18 december 2013

FÖRLAG Sony ATV – ”nytt bolag med ny kultur”

Sony ATV är efter förra årets köp av EMI Publishing det största förlaget. MI har kollat läget på Sverigekontoret inför 2014 med VD Patrik Sventelius och A&R-chef Johnny Tennander.

Har allt ”landat” nu ett år efter sammanslagningen?

Patrik Sventelius: – Mergern innebär att två kulturer möts och det är inte frågan om att de ska leva parallellt utan att alla ser att vi är ett helt nytt bolag med en egen kultur. Vi är där nu även om vi kommer att fortsätta att utvecklas.
I den nya världen så har vi det bästa av båda bolagen. Förutom det grymma A&R-teamet så är det ett nytt och hungrigt synk-team som leds av Anette Hökengren och nu  ligger hela EMI-katalogen i Sony/ATV’s  adminsystem TEMPO  som är extremt bra och ger upphovsmännen tillgång till väldigt detaljerade data och möjlighet att köra egna intäktsanalyser.
Sammanslagningen innebär att vi nu är det största förlaget. Drygt två miljoner låtar i katalogen och en helt fantastisk låtskrivarroster.  På ett internationellt plan så ger vår storlek oss möjligheter att påverka grundförutsättningarna för hur musik värderas. Vi står på tå både lokalt och internationellt med fokus på att vara absolut bäst på att utveckla våra writers och signa de vassaste låtskrivarna. Det är absolut en fråga om prioriteringar, vi kommer inte att signa allt som rör sig och rostern kommer att förändras under tiden.  A&R-teamet är väldigt starkt och Johnny och Lasse Ewalds Europeiska roller gör att vi kan skapa enorma möjligheter för ambitiösa och begåvade låtskrivare.

Hur blev utfallet personellt?

PS: Vi är nu 16 anställda – i princip lika många från EMI som från Sony/ATV samt några nytillkomna där jag särskilt vill nämna Robert Brodén som kom in som Synch Marketing manager i höstas.

EMI hade en tydlig ”europeisk” A&R-profil, har den implementerats helt i det nya bolaget?

Johnny Tennander: – Ja, den finns med absolut och i allra högsta grad här hemma i Skandinavien i och med att både jag och Lasse också har fortsatt Europeiskt ansvar. Dåvarande EMI:s Guy Moot var den som satte upp den Europeiska A&R-strukturen på EMI och han är fortsatt Europeisk A&R-chef. Han har tagit med sig mycket av vårt tidigare tänk in i det nya bolaget och det finns ett Europeiskt A&R-team som består av Guy, mig, Lasse och en fransman baserad i London som heter David Ventura. Vår uppgift är att jobba tillsammans med de lokala kontoren och att hitta och bygga internationella karriärer. Det börjar verkligen sätta sig och jag tycker att vi känns otroligt starka internt inom A&R i bolaget, över Europa och över hela världen. Vi här hemma i Stockholm jobbar kanske också lite extra nära våra Brittiska och USA-kontor eftersom det finns en naturlig musikalisk bro dit. Här hemma i Stockholm kommer också Christoffer Lindh, som kommer från Sony sidan, bli nästa A&R-stjärna. Han håller på fel fotbollslag men annars har han alla kvaliteter och har gjort några riktigt pigga signingar den senaste tiden…

Hur har rostern landat, försvann många namn?

JT: – Det har försvunnit namn, ja. Jag tror att det är ganska oundvikligt i en sån här process. 1 plus 1 kan inte bara bli 2 i det här fallet och för mig personligen har A&R alltid handlat om kvalitet och inte kvantitet.
Vi på A&R måste också känna att vi verkligen har tid att hantera alla writers och att vara kreativa, det är en förutsättning för bra A&R-arbete. Vi börjar landa nu och vi har en roster som jag är otroligt stolt över, det tror jag alla här är. Vi har en bra blandning av stora namn och nya namn och jag tycker att det är fantastisk kvalitet över hela linjen. Vårt A&R-jobb är dock långt ifrån klart – det är det väl aldrig – vi kan växla upp ytterligare och det kommer vi att göra.

Aviciis framgångar har varit exempellösa, hur mycket märks det i kontorets vardag?

JT: – Vi börjar numera varje dag med ett glas champagne tillsammans hela kontoret. Nej, skämt åsido så har det varit en helt otrolig resa och det är klart att sådan framgång föder energi – det lyfter nog allas humör när vi vet att vi har den mest spelade låten på USA-radio, eller den bäst säljande låten i Europa, osv. Och det är klart att namnet Avicii öppnar nya typer av dörrar för oss på A&R. Samtidigt är nog den starkaste känslan, i alla fall hos mig, att det blir en drivkraft – nu är vårt jobb med Avicii att lyfta honom till ytterligare nästa nivå. Och sen att hitta nästa Avicii.

Hur ser ni allmänt på det svenska ”exportundret” och kommer det att fortgå?

JT: – Det kommer absolut att fortgå. Det känns mer som en cementerad kultur nu och att det hela tiden kommer nya årgångar av låtskrivare som håller otrolig kvalitet. Jag tycker egentligen att det bara blir bättre och bättre musikaliskt, framför allt inom låtskrivar / producentvärlden. Där håller vi som alla vet absolut världsklass och jag tycker ibland att vi kanske är allra bäst. Vilket är fantastiskt. Artistmässigt så tror jag att vi kommer att få se ett par releaser nästa år som har stor chans internationellt, från vårt håll har vi t ex Lykke och även NONONO som redan nu håller på att slå igenom internationellt. Vi har också några nya writers / artister som jag tror kommer att göra ordentliga avtryck 2014.

Vad är de största utmaningarna för ett starkt förlag inför 2014?

JT: Det är ju en otroligt intressant tid just nu för musikbranschen generellt och inte minst för förlag med tanke på allt som sker med streaming och copyright. Jag tror egentligen att man behöver bevisa sig över hela linjen nu och framöver; administrativt såväl som kreativt. Men om man ska koka ner det så är det väl att skapa så mycket framgång och aktivitet som möjligt för sina writers och copyrights – och sen se till att skydda och att få ordentligt betalt för dessa.

Några reflektioner kring det som alla talar om – streaming inklusive YouTube?

PS: – De närmsta åren är ju på många sätt avgörande för hur musikbranschen kommer att se ut i framtiden.  Det kommer nya aktörer och nya affärsmodeller.  Som det största förlaget spelar vi en viktig roll med att få bästa möjliga ersättning för våra upphovsmän både i relation till DSP’s och skivbolag och andra aktörer.  Även de allra största bolagen som använder musik måste lyssna på oss – de har inte råd vara utan vår repertoar – de första exemplen på vår roll i det sammanhanget är de digitala dealerna som gjorts med Apple ang I-tunes radio och med Pandora. Jag tror att det är hälsosamt att de stora förlagen och societies förhandlar olika dealar med de som säljer musiktjänster både regionalt på pan-europeisk nivå och lokalt på nationell nivå. Skönt att vi äntligen har ett avtal på plats mellan STIM och Youtube – det ska bli intressant att se

I Yohio har ni en potentiell vinnare i Melodifestivalen, hur viktigt är MF för er?

JT: Det är självklart väldigt viktigt för oss, det är det största lokala fönstret för musik och vi behöver förstås vara med där.

Vilka är de stora projekten inför 2014?

JT: – Jag tycker att vi har ett fantastiskt år som kommer – det kommer att skrivas nya kapitel i Avicii-sagan och vi har nya releaser med bl a Lykke Li, Kent, Deportees, Adrian Lux, Edda Magnason, NONONO, Yohio, Takida, Tove Styrke. Sen har vi ett gäng nya namn som vi tror kommer att ta stora kliv 2014; Cashmere Cat från Norge håller redan nu på att breaka stort internationellt, vårt tjejgäng med Beatrice Eli / Marlene / Ji kommer att ta över, Yung Lean och Sad Boys kommer att fortsätta att skapa åsikter och youtube-views. Sen måste jag nämna Astma & Rocwell, Daniel Ledinsky och Noonie Bao – alla tre gör just nu otroliga saker både som artister och låtskrivare och deras resor kommer att ta ännu mer fart nästa år.

Några nya avtal i dagarna?

JT: Absolut – vi återkommer till det i början på 2014.

Lars Nylin