En ekonomis analys, gjord av Recon Analytics, menar att Beats behöver 5 miljoner betalande prenumeranter för att börja visa svarta siffror.

EU har under några månader samlat in svar från europeiska aktörer när det gäller förändringar i den europeiska upphovsrättslagstiftningen. En stor mängd svar har kommit in, hela 517 svar finns i den 120 megabyte stora ZIP-filen som finns att ladda ned på http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2013/copyright-rules/index_en.htm, däribland självklart svar från olika svenska organisationer. En fråga berör bl.a. hur man ser på försäljning av ”begagnade” filer, i kölvattnet efter ReDigi-caset i USA. Föga förvånande ger de flesta svaret att försäljning av ”begagnade” filer är mer eller mindre befängt, även om man kanske inte använder just det ordet. Här delar av svaren från ett par av de svenska aktörerna:

SKAP: ”The market consequences are unclear and should be assessed in a specific study. Irrespectively SKAP purports that the principle of EU exhaustion which applies to distribution right for physical copies should apply also to digital copies.”

STIM: ”Since resellers might not destroy originals (which cannot be verified), the very justification of the application of the principle would be missing and as the resold file is identical to the original, prices for the original files will be driven down inexorably. There is therefore significant foreseeable harm to authors, publishers and to online services in terms of the impact on supply and value in the market.”

Teaterförbundet: ”A legal framework enabling the resale of previously purchased digital content would lead to detrimental economic consequences for right holders. Teaterförbundet considers that the reselling of digital files naturally involves new reproductions of protected works and exhaustion applies only to the distribution of copies but not to reproduction of protected works. Therefore reselling cannot lead to exhaustion, since transmission and download necessarily implies a reproduction and a communication to the public.”

Bandet Vulfpeck har vänligen men bestämt blivit tillsagda av Spotify att ta bort sitt album Sleepify från tjänsten. Albumet består av tio låtar som heter ”Z”, ”Zz”, ”Zzz”, ”Zzzz” och ”Zzzzz” o.s.v. Låtarna är alla 31 sekunder långa. Och just det, de innehåller inget, det är helt enkelt tyst i 31 sekunder. Det får minsann vara någon måtta på entreprenörsskapet.

Daniel Johansson